Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som kör Sigma 85 1,4 på Canon FF?

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Dags för en ny 85:a då min 1,8 börjar bli gammal och ibland tappar kontakten med kamerahuset.
Har lurat lite på Sigmas 1,4 då den verkar ha bra recensioner och undrar om någon kör den på bröllop, Canons 1,2 är inte ett alternativ, den är för dyr och för slö i AF, har provat den och det uppstod ingen kärlek.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Ruskigt fin på både APS-C och FF (canon-fattningen). Ersatte den nyligen efter flera års av trogen tjänst med en ED 135/2.0 pga den inte ville lira i samma liga som förr. Åldern tog ut sin rätt. Anledningen till att jag inte köpte likadan igen är för att jag inväntar deras Art-variant och att jag kan vänta. 135an får hoppa in sålänge.
Var beredd på att du ev behöver mikrojustera AF.

/Stefan
 

BugEyes

Aktiv medlem
Jag har lite pengar som tjänar på att spenderas före årsskiftet, blir nog en sån. Har också 135L men den blir lite lång ibland när det är ont om plats.
 

KalmarFF

Aktiv medlem
Har en Sigma 85 1.4 men köpte Canon 85 1.2 för 6 månader sen så Sigman blir inte använd. Egentligen lite som skiljer mellan objektiven. Men var beredd att mikrojustera AF som blev sagt tidigare. För mig var det suraste med Sigmaobjektivet att man inte helt kunde lita på AF. Canon 1.2 är ingen raket direkt men missar aldrig fokus med den. Du kan få köpa min Sigma för 4000 !

Mvh Martin
 

KalmarFF

Aktiv medlem
Gäller alla Sigma om ni frågar mig. Köpte Canon 35L istället för ART pga det.
Nja.. hade 35mm Art och den behövde mikrojusteras men var helt superb och pålitlig efter det. Sjukaste skärpan jag sett vidöppet. Tyvärr rullade den av en flygel på ett bröllop och gick till den sista vilan.. Har nu istället 24-35mm och den har jag inte behövt mikrojustera, klockren AF. Tror det var mycket värre innan Art objektiven kom till världen. God Jul !!
 

jseffel

Aktiv medlem
Jag hade sigmas 85/1.4 på min 5D Mk3. Inget behov av mikrojustering och AF var säker.
Sålde den för inköp av canons 85/1.4 för jag orkade inte bära den mer. Ångrade mig.
 
ANNONS