Annons

Leica M-D, digital M utan display

Produkter
(logga in för att koppla)

Yonazarith

Aktiv medlem
En del av er har kanske som jag hängt med i ryktesspridningen de senaste veckorna, men nu börjar det dyka upp riktig info på Typ 262 M-D, som alltså är en mix av tankarna från den displaylösa M60-specialutgåvan och "budgetkameran" Typ 262.

Officiella sidan är fortfarande låst ( https://us.leica-camera.com/Photography/Leica-M/Leica-M-D ) och ryktat släpp ska vara i början av maj.

Reddot har info uppe redan:
http://www.reddotcameras.co.uk/m-bodies/9940-leica-m-d-typ-262-black-body.html

Så vad säger ni? Det bästa sen skivat bröd? Onödig och löjligt dyr? Fattar inte alls eller vill ha mer än allt annat? ;)
 

MisterMustard

Aktiv medlem
En sak behöver ju inte utesluta en annan ;)

Jag tycker att det är lockande. Än mer på begagnatmarknaden om några år. En M60 går det ju inte att hoppas på
 

LAPhotography

Aktiv medlem
En dröm spec. på en kamera som jag har längtat efter länge. Lite som att kunna digitalisera sina gamla analoga kameror... synd bara att det är Leica som vågar förverkliga drömmen då "bristen" på funktioner verkar inte påverka priset iaf.
 

alfin

Aktiv medlem
Förutsatt att man har full exponeringsinformation i form av histogram i sökaren så ska det nog fungera. Helst ett rawhistogram. Det är skillnad på analog filmexponering och digitalt. Än bättre hade det varit om kameratillverkarna införde en funktion som automatiskt förhindrade klippning av högdagrar.
 

pwrdesign

Aktiv medlem
Sedan jag slungades in i Leica-sfären med en M8 så tycker jag att Leica inte imponerat med deras modeller och utveckling. Detta vore helt klart ett steg i rätt riktning tycker jag.

Nu har jag lagt ner digital fotografering helt visserligen, men något sådant skulle jag kunna tänka mig i framtiden kanske.
 

joakim d

Aktiv medlem
En nischad kamera helt klart som nog varken kommer att sälja eller är tänkt att sälja i stora nummer. Jag skulle verkligen vilja prova en och se hur det påverkar min fotografering att jobba med en sådan avskalad kamera men priste är för högt bara för att "prova på", synd det.

Men jag tycker att det är toppen att Leica kommer ut med sådana här varianter och att inte allt som kommer ut i kameraväg är bara en något förbättrad kopia av något som redan finns.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Intressant.

Jag har sedan länge insett att Canon (t ex) vill sälja nytt, istället för att ta hand om sina gamla kunder och erbjuda ett digitalt bakstycke till en F1.
Jag hade nog varit nöjd än idag, även om det bara var en 4 MP...

Men efter en 15 år i mörker så ramlade jag ju in på Fuji och vips var jag tillbaks i fotografering som jag mindes det var.
Leica's modell utan display är i samma liga, men mja vitsen med en digitalkamera är ju att i realtid kolla utfall, så även om jag hurrar för att en tillverkare till rensar bort menyer och knappar så inser jag inte vitsen med detta?

-J!
 

pwrdesign

Aktiv medlem
Intressant.

Jag har sedan länge insett att Canon (t ex) vill sälja nytt, istället för att ta hand om sina gamla kunder och erbjuda ett digitalt bakstycke till en F1.
Jag hade nog varit nöjd än idag, även om det bara var en 4 MP...

Men efter en 15 år i mörker så ramlade jag ju in på Fuji och vips var jag tillbaks i fotografering som jag mindes det var.
Leica's modell utan display är i samma liga, men mja vitsen med en digitalkamera är ju att i realtid kolla utfall, så även om jag hurrar för att en tillverkare till rensar bort menyer och knappar så inser jag inte vitsen med detta?

-J!
För någon som plåtat med en DSLR så kanske det ter sig skumt att göra en digitalkamera utan display, men har man som jag gått igenom först ett gäng DSLR från Canon, följt av Leica M8, M9, M-P och hela tiden upplevt att man utvecklats mer och mer som fotograf så skulle en M-D vara det optimala nästa steg för mig. Jag kollade själv på M60 när jag hade min Leica M-P och ville förenkla ännu mera, men den var helt enkelt för mkt samlar-kamera för mig...

För min del så blev det istället en Leica M2, Leica M6 och nu har jag min holy graal, en black paint Leica MP. Kommer nog fotografera analogt för en lång tid framöver, men OM Leica M-D hade funnits för 1-2 år sedan så är det mycket möjligt att jag gått den vägen istället för den analoga.
 

joakim d

Aktiv medlem
Intressant.

Leica's modell utan display är i samma liga, men mja vitsen med en digitalkamera är ju att i realtid kolla utfall, så även om jag hurrar för att en tillverkare till rensar bort menyer och knappar så inser jag inte vitsen med detta?

-J!
Fast vitsen med digitalt är väl ändå att man slipper film och kemikalier :), sedan innebär ju digitalt också många möjligheter.
 

afe

Aktiv medlem
Hade jag råd med en Leica skulle jag nog välja denna. Mycket tilltalande att inte kunna "chimpa" och att helt slippa alla menyträsk :)
 

pwrdesign

Aktiv medlem
Precis beställt ett Hasselblad 110/2.0 FE samt 50/2.8 FE till min 202FA, så jag får ligga lågt ett tag med inköpen tror jag... Rycker lite i köptarmen dock! Pratat mkt med vänner och bekanta om att Leica borde släppa just en sån här kamera.
 

PMD

Aktiv medlem
Tyvärr alldeles för dyr för mig, så jag får väl fortsätta med min Nikon Df med avstängd bakre display.
(Fattigmans Leica M-D, sort of ...)
 

martinot

Aktiv medlem
Tyvärr alldeles för dyr för mig, så jag får väl fortsätta med min Nikon Df med avstängd bakre display.
(Fattigmans Leica M-D, sort of ...)
Jag skall skicka en bit svart plast som du kan limma på baksidan för att få en permanet Leica M-D, så att du i svaga stunder inte kan falla för frestarens garn och lockelsen att slå på skärmen... :)

Kostnad: 5 spänn. Vad kostar förresten M-D:n i Sverige vid lansering (tror jag missat det)?
 

andreostergard

Aktiv medlem
Detta är ju helt klart den typ av kamera som jag har gått och väntat på. Stänga av displayer i all ära men de är ändå där och är fula och så finns det tusen knappar och sjuttioelva menysidor att knappa runt i bara för att t.ex. formatera ett minneskort.

Har endast ägt en M8 och den var ju inte mycket att hurra för. Leica känslan var i och för sig där men den enormt dåliga batteritiden när det vart lite kallare och rätt högljuda slutaren var inte tråkig. M6 i digitalform hade varit en fin grej så jag antar att M-D är så nära man kommer i nuläget även om de är lite tjockare. SV-bilder producerade M8 väldigt bra så det var inget större problem.

Nu upplever jag att det finns för lite information kring M-D för att trycka på köpknappen och den hade helt klart kunnat vara 5' billigare. Hade varit trevligt om den kom i en SV-variant och en "standard" som den nu är släppt.
 
ANNONS