Annons

Split lighting ON camera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Peterottosson

Ny medlem
Split lighting, där halva ansiktet är upplyst av blixten och andra halvan ligger i skugga, görs ju med blixten rakt höger eller vänster om modellen.

Hur gör man det med speedlighten monterad på kameran?* Går det ens? Jag har testat med att helt enkelt studsa den mot väggen och fästa ett svart papper kring blixten så att det blir mer riktat, och lite effekt får jag, men det blir inte riktigt bra ändå. Behöver jag mer kraft i blixten? En mer reflektiv yta att studsa mot? Tankar?

Ursäkta om det är en dum fråga, jag är fortfarande nybörjare när det handlar om just blixtar.

(* Varför inte bara köra off camera som alla tutorials förespråkar? För att när jag fotar i jobbet för jag hålla tillgodo med arbetsgivarens utrustning, och där ingår inga sådana finesser )

Tack på förhand.
 

reboot81

Aktiv medlem
Mitt råd är att du köper en sladd till blixten. Kostar inte mer än din lunch men ger dig möjlighet till att sätta ljuset på tusen andra sätt än vad du kan med den monterad på huset.
 

Third eye

Aktiv medlem
Som profilbild till fejjan gjorde jag för ett par år sedan som så att jag tog en selfie med kameran på stativ och vred blixthuvudet in i en spegel som i sin tur riktades mot ansiktet från sidan.
Hade bara en 430ex monterad på en 550d, kan ha kört hss för slippa ljussmittan.
 
ANNONS