Annons

video kvalite i kamera och vid rediegering

Produkter
(logga in för att koppla)

TommyK2

Medlem
Hej
vilken kvalite filmar ni i?
jag har en lumix FZ300 och är osäker vilken kvalitet jag ska sätta den på,
och vilken kvalitet man ska exportera till när man har redigerat i datorn?
jag har nu provar en demo av Movavi Video Editor som verkar bra och lätt att använda.

//Tommy
 

TommyK2

Medlem
det finns ju AVCHD i kameran så står det bäst för HDTV vet ej vad de betyder eller vilken man ska välja av dessa: FHD 50p,50i,25p,24p?

sen finns det MP4 också olika kvaliter?

//Tommy
 

hornavan

Aktiv medlem
Anledningen att du inte fått svar kanske är att frågan är för bred.
Det korta svaret är att det beror på vad filmen skall användas till.
Grundläggande om man inte vet det är att filma och redigera i högsta kvalitet.
Läs bruksanvisning och googla.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag filmar i 50i (interlace) men 50 (progressive) är ännu högre kvalitet. Kör man på högsta kvalitet blir redigeringen sedan jobbig för datorn så det är bara om resultatet ska bli t.ex. en blurayskiva eller högupplöst fil som det egentligen är nödvändigt.
Jag redigerar i Pinnacle studio version 14 (har installerat version 20, men den har ett nytt utseende som jag inte bekantat mig med ännu.). Pinnacle har jag använt sedan många år tillbaka och tycker det då är enklare är t.ex. Adobes, men det är nog en vanesak. Gratisprogram fungerar för enkla redigeringar men saknar förstås vissa funktioner.
 

"klick"

Aktiv medlem
det finns ju AVCHD i kameran så står det bäst för HDTV vet ej vad de betyder eller vilken man ska välja av dessa: FHD 50p,50i,25p,24p?

sen finns det MP4 också olika kvaliter?

//Tommy
Din kamera verkar klara 4K 24/30fps. Räcker den bilduppdateringen skulle jag köra på 4K. Det kräver dock mer av din dator vid redigering och tar mer utrymme. Du måste välja mp4 för att kunna använda 4K.

Fördelen är att du har då sparat allt i bästa kvalité för framtiden. Du kan alltid skala ner till 1080P i redigeringen om du måste ha 1080P till något. Med 4K kan du då beskära bilden och göra panorerande/zoomande effekter utan att tappa lika mycket detaljer som om du filmat i 1080P t.ex.

Gör ett testklipp och prova hur det blir innan du filmar något "live".
 

TommyK2

Medlem
Anledningen att du inte fått svar kanske är att frågan är för bred.
Det korta svaret är att det beror på vad filmen skall användas till.
Grundläggande om man inte vet det är att filma och redigera i högsta kvalitet.
Läs bruksanvisning och googla.

Jag har googlat men har svårt att hitta nåt bra svar, på vad de olika kvaliteterna står för.
Tycker filerna blir väldigt stora men det kanske ska vara så?
Jag ska bara klippa ihop de olika klippen. och vill kunna se dem på TV´n.
 

Bluebike

Aktiv medlem
Är väl inte riktigt mitt område men då du inte får mågra svar så försöker jag.

24p har historisk koppling till biograffilm som var/är 24 rutor per sekund, 25p är DVD standard, 50 bilder per sekund är nog vanligat att använda idag. 50i är en lösnimg som typ uppdaterar halva rutor för att minska filstolek och för att tekniken som när det kom skulle hänga med

Det är en smaksak vilket man väljer 24 bilder per sekund anses ge en filmisk känsla nog mest därför den finns. Spelfilm på dvd brukar vara någon minut kortare än det analoga originalet pga ändringen från 24 till 25 bilder per sekund. Man kan spela in i tex 50 (eller högre om kameran klarar det) och spela upp i en lägre hastighet, tex 25, slowmotion.

Exponeringstiden bär normalt vara motsvarande dubbla ruthastigheten, tex 1/50s vid 25p (men kortare tid kan användas, med bissa effekter) vilket påverkar möjligheterna till exponeringsinställningar, tex vid förhållanden med svagt eller starkt ljus. Den längre exponerigstiden vid 24 eller 25p gör att det blir lite rörelseoskärpa och är detsom ger känslan av film. Aktion, kan bara lämpligare med högre ruthastighet.

Själv har jag valt 25p, 720x1080 som egen standard för video (då jag främst plåtar stillbild så har jag inte prioriterat 4k vid kameraköp, och jag gissar att de inte helt nya datorer jag använder skulle uppskatta 4k heller. Vill ha lite filmlik känsla, och det passar min utrustnimg i alla led, ger hanterliga filstorlekar osv. Kan spela in i högre kvalitet, och konvertera ned, men oftast direkt i detta format.

Inte så utförligt och lite förenklat, men hoppas ddt ger vägledning att komma igång..
 
ANNONS