Annons

iMac 21 tum 2015 - photoshop, video osv

Produkter
(logga in för att koppla)

0520-11

Medlem
Hey! Tänker köpa en ny dator och har kollat på iMac från 2015 21 tum.
Den har följande specs:

1,6 GHz dubbelkärnig Intel Core i5 (Turbo Boost upp till 2,7 GHz)
8 GB inbyggt 1 867 MHz LPDDR3-minne
1 TB
Intel HD Graphics 6000 1536 MB

Skulle datorn fungera för mig om det "tuffaste" jag kräver är Photoshop, sony vegas pro eller något annat videoredigerings program? Alltså att dessa program ska fungera smidigt och inte något lagg.

Jag spelar aldrig några spel eller så.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Hey! Tänker köpa en ny dator och har kollat på iMac från 2015 21 tum.
Den har följande specs:

1,6 GHz dubbelkärnig Intel Core i5 (Turbo Boost upp till 2,7 GHz)
8 GB inbyggt 1 867 MHz LPDDR3-minne
1 TB
Intel HD Graphics 6000 1536 MB

Skulle datorn fungera för mig om det "tuffaste" jag kräver är Photoshop, sony vegas pro eller något annat videoredigerings program? Alltså att dessa program ska fungera smidigt och inte något lagg.

Jag spelar aldrig några spel eller så.
Maxa ram-minnet, 21-tummaren går inte att uppgradera efteråt.

Man brukar säga att väntar man på en uppdatering kan man aldrig handla något; men nuvarande iMac har funnits ganska länge, nya modeller borde vara i faggorna.
 

0520-11

Medlem
Maxa ram-minnet, 21-tummaren går inte att uppgradera efteråt.

Man brukar säga att väntar man på en uppdatering kan man aldrig handla något; men nuvarande iMac har funnits ganska länge, nya modeller borde vara i faggorna.
Förstår inte vad du menar med det sista.
Jag har en macbook pro mid 12 samt senaste macbook air. Jag tycker de fungerar bra förutom att Pro:n kan vara lite jobbig med photoshop och video ibland. Air har jag bara testat iMovie på och det fungerar bra för mig, dock arbetar jag med sony vegas.

Så jag undrar om den iMac jag kollar på skulle vara bättre än min Pro
 

SanneJ

Aktiv medlem
Hey! Tänker köpa en ny dator och har kollat på iMac från 2015 21 tum.
Den har följande specs:

1,6 GHz dubbelkärnig Intel Core i5 (Turbo Boost upp till 2,7 GHz)
8 GB inbyggt 1 867 MHz LPDDR3-minne
1 TB
Intel HD Graphics 6000 1536 MB

Skulle datorn fungera för mig om det "tuffaste" jag kräver är Photoshop, sony vegas pro eller något annat videoredigerings program? Alltså att dessa program ska fungera smidigt och inte något lagg.

Jag spelar aldrig några spel eller så.
Utan lagg i videoredigering kan nog bli tufft med denna. Jag skulle säga att det överlag är dåligt med kräm på alla sätt. Jag hade satsat på 32 GB och en rejält snabbare processor. Plus en snabbare disk och diskret grafik..
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Förstår inte vad du menar med det sista.
Jag har en macbook pro mid 12 samt senaste macbook air. Jag tycker de fungerar bra förutom att Pro:n kan vara lite jobbig med photoshop och video ibland. Air har jag bara testat iMovie på och det fungerar bra för mig, dock arbetar jag med sony vegas.

Så jag undrar om den iMac jag kollar på skulle vara bättre än min Pro
Jag menar; de iMacar som finns nu börjar bli gamla och uppdateringar är gissningsvis på gång. De är inte sämre datorer för det, men det är väl lite trist att köpa en idag och så lanserar de nya modeller imorgon.
 

bjorso

Aktiv medlem
Hey! Tänker köpa en ny dator och har kollat på iMac från 2015 21 tum.
Den har följande specs:

1,6 GHz dubbelkärnig Intel Core i5 (Turbo Boost upp till 2,7 GHz)
8 GB inbyggt 1 867 MHz LPDDR3-minne
1 TB
Intel HD Graphics 6000 1536 MB

Skulle datorn fungera för mig om det "tuffaste" jag kräver är Photoshop, sony vegas pro eller något annat videoredigerings program? Alltså att dessa program ska fungera smidigt och inte något lagg.

Jag spelar aldrig några spel eller så.
CPU och grafik duger bra men 8 GB minne är inte så lyckat, 16 GB är betydligt bättre och är nog det mesta som går att få i en 21" modell. En gammalmodig trist mekanisk hårddisk gör inte heller någon glad. Känns konstigt att Apple ens säljer moderna datorer med en sådan lösning, datorn kommer att känns trött redan från första dagens användning? Tyvärr är SSD hos Apple tämligen dyrt men det gör underverk för upplevelsen! En snabbare CPU är inte heller fel men det är bättre att lägga pengarna på minne och SSD, det betyder mycket mer.
 

sb12

Aktiv medlem
Hey! Tänker köpa en ny dator och har kollat på iMac från 2015 21 tum.
Den har följande specs:

1,6 GHz dubbelkärnig Intel Core i5 (Turbo Boost upp till 2,7 GHz)
8 GB inbyggt 1 867 MHz LPDDR3-minne
1 TB
Intel HD Graphics 6000 1536 MB

Skulle datorn fungera för mig om det "tuffaste" jag kräver är Photoshop, sony vegas pro eller något annat videoredigerings program? Alltså att dessa program ska fungera smidigt och inte något lagg.

Jag spelar aldrig några spel eller så.
Du ska absolut INTE köpa den modellen, särskilt inte om du ska redigera video. Den är hopplöst långsam med en 5400 varv/minut mekanisk HDD.

Köp åtminstone den med 2.8ghz processorn och lägg till Fusion Drive (+1100kr). Det blir typ 3000kr mer.
 

SanneJ

Aktiv medlem
Hey! Tänker köpa en ny dator och har kollat på iMac från 2015 21 tum.
Den har följande specs:

1,6 GHz dubbelkärnig Intel Core i5 (Turbo Boost upp till 2,7 GHz)
8 GB inbyggt 1 867 MHz LPDDR3-minne
1 TB
Intel HD Graphics 6000 1536 MB

Skulle datorn fungera för mig om det "tuffaste" jag kräver är Photoshop, sony vegas pro eller något annat videoredigerings program? Alltså att dessa program ska fungera smidigt och inte något lagg.

Jag spelar aldrig några spel eller så.
Vegas Pro finns väl bara till Windows? Går ju ändå såklart men om du vill köra videoredigering utan lagg så borde du titta vad du får för pengarna om du köper en annan PC än just en Mac. Du kommer bli besviken så fort du börja jobba med film om du köper denna tror jag.
 

martinot

Aktiv medlem
Maxa ram-minnet, 21-tummaren går inte att uppgradera efteråt.

Man brukar säga att väntar man på en uppdatering kan man aldrig handla något; men nuvarande iMac har funnits ganska länge, nya modeller borde vara i faggorna.
Japp, det är trist att lägga dyra pengar på en modell som strax går ur produktion.

Utan lagg i videoredigering kan nog bli tufft med denna. Jag skulle säga att det överlag är dåligt med kräm på alla sätt. Jag hade satsat på 32 GB och en rejält snabbare processor. Plus en snabbare disk och diskret grafik..
Kan bara instämma.

En fyrkärning Core i7 (om det skall vara bärbart som gäller) och 32 Gb är en minimumrek. idag tycker jag (speciellt om man vill att datorn skall vara fortsatt OK i några år till).
 

PMD

Aktiv medlem
Japp, det är trist att lägga dyra pengar på en modell som strax går ur produktion.
När det gäller kameror (och kanske en del andra produkter), är jag av åsikten att det bästa är att köpa förra årets (eller t.o.m. förrförra årets) modell. Priset har oftast gått ner en hel del sen lanseringen och förbättringarna mellan modellerna på digitala kameror är numera mer inkrementella än revolutionerande. Och ingen kommer att märka någon skillnad på bilderna om de är tagna med absolut senaste modellen eller med en ett eller två år gammal modell.

Men när det gäller datorer i allmänhet, och Macintoshar i synnerhet[*], så har vi inte riktigt kommit så långt än. Prestandakraven ökar ganska mycket från år till år, så det är klokt att välja en så modern maskin som möjligt och att utrusta den med rejält mycket minne och lagring så att den håller i ett antal år. 5 års horisont vill jag ha på ett datorinköp men jag är medveten om att rätt många tycker att det räcker med 3 år.


[*] Eftersom Macintoshar inte är lika utbyggbara i efterhand som andra PC:ar.
 

martinot

Aktiv medlem
Ja, det är en stor skillnad här.

Skillnaden är att normalt så sänks priset på äldre produkter ifrån de flesta tillverkare till lite humanare priser (då brukar jag själv passa på att slå till när de är lite mer prisvärda, precis som du är inne på), men just gällande Apple så tar de normalt ut 100% av priset ifrån introduktion ända fram tills att de ersätts av nya (och först då eventuellt reas ut).

Därav att jag helt håller med Calle här när vi talar Mac och andra Appleprodukter.
 
ANNONS