Annons

Leica T

Produkter
(logga in för att koppla)

x-country

Aktiv medlem
Specs:
16.5 MP APS-C sensor
WiFi
Pekskärm 3.7"
16GB internminne
5 bps

Objektiv:
Vario-Elmar T 18-56mm f/3.5-5.6 ASPH
Summicron T 23mm f/2 ASPH

Tillbehör:
Elektronisk sökare Visoflex med GPS
Adapter med M-bajonett
SF26 flash unit with tilt function
iOS applikation Image Shuttle
 

Yonazarith

Aktiv medlem
http://leicarumors.com/2014/04/23/leica-t-website-now-live.aspx/

Tycker en av kommentarerna sammanfattar det ganska bra:
Leica must realise that what the customer wants is a low-cost entry level M rangefinder. If I want a Sony Nex, I will buy one
En Leica-producerad X100 med riktig mätsökare, eller något i den stilen, så hade betydligt fler jublat.

Detta är en liten, spegellös, APS-C. Med autofokus, med en design som liknar NEX och andra småkameror, utan varken inbyggd EVF eller mätsökare. Kan hända att den säljer jättebra och ger Leica en mer stabil budget, men inget för mig...
 

Benganbus

Aktiv medlem
http://leicarumors.com/2014/04/23/leica-t-website-now-live.aspx/

Tycker en av kommentarerna sammanfattar det ganska bra:

En Leica-producerad X100 med riktig mätsökare, eller något i den stilen, så hade betydligt fler jublat.

Detta är en liten, spegellös, APS-C. Med autofokus, med en design som liknar NEX och andra småkameror, utan varken inbyggd EVF eller mätsökare. Kan hända att den säljer jättebra och ger Leica en mer stabil budget, men inget för mig...

"En Leica-producerad X100 med riktig mätsökare, eller något i den stilen, så hade betydligt fler jublat"
Håller helt med!
/B
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Hm.. tror jag istället köper en sony nex för ca 1/10 av priset. En mindre enklare mätsökarkamera med aps-c sensor i 15.000-20.000 kronors klassen med ett 50mm ekvivalent objektiv i kit hade sålt som smör i solsken. Men men, vill man kasta resurser och möjliga vinster i sjön så vill man.
 

afe

Aktiv medlem
Det verkar vara en helt egen kamera, och förvånansvärt billig ($1800 för huset) med tanke på den röda pricken. Komplett med EVF, de två objektiven och en M-adapter hamnar man dock uppåt $7000 och det är kanske inte så där himla prisvärt ...
 

Yonazarith

Aktiv medlem
Var och kände på T igår, och ptja, vad ska man säga? Riktigt stabil, tung jämfört med konkurrenterna men givetvis lätt jämfört med en Leica M. Var inte överförtjust i varken touchinterfacet eller hur rattarna bak var inställda, men rattarna går ju att konfigurera om efter tycke och smak. Touchen kändes inte så snabb och precis som man är van vid från iPhone och liknande.

Med adapter till M-objektiv ställde den om till bländarprio och manuellt fokus som standard, funkade smidigt. För mig som inte är van vid EVF så var det inget att anmärka på där, kändes hyfsat snabb och sådant...

Men, vet inte, nu är jag verkligen inte i behov av ny kamera, lockades inte så mycket av T oavsett... Cider, snittar och pratstund med generalagenten från Danmark var ju trevligt iaf ;)
 

PMD

Aktiv medlem
Är kameran en Leica eller en omarbetad Sony eller Samsung (fel mp antal dock) tillverkad för Leica?
Konstruerad av Leica och tillverkad i Japan av en underleverantör.

Leica talar inte om vilken japansk tillverkare det handlar om, men vi kan väl spekulera lite? :)
Med tanke på det pågående samarbetet mellan Panasonic och Leica så ligger det nära till hands att tro att det är Panasonic som tillverkar Leica T (och dess objektiv). Å andra sidan är Cosina en tillverkare som är känd för att vara duktiga på att göra högkvalitativa grejer på beställning av tyska firmor så vi ska nog inte utesluta Cosina.
 

Johisco

Ny medlem
Konstruerad av Leica och tillverkad i Japan av en underleverantör.

Leica talar inte om vilken japansk tillverkare det handlar om, men vi kan väl spekulera lite? :)
Med tanke på det pågående samarbetet mellan Panasonic och Leica så ligger det nära till hands att tro att det är Panasonic som tillverkar Leica T (och dess objektiv). Å andra sidan är Cosina en tillverkare som är känd för att vara duktiga på att göra högkvalitativa grejer på beställning av tyska firmor så vi ska nog inte utesluta Cosina.
Kameran är tillverkad av Leica i Tyskland. Objektiven görs i Japan.

Lite väl sent svar i tråden men tänkte bara tipsa om att det finns en promo i Hong Kong om man har vägarna förbi. Borde ju inte bara vara i Hong Kong men det var där jag råkade köpa kameran.

Blev för mig cirka 13 000 SEK inklusive valfritt objektiv, 23mm Summicron eller 18-56 Vario Elmar från auktoriserad Leica återförsäljare. Obs att det bara ingick ett objektiv i promon. Ville man ha båda gällde i princip ordinarie pris för den andra gluggen. Givetvis 2 års garanti även i Europa samt gratis Lightroom.

Promon fanns även hos Leicas egna butiker så det borde som sagt inte vara bara i Hong Kong. Säkert något pga att den inte sålt så bra.
 

Johisco

Ny medlem
Vad har du för källa?

Jag ska nog iofs inte vara för brysk med det kravet eftersom jag inte längre minns vilken min källa i inlägget ovan ditt var. :)
Det står "Made in Germany" på min kamera :)

Killen i Leicabutiken sa att gluggarna tillverkas i Japan under strikta "bla bla bla" instruktioner och hård övervakning från Leica.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det står "Made in Germany" på min kamera :)

Killen i Leicabutiken sa att gluggarna tillverkas i Japan under strikta "bla bla bla" instruktioner och hård övervakning från Leica.
Leica T slutmonteras i Tyskland. Har sett det själv. Men mycket av elektroniken på insidan är färdig och kommer från en underleverantör. Tidigare har Jenoptik gjort elektroniken till Leica-modeller. Om några delar av T-modellen görs i Portugal vet jag inte, men där har Leica sin största fabrik.
 

martinot

Aktiv medlem
Tillverkas i Tyskland.
https://vimeo.com/92073118

Btw, en mint condition med 23mm Summicron kostar typ 15000kr nu för tiden, bara marginellt dyrare än tex en ny x100t.
Är det inte bara hus/skal och slutmontering som görs i Tyskland, medans allt innehåll och optik görs i Portugal ellet Japan av underleverantörer till Leica?

Inte för att det måste alltid bli sämre, men man skall ta tex "made in germany och "made in usa" på många produkter med en stor nypa salt. Det handlar oftast mest om själva stämpeln och marknadsföring, än om var sakerna egentligen är tillverkade.

Skulle annars vara väldigt intessant att jämföra både prestanda och praktiskt handhavande av ovan Leica-kit med tex en XE-1, XE-2 eller X-T10 med en motsvarande Fujinonlins.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Skulle annars vara väldigt intessant att jämföra både prestanda och praktiskt handhavande av ovan Leica-kit med tex en XE-1, XE-2 eller X-T10 med en motsvarande Fujinonlins.
Länge sedan du undrade, men jag har jämfört Leica T och 23mm mot en X-Pro2 och Fuji 23mm f2 WR.

Den extra upplösning som Fujin har äts upp av Leicas överlägsna optik (24mp vs 16mp).

Vad gäller handhavande så är de väldigt olika och jag använder dem för olika typ av fotografering.
 

afe

Aktiv medlem
Länge sedan du undrade, men jag har jämfört Leica T och 23mm mot en X-Pro2 och Fuji 23mm f2 WR.

Den extra upplösning som Fujin har äts upp av Leicas överlägsna optik (24mp vs 16mp).

Vad gäller handhavande så är de väldigt olika och jag använder dem för olika typ av fotografering.
Fuji 23/2 är inte så våldsamt skarp och den tycker inte om motljus - jämför hellre med 23/1,4 som är betydligt bättre ;)

Jag har 23/2 och för mina behov funkar den bra.
 

martinot

Aktiv medlem
Länge sedan du undrade, men jag har jämfört Leica T och 23mm mot en X-Pro2 och Fuji 23mm f2 WR.

Den extra upplösning som Fujin har äts upp av Leicas överlägsna optik (24mp vs 16mp).

Vad gäller handhavande så är de väldigt olika och jag använder dem för olika typ av fotografering.
Håller med AFE.

Kör själv med med den dyrare och skarpare 23/1,4 som hade varit betydligt intressantare att jämföra med.

Dock så kör jag med 16mp-versionerna av Fuji, så har inga problem att jämföra med de (när jag postade så fanns inte heller de nya 24mp-versionerna).
 
ANNONS