Annons

Leica vs Zeiss Sony och whatever

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Måste delge alla. Jag hade förmånen att använda en Leica X, med sitt fasta 23/1,7 i några dagar. Jag måste säga att jag slogs av kvaliteten i bildfilerna, jpeg-filerna var fantastiska. En skärpa, separation och färgåtergivning som jag hittills knappast sett. Kör normalt med Canon fullformat 1D x, oftast med Zeissoptik och även Sonys spegellösa fullformatare med Zeissoptik. Gör jag fel i efterbehandlingen, får inte till det i lightroom med rawfilerna ens, men Leicas kompaktkamera med aps-c sensor ger något som jag inte finner hos de andra? Säg att jag gör fel, så slipper jag byta system.
 

Loba

Aktiv medlem
Köplust syndrom

Som rubriken säger du kanske har fått en släng av Köplustsyndromet.
Ta en representativ bild och framkalla flera varianter under en vecka eller två.
Spara sen en eller två som en förinställning.
Om det inte fungerar är du hopplöst drabbad, så köp !
Mvh Stefan LOBA
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
Måste delge alla. Jag hade förmånen att använda en Leica X, med sitt fasta 23/1,7 i några dagar. Jag måste säga att jag slogs av kvaliteten i bildfilerna, jpeg-filerna var fantastiska. En skärpa, separation och färgåtergivning som jag hittills knappast sett. Kör normalt med Canon fullformat 1D x, oftast med Zeissoptik och även Sonys spegellösa fullformatare med Zeissoptik. Gör jag fel i efterbehandlingen, får inte till det i lightroom med rawfilerna ens, men Leicas kompaktkamera med aps-c sensor ger något som jag inte finner hos de andra? Säg att jag gör fel, så slipper jag byta system.
Jag har en Leica X1 (original med 23/2.8) kan bara säga att jpg-filerna är bättre än vad min M9 presterar i jpg (inte RAW däremot (!)). Vet inte varför. Har en 5D oxå att jämföra med. X1:ans svartvita jpg är så bra att jag inte lyckas göra dom bättre i RAW. Lite märkligt.

/T
 

pwrdesign

Aktiv medlem
Lite klurigt detdär, RAW-kvalitén och JPG-kvalitén skiljer sig ju extremt hos olika tillverkare som du påpekar. Leica har alltid spottat ut riktigt fina JPG-filer. Tror man måste bestämma sig för vad man är ute efter. Plåtar man mkt porträtt, mode, produkt eller liknande så är väl bra RAW-filer att föredra då man ändå sitter jag gör rätt mkt arbete i efterhand. Fotograferar man resor/dokumentär/gatufoto så är det ganska trevligt att kameran spottar ur sig fina JPG-filer direkt.

Men generellt är ju Leica alltid bäst, så det skulle ju inte skada om du bytte system :D
 
ANNONS