Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa kamera för produktfoto och video

Produkter
(logga in för att koppla)

Gaminggadgets

Ny medlem
Hej!

Jag tänkte köpa in en kamera för att använda till enklare produktfotografering och för att filma videor i "studio lik" inomhus miljö.

Jag är dock total okunnig i ämnet men vad jag läst mig till verkar Canon EOS 70D uppfylla dem krav jag har ganska bra. Budgeten är något flytande men mellan 8 000-15 000 hade jag tänkt betala för kamerautrustning.

Först och främst är Canon EOS 70D ett bra val för ändamålet?

Vad skulle ni rekommendera för stativ, mikrofon samt objektiv för detta ändamå och till den kameran?

Tacksam för svar!

Mvh Sebastian
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Du har två områden som du vill att kameran ska passa till, och du har redan sett ut en kandidat, men undrar om det kanske finns någon som på ett eller annat sätt kan vara bättre för dina ändamål.

Vi är ute på ett gungfly, där åsikterna spretar vitt isär bland dem som yttrar sig i forum.

Min idé är att en DSLR som den du nämner är att skjuta lite över målet i vissa avseenden och inte fyller någon av uppgifterna helt bra eller bättre än ett flertal andra. Det finns ett otal kameror som kan användas för båda uppgifterna och som uppfyller dem lika bra som EOS 70D, och det är främst spegelfria kameror som träffar lite närmre det du nämner att du söker. Det finns många spegelfria systemkameror som lämpar sig utmärkt för produktfoto, och som kanske rentav är bättre anpassade till videotagning.

Stillbildskameror i allmänhet har dock stora svagheter för videotagning, men en del av dem kan överbryggas om de kan leverera sökarbilden i till en platta eller telefon. Vid handhållen video är det en stor fördel om utrustningens tyngdpunkt kan ligga över axeln på bäraren, och därför behöver man en separat bildskärm. Med moderna telefoner eller med en surfplatta är det enkelt att ordna om kameran har en bra implementation av trådlöst nätverk. Alla kameror som skryter med WiFi har inte det.

Ett alternativ, som är dyrare, är så klart att använda en riktig videokamera för video, om man kommer att göra det i stor omfattning eller yrkesmässigt.

Jag skulle i första hand leta bland spegelfria system. De ställer lägre krav på stativ än DSLR, eftersom de saknar en rörlig del som får stativet att skaka. För produktfoto är det smidigare. Många av de spegelfria har också utmärkta egenskaper för video, och både i studio och vid filmning är WiFi-implementeringen en faktor som man inte bör förbise. Jag tycker att det är viktigt hur den är genomförd. Att man kan koppla upp med hjälp av NFC är värdefullt, och än mer värdefullt är om alla funktioner hos kameran kan styras från en dator, surfplatta eller telefon.

Om man känner att titthålssökare är en viktig funktion ligger de här kamerorna i det dyrare skiktet, medan det finns några som är ganska billiga, men som saknar sökare.
 

Gaminggadgets

Ny medlem
Det finns många spegelfria systemkameror som lämpar sig utmärkt för produktfoto, och som kanske rentav är bättre anpassade till videotagning.
Hej Urban, tack för ditt omfattande och välformulerade svar!

Då ska jag kika närmare på spegelfria systemkameror och möjligen se över om de är en bra ide att köpa separat videokamera. Även om jag helst hade velat kunna komma undan med enbart en kamera (vilket kanske är en korkad ambition men dock en ambition).

Om jag får störa dig med en uppföljningsfråga så undrar jag om du har tips på någon/några spegelfria systemkameror som du tror skulle passa för ändamålet?
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Jag tänker mig att Sony A6000 eller dess efterföljare A6300 kan vara en sådan. Där får man också ett titthål, så att man kan använda den som en vanlig kamera. Eftersom A6000 är utgående kan man få den väldigt billigt. Jag vet inte hur det är att koppla mikrofon på den, det kan finnas kameror med bättre ljudupptagningsmöjlighet.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Alla kameror brukar komma med ett objektiv som väl uppfyller många behov inom båda de här områdena, men när man kommer in på mer speciella önskemål finns otroligt mycket att välja på. En av fördelarna med ett spegelfritt system i det sammanhanget är att det finns mer att välja på än till några andra system, genom att man kan använda också objektiven från de flesta vanligare sysem och till och med från en del mer ovanliga.

Objektivet som följer med kameran lämpar sig inte särskilt väl för repro och är inte bra för att ta bilder av mycket små saker. Inte heller har det stor räckvidd, så att man kan få detaljerade bilder av sådant som är långt bort. Det är ett universalobjektiv, lite som den scweiziska fickkniven, jack of all trades, master of none.

Det som kanske kan komma fram som önskemål är exempelvis förmåga att ta mycket små föremål, som bijouterier och liknande, eller att man när man tar video vill ha kort skärpedjup.

  • -
  • För ytterligare önskemål är det ibland vettigt med en adapter av något slag för att använda främmande optik som är gjord till andra kameror. Det finns sådana adaptrar som kopplar till bländare och autofokus, och det finns enklare och billigare adaptrar som kräver manuell inställning och inte ger några data från objektivet till kamerans metadata. Med de senare kan man använda äldre optik som man ibland kan få tag på mycket billigt.
  • -
  • För de mycket små sakerna kan man behöva ett makroobjektiv, företrädesvis inom ett spann kring hundra millimeter. Det finns också utmärkta sådana som kan passa en låg budget, exempelvis Tamron 90 mm.
  • -
  • För att få kort skärpedjup, rejält suddig bakgrund, behövs en stor öppning på objektivet, och sådana objektiv finns, liksom möjlighet att med optik från andra tillverkare komma ännu längre på det spåret. Man kan exempelvis använda Metabones Speed Booster och Canons objektivpark, och då kan man få skärpedjup som hos fullformat. Ingenting särskilt billigt, men möjligheten finns, om man ser det som ett behov.
 
ANNONS