Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd basobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

kiaand

Ny medlem
Hej
Jag har just nu en Canon EOS 600D, men vill så småningom ta steget fullt ut till fullformat och då även komplettera utrustning. Till min gamla kamera har jag ett Tamron 18-200 mm objektiv och ett Tamron 70-300, men skulle vilja komplettera med ytterligare objektiv som även skulle funka till den Canon EOS 6D som jag planerar att uppgradera till om ett tag. Jag skulle vilja ha lite förslag på vilka objektiv som man bör ha som bas i sin utrustning t ex lämpligt makro, vidvinkel, ljusstarkt eller annat som bör ingå i en basutrustning för att kunna bygga upp en sådan. Jag är bara amatör så jag letar inte efter och har heller inte råd med någon jättedyr proffsutrustning, men vill ändå ha bra kvalitet så jag klarar mig ett tag. Funkar de dessutom på min nuvarande kamera tills dess så är det ännu bättre.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
...
Jag skulle vilja ha lite förslag på vilka objektiv som man bör ha som bas i sin utrustning t ex lämpligt makro, vidvinkel, ljusstarkt eller annat som bör ingå i en basutrustning för att kunna bygga upp en sådan. Jag är bara amatör så jag letar inte efter och har heller inte råd med någon jättedyr proffsutrustning, men vill ändå ha bra kvalitet så jag klarar mig ett tag. Funkar de dessutom på min nuvarande kamera tills dess så är det ännu bättre.
Prisvärda alternativ:

Macro: Canon 100mm f/2.8 macro (med eller utan IS beroende på budget), alternativt Tamron 90mm f/2.8 macro

Vidvinkel: Canon 17-40 f/4

Ljusstark normal: Canon 50mm f/1.8, eller Canon 50mm f/1.4 (beroende på budget)

Telezoom: Canon 70-200mm i den variant du behöver / har råd med.
70-200 f/4 IS är ett fantastiskt objektiv som går att få tag på hyfsat billigt begagnat.
Är det för dyrt så titta efter f/4 utan IS.

Allt fungerar med din nuvarande kamera, och försök titta på begagnat istället för nytt - finns mycket pengar att spara!
 

225237

Avslutat medlemskap
Jag infliker med att Canon EF 50 f1.8 är riktigt bra speciellt för sitt pris.

Jag gjorde så att jag skaffade mig ett Canon EF 24-105L IS USM som standard objektiv då kit objektivet på 18-55 inte räckte för mig samt att jag hade ett Canon EF 90-300.

24-105 objektivet är riktigt grymt och kanske utanför din budget men det gjorde verkligen skillnad.

Så ett normalzoom och ett tele objektiv är mitt råd, då kan man kanske lägga mer pengar på 2st bra objektiv.
 

holycrap

Aktiv medlem
Hej
Jag har just nu en Canon EOS 600D, men vill så småningom ta steget fullt ut till fullformat och då även komplettera utrustning. Till min gamla kamera har jag ett Tamron 18-200 mm objektiv och ett Tamron 70-300, men skulle vilja komplettera med ytterligare objektiv som även skulle funka till den Canon EOS 6D som jag planerar att uppgradera till om ett tag. Jag skulle vilja ha lite förslag på vilka objektiv som man bör ha som bas i sin utrustning t ex lämpligt makro, vidvinkel, ljusstarkt eller annat som bör ingå i en basutrustning för att kunna bygga upp en sådan. Jag är bara amatör så jag letar inte efter och har heller inte råd med någon jättedyr proffsutrustning, men vill ändå ha bra kvalitet så jag klarar mig ett tag. Funkar de dessutom på min nuvarande kamera tills dess så är det ännu bättre.
Alla Canons EF och EF-S objektiv fungerar på din nuvarande kamera. Eftersom du planerar att uppgradera till 6D så bör du kanske hålla dig till EF då EF-S inte fungerar på 6D (eller andra fullformatshus).

Visst är det kul att handla objektiv, men vad som bör finnas i väskan beror på vad man fotograferar. Det brukar vara bättre att handla utrustning efter behov än att försöka uppnå någon form av "standarduppsättning".

Med det sagt så finns det ändå några saker att tänka på som kan ses som generella tips.

En normalzoom är något som de flesta har nytta av, d.v.s ett zoomobjektiv som täcker intervallet måttlig vidvintkel till normal till kort tele. Jag är ingen Tamronexpert men jag misstänker starkt att ditt 18-200 inte kommer att fungera på 6D då det nog är avsett för APS-C-sensorer. Normalzoomomfånget för FF brukar vara 24-70. Canon har tre alternativ att välja på. 24-105 har nämnts tidigare och ger lite extra i teleänden. 24-70/f4 är nyare, mindre, lättare och är lite bättre optiskt än 24-105 och har dessutom ett makroläge som ger hyfsade makromöjligheter. Jag tycker 24-70/f4 är ett bättre alternativ än 24-105. Både dessa finns i kit med 6D.

De två ovanstående har största bländare 4. Vill man ha mer ljus finns 24-70/f2,8 men det kostar skjortan och ena njuren. Det är dessutom lite mindre skarpt över vissa bländare och saknar IS vilket de andra två har. Tamron också ett 24-70/f2,8 som dessutom har IS (VR på Tamron-språk). f2,8-varianter är alltid större och tyngre än f4-modellerna.

Ett annat objektiv som jag tycker varje Canonfotograf bör äga är 50/1,8. Canons plastiga lilla 50:a är så billig att det nästan inte finns någon ursäkt att inte ha det. Bra optiskt kvalitet och löjligt låg vikt är bara bonus. På din nuvarande kamera är det ett utmärkt porträttobjektiv. På 6D blir det normal istället. Om du skaffar det och gillar hur det beter sig på din nuvarande kamera så är 85/1,8 ett bra alternativ som ger ungefär samma möjligheter på 6D som 50/1,8 ger på 600D.

Utöver en normalzoom och ett lite mer ljusstarkt objektiv så tycker jag man ska skaffa det som man känner behov av. Jag äger inget makroobjektiv då jag inte är så intresserad av makro. Jag äger heller ingen vidvinkel då jag inte behöver det så ofta. Det står på min önskelista, men tills vidare är det inte värt kostnaden. Spendera inte pengar bara för att.

Vad jag personligen har, dock, som jag tycker är trevligt är ett lite vidare objektiv med bra ljusstyrka som är litet och lätt. Ett som passar bra att sätta på kameran när man bara ska ut och inte har några speciella fotoplaner. Ett "walk around" objektiv. I mitt fall är det ett 35/2, men Canons nya 28/2,8 IS lockar också.

Vad fotograferar du med din kamera idag? Känner du att det är något du vill fotografera där din utrustning inte räcker till? Vad har du i fotoväskan när du går ut?

/P
 

rronnbac

Aktiv medlem
Det Tamron 70-300 du har passar fullformat, så förmodligen "klarar" du dig utmärkt med ett 24-70. Själv har jag f4 L-varianten med IS, vars fördelar, för mig, överväger gentemot 2.8-varianterna. Den har också en väldigt duglig makrofunktionalitet som är trevligt att alltid ha med sig.

Prisvärda, och bra, fasta objektiv är

EF 50mm F1.8 STM
EF 40mm f2.8 STM
EF 35mm f2, antingen canons begagnade, eller Youngnuos nytillverkade. Själv äger jag den dyrare IS-varianten, vilken är superbra, men också dyrare, tyngre och större

EF 85mm F1.8 är, trots vissa brister, ett ytterst dugligt objektiv, främst kanske för klassisk porträttfotografering

När det gäller vidvinkel så tror jag att du kanske ska avvakta ett tag. Ett 24-70 på fullformat är mer vidvinkligt än vad det låter, närmast motsvarande 15mm på ditt nuvarande hus, alltså mer vidvinkligt än vad du har tillgång till idag. Kanske räcker det?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag vet att en f/4 normalzoom diskuteras. Om man ändå skall köra med FF och kosta på sig det varför då köra f/4? På APS-C får man samma skärpedjup och brus om man där använder en f/2,8 normalzoom. Man kan köpa en normalzoom med f/2,8 till aps-c för 2-4000kr beroende på modell. Det blir billigare.
 

holycrap

Aktiv medlem
Jag vet att en f/4 normalzoom diskuteras. Om man ändå skall köra med FF och kosta på sig det varför då köra f/4? På APS-C får man samma skärpedjup och brus om man där använder en f/2,8 normalzoom. Man kan köpa en normalzoom med f/2,8 till aps-c för 2-4000kr beroende på modell. Det blir billigare.
Du behöver bländare 2,5 på en Canon ASP-C-kamera för att få samma skärpedjup som f4 på FF. Dessutom täcker det bara den hypotetiska f4 normalzoomen. Ett 50/1,8 eller 85/1,8 ger bagrundsoskärpa som är svårt och dyrt att återskapa på APS-C.

Men det är helt klart ett billigare alternativ om man inte har för avsikt att ändå byta till FF.

/P
 

mr_one

Medlem
EF 50mm f1.8 II ( Beg 300kr )
EF 24mm f2,8 ( Beg 1000kr )
EF 75mm-300mm ( Beg 700kr )

Beg priser är vad jag har sätt tidigare annonser som dom har legat på.
 

sssHUNT3Rsss

Ny medlem
Intressant tråd med många bra tips för mig och mitt behov. Jag kom över en Canon 1Ds MarkIII i helgen och har funderat lite på ett nytt objektiv. Har kollat en del på 24-70 f/4L IS USM och 24-105 f/4L IS USM.
Är det någon som har erfarenhet utav dessa två? Just 105mm är jag väl inte jätte noga med men det utökar ju möjligheterna. Provade en 24-70 f/2,8L förra helgen och gillade den skarpt! Det som var skönt med Canons objektiv som jag prova så kunde man låsa bländartalet till 2,8 även på 70mm också en rätt skön funktion speciellt vid porträtt.
Tamron och Sigma kanske har något bättre allternativ?
 

Marteric

Aktiv medlem
Intressant tråd med många bra tips för mig och mitt behov. Jag kom över en Canon 1Ds MarkIII i helgen och har funderat lite på ett nytt objektiv. Har kollat en del på 24-70 f/4L IS USM och 24-105 f/4L IS USM.
Är det någon som har erfarenhet utav dessa två? Just 105mm är jag väl inte jätte noga med men det utökar ju möjligheterna. Provade en 24-70 f/2,8L förra helgen och gillade den skarpt! Det som var skönt med Canons objektiv som jag prova så kunde man låsa bländartalet till 2,8 även på 70mm också en rätt skön funktion speciellt vid porträtt.
Tamron och Sigma kanske har något bättre allternativ?
Tamron har ett 24-70/2,8 och Sigma ett 24-105/4. För alla dessa objektiv finns det MYCKET att läsa i redan skrivna trådar. Rekomenderar sökfunktionen i forumet, kolla youtube m.m.
Själv gillar jag IS och använder Canon 24-105/4 som jag vill beteckna som ett helt ok all-round objektiv.
 
ANNONS