Annons

Panasonic Lumix G80 uppföljaren till G7

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Hej.
Efter funderingar hit och dit så har jag nu bytt upp mig från Lumix G7 till Lumix G80.
Stabilisering, vädertätning och sensor utan AA-filter lockade.
Ett större omfång och vädertätning på standardzoomen är också bra.

Kameran har jag i första hand tänkt att filma med. Men jag märker att den är riktigt bra även för stillbilder också.
Kompisen Rohny Gustavsson (här på FS) tyckte att jag borde vänta tills nya Lumix GH5 kommer. Fast nu när jag lärt känna G80 så sitter jag helt nöjd.
Kameran surrar svagt hela tiden. Först trodde jag att det var något fel på kameran när jag stängde av stabilisering men det ska vara så. Tydligen jobbar elektroniken även om sensorn inte rör på sig. Nåja, surret går direkt in i den inbyggda mikrofonen som sitter i blixtskon. Även om man inte bör använda kamerans mikrofon utan använda en extern så är det lite irriterande tycker jag.

Kika gärna på min rulle "Christinelund novembermorgon" som precis har lagts ut på tuben:
https://youtu.be/jqgmEbjGNFA

Synpunkter mottages gärna
J O
 

2552

Medlem
Kameran surrar svagt hela tiden. Först trodde jag att det var något fel på kameran när jag stängde av stabilisering men det ska vara så. Tydligen jobbar elektroniken även om sensorn inte rör på sig. Nåja, surret går direkt in i den inbyggda mikrofonen som sitter i blixtskon. Även om man inte bör använda kamerans mikrofon utan använda en extern så är det lite irriterande tycker jag.

J O
Har en nyinförskaffad GX-80 och är också väldigt nöjd med kameran överlag men ljudupptagningen är nog det sämsta jag varit med om.
Surret, burkigheten, dynamiskt omfång bidrar till att ljudet är helt oanvändbart. Speciellt i tysta miljöer. GX-80 har ingen extern mic så vet inte alls hur jag ska lösa det. Att ha en extern ljudinspelare känns inte som något alternativ i mitt fall.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Har en nyinförskaffad GX-80 och är också väldigt nöjd med kameran överlag men ljudupptagningen är nog det sämsta jag varit med om.
Surret, burkigheten, dynamiskt omfång bidrar till att ljudet är helt oanvändbart. Speciellt i tysta miljöer. GX-80 har ingen extern mic så vet inte alls hur jag ska lösa det. Att ha en extern ljudinspelare känns inte som något alternativ i mitt fall.
Hej
Jag har extern inspelare och kvalitetsmikrofoner.
Nu har jag även beställt en Röde videomicro att använda som alternativ till inspelaren. Man slipper surret och ljudet blir mycket bättre.
(kameran måste ha en mikrofoningång)

Den lilla fina inspelaren Zoom H1 kan man sätta på tillbehörsskon till kameran. Ljudet blir bättre än det inbyggda från vilken kamera som helst. Att sätta en kvalitativ mikrofon direkt in i en kamera går naturligtvis men kamerans mikrofonförstärkare kan inte svara upp mot mikrofonen. Frågan är alltså vilken ljudkvalitet man vill få i sin video.

Att byta ut GX80 mot en kamera med mikrofoningång är väl ett sätt.
Har du testat någon ljudinspelare?
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Fortsätter monologen:

Idag har jag gjort en liten film om Lumix bildstil för video.
CNEV video cinelike ger riktigt fina filmer direkt från kameran.
CNED dynamisk stil ger högt dynamiskt omfång och kräver lite justering av ljus och kontrast i redigeringen.

Förmodligen levererar G80 bland de bästa man kan tänka sig just med video cinelike.
GH4 och G7 är bra, G7 har lite bättre känslighet än GH4 med lägre brus. Men mitt subjektiva intryck är att G80 höjer ribban lite till. Men det kanske beror på att stillbilderna lyfter tack vare att AA-filtret är bortplockat. Det kanske inte betyder lika mycket för video.

Lumix G80 video picture style:
https://youtu.be/fuFOumjC0ic
 

Kent Dahin

Avslutat medlemskap
Lumix GX 80, när bilden är tagen...

Hej, ni som förstår tekniken i Lumix GX80 - jag har en manual på svenska men hittar inte var jag gör detta - kanske ni vet hur jag stänger av funktionen, alltså funktionen som gör att bilden visas i någon sekund efter själva exponeringen !?! Jag vet inte ens vad funktionen kallas men blir lite irriterad när jag i sökaren inte får tillbaka "live-bilden" direkt efter att bilden är exponerad...

/kent
 

Per Dahlgren

Aktiv medlem
Hej, ni som förstår tekniken i Lumix GX80 - jag har en manual på svenska men hittar inte var jag gör detta - kanske ni vet hur jag stänger av funktionen, alltså funktionen som gör att bilden visas i någon sekund efter själva exponeringen !?! Jag vet inte ens vad funktionen kallas men blir lite irriterad när jag i sökaren inte får tillbaka "live-bilden" direkt efter att bilden är exponerad...

/kent
Menyflik: Anpassad (Skiftnyckel+C) >
Sida 7/9: Auto återvisning
 
ANNONS