Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota i skogen stämmer påståendet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
OM du exponerar för lite så blir resultatet svart.
OM du exponerar för mycket så blir resultatet vitt.
"Lagom" BRUKAR befinna sig ngnstans mitt emellan.
Och det är så en kameras ljusmätning är programmerad.

Kameran har inte en susning om du står i en kolkällare eller utomhus i fullt solsken.
Kameran strävar bara efter EN sak, medelgrått.
 

Mats G

Aktiv medlem
Har du så låga tankar så är du inte tvungen att delta i tråden
Vad är du kanske en flame war som plockar ut folk att hata
Att antyda att jag skulle hata är minst lika knasigt som att påstå att mina tankar är låga. Lovar att du får skriva vilka märkliga inlägg som helst för mej, jag kommer inte att hädanefter lägga mej i!
 

otto.eimar

Aktiv medlem
Kan någon förklara varför bilderna blir så grå och färglösa när man fotar en gråmulen dag? Grått ljus är samma sak som vitt ljus, det har bara lägre luminans och det kan man kompensera med längre exp-tid iallafall så länge man jobbar med stillastående motiv :) . Alla färgkomponenterna RGB finns där i perfekta proportioner så motivets färger borde framträda precis som vanligt. Den stora grå himlen slår vilken softbox som helst i att ge en stor jämt lysande yta.. Okej om marken är mörk så får man förstås inget upplättningsljus underifrån men gråtrist-problematiken finns där även när det är snö på marken. Förutsättningarna borde ju vara hur bra som helst och ändå blir bilderna grå och färglösa. Varför ? :)
/erik
Som du ser så finns det ingen som kan svara på den frågan när folk postar tramsig OT. Folk här har aldrig fotat i skogen när ingen tycks känna till fenomenet att i skogen så blir bilden ljus och blek.

Bilden som jag har tagit så jag dragit ner på exponeringen, på noll så blir bilden ljus och blek. Så varierar det blir blekt åt andra riktningar trots att exponeringen är nerdragen.

Ingen dans på rosor att lyckas i skogen som i öppen natur
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
De flesta

Att bilden blir blek om man utgår efter kamerans mätning vet nog de flesta som fotat i skogen. Det beror ju på att det finns så många mörka/svarta ytor som exponeringsmätaren lurar sig på. Det är samma sak som att bilden blir för grå/mörk om du fotar i ett snölandskap och litar på exponeringsmätaren. Detta är ingen nyhet utan ingår i grundkursen när man ska lära sig fotografera. Självklart behöver man ofta justera gentemot vad kameran föreslår för exponering. Ingen har väl sagt att man inte behöver det?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Nu blir jag nyfiken - vad jag förstår baseras histogrammet på kamerans genereade jpg och om man fotar raw är det alltså den i raw-filen inbäddade jpg:en. En rekommendation jag fått är att välja en jpg inställning med låg kontrast för att efterlikna raw just för att få ett mer rättvisande histogram för den faktiska raw versionen. Men.... råhistogram har jag aldrig hört om. Kan du förklara vad du menar?

Peter
Magic Lantern tillsammans med min 7D och 6D. Varför inte kameratillverkarna tillägger en så enkel funktion förstår jag inte.
 

apersson850

Aktiv medlem
Som du ser så finns det ingen som kan svara på den frågan när folk postar tramsig OT. Folk här har aldrig fotat i skogen när ingen tycks känna till fenomenet att i skogen så blir bilden ljus och blek.

Bilden som jag har tagit så jag dragit ner på exponeringen, på noll så blir bilden ljus och blek. Så varierar det blir blekt åt andra riktningar trots att exponeringen är nerdragen.

Ingen dans på rosor att lyckas i skogen som i öppen natur
De enda tramsiga inläggen i den här tråden är dina egna.
Men bortsett från det så verkar det som om du har missat att dynamiken i ljuset inne i storskogen är lägre än där solen kommer åt ordentligt. När du väl har fått en exponering som du tycker återger skogen så som du själv såg den, om vi nu antar att det är det du vill åstadkomma, sen är det bara att acceptera att det inte blir den stora skillnad mellan ljusast och mörkast som du får ute i solskenet. Men det är inte så i verkligheten heller.

Inbilla dig inte att du är den förste som tagit in kameran i skogen. Skillnaden är möjligen att vi andra inte förväntat oss att bilden ska bli något annat än vad verkligheten medger. Att dra ner exponeringen kan du förresten göra efteråt, i datorn. Det blir ungefär samma sak.
 

PMD

Aktiv medlem
Att dra ner exponeringen kan du förresten göra efteråt, i datorn. Det blir ungefär samma sak.
När nu tråden börjar handla om grundläggande fotograferingskunskap så är det nog på sin plats att påpeka att det aldrig går att ändra en exponering i efterhand. Däremot kan man givetvis ljusa upp eller mörka ner bilden i efterbehandlingen.
 
ANNONS