Annons

Inget ljud med Röde mic inkopplad till 5D mark II och Ninja 2

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter_T

Medlem
Hej
Jag kör samma uppsättning som du, fast ninja blade.

Har du aktiverat ingången för ljudet på ninjan? Det finns två "par" spår att aktivera, samt att justera ingångsnivån på. Se sidan 14 i manualen.

Aktivera andra "paret" av ljudspåren när du har separat ljudkabel in vi 3,5 mm ingången. Det första paret är ljud in via HDMI, vilket Canon inte kan leverera.
Varför kör du inte mikrofonen direkt in i ninjan?
Jag kör allt ljud direkt till ninjan, hörlur i ninjan för att höra att nivån blir rätt. Och kör enbart bild från Canon.
Jag kör också magic Lantern programvara på min Canon.
Jag kan se om jag kan testa med mic in på Canon och sladd till ninjan.
/Peter
 
Senast ändrad:

rannug

Avslutat medlemskap
Hej
Jag kör samma uppsättning som du, fast ninja blade.

Har du aktiverat ingången för ljudet på ninjan? Det finns två "par" spår att aktivera, samt att justera ingångsnivån på. Se sidan 14 i manualen.

Aktivera andra "paret" av ljudspåren när du har separat ljudkabel in vi 3,5 mm ingången. Det första paret är ljud in via HDMI, vilket Canon inte kan leverera.
Varför kör du inte mikrofonen direkt in i ninjan?
Jag kör allt ljud direkt till ninjan, hörlur i ninjan för att höra att nivån blir rätt. Och kör enbart bild från Canon.
Jag kör också magic Lantern programvara på min Canon.
Jag kan se om jag kan testa med mic in på Canon och sladd till ninjan.
/Peter
Ja du Peter. Jag har följt instruktionerna i videon av Stefan Czech på Atomos hemsida och en likvärdig som är länkad till i ett tidigare inlägg (nr 2) här ovan.
I båda videorna kopplas micken till kamerans mickingång - inte till Ninjan.
(kolla på videon i inlägg nr 2 så får du se)
Som jag fattar det är det bl a för att ljudet ska synkas ordentligt med bilden.
Om det går att koppla micken direkt till Ninjan - varför säger dom då att man ska använda en ljudkabel?
Vet inte riktigt om jag alls har provat att koppla micken till Ninjan.

Magic lantern vågar jag inte installera på min Canon 5D mark III. Hade jag haft en Mark II hade jag kanske gjort det men inte på trean.

Det andra "paret" av ljudspåren är så klart aktiverade.
Hur som helst så provar jag att koppla micken direkt till Ninjan - och det verkar faktiskt som det funkar.
Vid första försöket såg det inte ut som det funkade men då drog jag upp utgångsnivån för hörlursuttaget som här var väldigt lågt satt till ca 75 % och då låter det faktiskt som det fungerar. Jag får i varje fall ljud.
Men jag kan inte se på nivåmätarna att det tas in något ljud.

Måste kolla lite mer hur det blir och hur det synkar med bilderna, men du kanske också vet om jag måste justera ljudet med ett antal bildrutors eftersläpning.

(Jag tror säkert att Atomos Ninja Blade är strået vassare än Ninja 2)

Jag ber att få Tacka så mycket till er alla som engagerat er i detta.
Jag kollar lite till och testar om ljudet synkar med bilden.
Återkommer sen och informerar hur det fungerar.
/Gunnar
 

rannug

Avslutat medlemskap
Har gjort några nya tester.
med micken inkopplad direkt till Ninjan får jag in ljud med mycket låg nivå.
Även om jag höjer gain till max blir det sämre än med kamerans interna mick och en ljudkabel till Ninjan.

Det verkar tyvärr inte som Peters idé fungerar särskilt bra i mitt fall.
Tror inte jag orkar hålla på mer idag. Jag får återkomma imorgon.

En fundering bara om någon läser de senaste inläggen.
Kan det ha betydelse om jag vänder ljudkabeln?
Ursäkta om frågan verkan dum.
Jag kanske kan förklara imorgon efter några fler tester.

Det verkar just nu som jag får bestämma mig för om det tillräckligt bra ljud med kamerans interna mick om jag överhuvud taget ska filma något med Ninjan.
 

erdeljan

Aktiv medlem
Kan inte svara på din fråga, använder inte Canon eller Ninja.

Du kopplar din röde mic direkt in i H1, inget konstigt med det, det blir superbra ljud ;)
 

rannug

Avslutat medlemskap
Du borde ju få betydligt bättre ljud om du kör in micken direkt i ninjan, men då det är en micsignal så behöver du helst en preamp se tex denna artikel: http://nofilmschool.com/2012/08/dslr-audio-quality-good-preamp-beachtek-juicedlink-zoomh4n

Det skiljer sig ofta i nivå mellan hörlutsutag och linjeutgång, vilket kan ge problem.
Tack för informationen. Något av detta hade jag kanske kläm på med inte på djupet.
Nu är jag ju inte något proffs, utan mera på hobby nivå, så om det bara fungerar som det beskrivs i instruktionsvideorna så borde det räcka ganska långt för min del.
Men jag ska ändå kolla ditt förslag lite närmare. Det skadar aldrig att få lite mer kunskap.
 

fafner

Aktiv medlem
Rode

Rode har ju några mickar (tex video Mic) med +20 dB boost vilket inte är så dumt.

Från deras egen text:
"The +20dB level boost is designed for use with DSLR cameras, allowing the user to reduce the camera's preamp level (or mic-input level), effectively reducing the amount of noise generated by the camera's comparatively low quality audio circuitry."
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det är inget fel på mikrofonen, den fungerar med kameran.
Problemet verkar vara att kameran och Ninjan inte pratar med varandra om mikrofonens stereosignal.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det går inte att ställa om Röde SVM micken tel mono.
Vet inte riktigt var jag ska få tag på en monomick, men jag kan ju höra mig för.
Jag har en Röde som är mono. Testad en gg. Du kan få låna den, ja köpa den också om du vill men du vill ju ha en stereomic.
Frågan är hur du skall få den till dig. Jag har inga känningar i Härnösand som jag kan skicka prylar med.
Lingbo/Ockelbo hade funkat igår vid ett bröllop....
 

rannug

Avslutat medlemskap
Det verkar funka som det ska nu

Har ingen aning om jag har gjort för något, men nu verkar det fungera som det ska.
Det knepigaste av allt var att när jag provade att vända ljudkabeln - jag hade alla gånger kopplat den åt samma håll därför att den ena (den vinklade) kontakten passade bättre i Canonkameran.
Helt sjuk test egentligen. Ska inte vara någon skillnad vilken väg den är kopplad.

När jag igår provade att sätta den vinklade kontakten i Ninjan och den raka kontakten i Canonkameran fick jag plötsligt se ljudnivåerna.
Idag när jag testar går det bra att koppla ljudkabeln båda vägarna.

Test med Röde mick jämfört med Canons interna mick visar knappt märkbar ljudnivå men betydligt mindre brus - alltså renare och bättre ljud med Röedemicken.

Om jag ska tro något om hur det började fungera är det enda att det möjligen var något skräp eller beläggning i kamerans hörlursuttag.
Hur som helst. Det funkar som det ska idag när jag testar.

Ett jättestort TACK till alla er som brytt er om att ge råd och tips. Ni har hjälp mig att hålla hoppet uppe och hela tiden testa på nytt.

Äntligen kan jag göra lite mer fältmässig test med Ninja 2.

P.S. jag får tillfälle att skicka svar till Atomos också och informera dom att ALLA Röedemickar har mic level.
Det är något dom tydligen inte kände till tidigare.

/Gunnar
 
ANNONS