Annons

Exportinställningar i Premiere Pro CC

Produkter
(logga in för att koppla)

MTN

Aktiv medlem
Hej,

jag har börjat filma med min a6000. Kör mest XAVC S i 50 fps och 50 Mbps. Blir, tycker jag hur fint och bra som helst.

Min fråga gäller exporten av det redigerade materialet från Premiere Pro CC. Jag kör alltid Format H.264 och "Use Maximum Render Quality"

Nu har jag provat att variera "Bitrate Encoding" och "Target Bitrate" och "Maximum Bitrate" på ett och samma klipp men vid separata exporter. Har inte redigerat detta klipp i Premiere överhuvudtaget. Har kört:

CBR och Target 10 Mbps
CBR och Target 50 Mbps
VBR, 1 pass och Target 10 och Maximum 20
VBR, 1 pass och Target 10 och Maximum 50
VBR, 1 pass och Target 40 och Maximum 50
VBR, 2 pass och Target 10 och Maximum 20
VBR, 2 pass och Target 10 och Maximum 50
VBR, 2 pass och Target 40 och Maximum 50

Klippet är direkt från kameran 255 MB. De exporterade klippen blir med ovanstående inställningar mellan 51 och 251 MB.

Jag tittar på klippen på min Dell XPS med 3200x1800 i upplösning.

Nu till min frågor då jag inte ser någon skillnad mellan klippen överhuvudtaget (alla ser jättebra ut).

Borde jag göra det?
Innebär det att man inte behöver ha så "höga" inställningar vid exporten från Premiere?
Annat jag borde veta?

Tacksam för upplysning :).

/Thomas
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Hej,

jag har börjat filma med min a6000. Kör mest XAVC S i 50 fps och 50 Mbps. Blir, tycker jag hur fint och bra som helst.

Min fråga gäller exporten av det redigerade materialet från Premiere Pro CC. Jag kör alltid Format H.264 och "Use Maximum Render Quality"

Nu har jag provat att variera "Bitrate Encoding" och "Target Bitrate" och "Maximum Bitrate" på ett och samma klipp men vid separata exporter. Har inte redigerat detta klipp i Premiere överhuvudtaget. Har kört:

CBR och Target 10 Mbps
CBR och Target 50 Mbps
VBR, 1 pass och Target 10 och Maximum 20
VBR, 1 pass och Target 10 och Maximum 50
VBR, 1 pass och Target 40 och Maximum 50
VBR, 2 pass och Target 10 och Maximum 20
VBR, 2 pass och Target 10 och Maximum 50
VBR, 2 pass och Target 40 och Maximum 50

Klippet är direkt från kameran 255 MB. De exporterade klippen blir med ovanstående inställningar mellan 51 och 251 MB.

Jag tittar på klippen på min Dell XPS med 3200x1800 i upplösning.

Nu till min frågor då jag inte ser någon skillnad mellan klippen överhuvudtaget (alla ser jättebra ut).

Borde jag göra det?
Innebär det att man inte behöver ha så "höga" inställningar vid exporten från Premiere?
Annat jag borde veta?

Tacksam för upplysning :).

/Thomas
"Maximum Render Quality" Är främst för rezising, alltså om din output är i ett annat format än ditt material, det minskar pixliga kanter. Men om du kör ut det i samma format så gör det ingen nytta.

VBR kör jag alltid eftersom att bitraten då kan ändras efter klippets behov, CBR sätter ju bitraten till samma hela tiden. Det är i alla fall teorin, vet inte exakt hur stor skillnad det gör i verkligheten. Jag gör även alltid 2 pass.

Du skriver inte vilken frame rate som är din output. Om du inte kör ut det i 50 mps så finns det ingen anledning att filma i 50 fps, annars kastar du bara bort data vid exporten te x 30 fps, då är 20 fps bortkastade. En nackdel med hög fps är att din exponeringstid ska vara ungefär dubbelt mot din fps, så kör du 50 fps så bör du ha en exponeringstid på 1/100 . Jag kör 30 fps och har en exponering på 60 fps. Men var observant inomhus så du inte får flimrade lysrör, det beror på mhz vi har i strömmen i Sverige., Så inomhus tar jag ned det till 50 fps.

Jag vet inte vad du ska ha det till, men för att bedöma kvaliten så bör du inte titta på dator, framförallt inte en liten laptop, utan kör upp det på en stor tv-skärm.

Nu har jag dock övergett x264 och kör alltid x265. Det ger samma kvalitet men till halva storleken, det tar dock längre tid att exportera. Det är ett nyare codec än h264 som är lite gammalt.
 

MTN

Aktiv medlem
Tack för svaret!

Jag har kört ut det i 50 Mpbs. Jag inser dock att det kan finnas situationer då det är bättre med lägre tex 30.

Jag tänkte att min dator var det mest högupplösta jag hade och att jag därför borde se kvalitetsskillnader mellan klipp på denna. Men visst, det blir ju ganska lite bildyta.

Vad gäller format så i min Premiere hittar jag endast HEVC(H.265). Är det den som du menar när du skriver x265?

Med denna kan jag dock endast välja VBR, 1 pass och max 20 Mpbs bitrate. Exporten blev med dessa inställningar 51 MB.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Tack för svaret!

Jag har kört ut det i 50 Mpbs. Jag inser dock att det kan finnas situationer då det är bättre med lägre tex 30.

Jag tänkte att min dator var det mest högupplösta jag hade och att jag därför borde se kvalitetsskillnader mellan klipp på denna. Men visst, det blir ju ganska lite bildyta.

Vad gäller format så i min Premiere hittar jag endast HEVC(H.265). Är det den som du menar när du skriver x265?

Med denna kan jag dock endast välja VBR, 1 pass och max 20 Mpbs bitrate. Exporten blev med dessa inställningar 51 MB.
Ja det är HEVC(H.265) som jag menar. Den finns bara one pass, jag har dock inte märkt att det blir sämre. Bitraten går att ändra. Men den ger samma kvalitet på 20 som h264 gör på 40. Så den är ju default på halva bitraten. Den komprimerar bättre så därför kan den köra på lägre bitrate men behåller samma data som h264 vid en högre bitrate.

Min främsta anledning till att köra på 30 fps är att jag filmer mest i 4k, och det är max fps för det på min kamera. Annars skulle jag kanske trycka upp det lite till.

Ja din skärm är högupplöst, men liten :) Jag kör på min 65 tum tv. Men det beror ju på vad du ska ha det till. Ska det bara ses på en liten skärm så kvittar det ju.
 

MTN

Aktiv medlem
Vilken "Quality" kör du på. Default var "Good" och då tog det ungefär lika lång tid som att exportera i H.264. Nu testar jag med "Highest" och verkar det ta en väldans tid. Just nu 1:30 kvar men det ökar hela tiden.

Att jag kör 50 fps är nog mest för att jag började filma med action-kamera. Och då var är det ju bra med hög fps tänker jag mig.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Vilken "Quality" kör du på. Default var "Good" och då tog det ungefär lika lång tid som att exportera i H.264. Nu testar jag med "Highest" och verkar det ta en väldans tid. Just nu 1:30 kvar men det ökar hela tiden.

Att jag kör 50 fps är nog mest för att jag började filma med action-kamera. Och då var är det ju bra med hög fps tänker jag mig.
Jag har kört på good, för som du säger det tar en vansinnig tid annars. Mitt senaste projekt är ju på dryga timmen, så det verkar som att det skulle ta en vecka att exportera.

Men, de exporter jag har tittat på ser mycket bra ut, så jag tror inte skillnaden i kvalitet skulle vara särskilt stor om jag tryckte upp kvaliteten till highest. Man kan ju förvisso testa en liten snutt och jämföra, men det har jag inte gjort för jag var nöjd med den kvalitet som kom på good.

Absolut så är det bra med högre frame rate vid action shots, fast då gör jag det specifikt för den sekvensen, drar upp det till så hög frame rate som möjligt, vid de tillfällen jag vill ha en slow motion.
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Som någon redan varit inne på så kan du skippa "Use Maximum Render Quality" om du inte skalar om (exempelvis från 4K till FullHD).

Angående h264 vs h265. Även om modernare apparater och datorer har stöd för hårdvarudecoding av h265 så är det många som inte har det fortfarande. Så om du planerar att visa ditt material på andra ställen än din egen dator bör du undvika h265 för stunden för att maximera kompabiliteten.
Exempelvis tror jag inte Youtube tar emot h265-filer än.

Personligen är jag inte bekymrad över filstorlekarna. Jag brukar exportera i 20-25Mbit VBR 1-pass när jag skickar upp på Youtube/Facebook. Däremot brukar jag justera keyframe distance, speciellt om mitt material innehåller mycket rörelser. Standardvärde är 72 och jag upplever att resultatet efter Youtubes förvandling blir mycket bättre med tätare keyframes. Dock så gäller att ju tätare keyframes ju större filstorlek. Jag brukar sätta samma keyframe distance som framerate vilken i regel är 30 (29,97 fps).
 

MTN

Aktiv medlem
Som någon redan varit inne på så kan du skippa "Use Maximum Render Quality" om du inte skalar om (exempelvis från 4K till FullHD).
Ok, ska testa. Tack!

Angående h264 vs h265. Även om modernare apparater och datorer har stöd för hårdvarudecoding av h265 så är det många som inte har det fortfarande. Så om du planerar att visa ditt material på andra ställen än din egen dator bör du undvika h265 för stunden för att maximera kompabiliteten.
Exempelvis tror jag inte Youtube tar emot h265-filer än.
Mycket riktigt så tar Youtube inte h265. Enligt diverse forum så verkar de inte planera för det heller pga licens- och därmed kostnadsskäl.

Personligen är jag inte bekymrad över filstorlekarna. Jag brukar exportera i 20-25Mbit VBR 1-pass när jag skickar upp på Youtube/Facebook. Däremot brukar jag justera keyframe distance, speciellt om mitt material innehåller mycket rörelser. Standardvärde är 72 och jag upplever att resultatet efter Youtubes förvandling blir mycket bättre med tätare keyframes. Dock så gäller att ju tätare keyframes ju större filstorlek. Jag brukar sätta samma keyframe distance som framerate vilken i regel är 30 (29,97 fps).
Keyframe distance ska jag testa. Tack för tipset.
 
ANNONS