Annons

Kompakt Mädchen für alles – köpråd kompakt systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
... om jag skall ha en zoom skall det vara den bättre (18–88/f.2,8–4) ...
Så nu återstår bara nästa, kanske större, steg, vilket objektiv som skall införskaffas ...
Nästa steg är ganska enkelt, eftersom du själv redan har diskvalificerat paketzoomen 16-50 (som jag själv tycker är helt okej). Som jag ser det har du tre alternativ: den "bättre" zoom som du själv nämner, eller de fasta 23/2 respektive 35/2 (beroende på vilken bildvinkel du föredrar). Personligen är jag omåttligt förtjust i min X-T10 med 23/1,4 (hade den mindre 23/2 funnits när jag köpte kameran hade det blivit den). Det känns som att vara tillbaka på 1970-talet med en Nikkormat och 35a.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Grattis, du kommer att gilla Fuji.

Jag har ju skrivit objektivförslag på Fujinoner och Samyang (gillar inte zoom).
Vad gäller väska har jag köpt SP My Case (kolla på tradera) , en i storlek A4 och 70mm hör rymmer hus och en hel del objektiv.

Jupio funkar bra, Patona likaså.

Firmware, kolla att du har senaste (tryck in knapp Disp Back när du startar, så visas Fw. Senaste laddas ner från Fuji.com, den innehåller alla uppdateringsversioner, dvs du behöver inte ladda 1.0, 2.0 etc utan tar den senaste.
Har du inte 4.0, blir det en trevlig uppgradering, E2 har då samma Af mm som X-T10 och så var det inte när E2 lanserades.

www.fujirumors.com är en bra källa till info, leta i äldre inlägg.


-J!
 

ajoe

Aktiv medlem
Jag har en X-T2 bredvid mig och vet säkert att den går att ladda med USB-kabel (t o m samtidigt som kameran avänds, praktiskt med en "juicepack" i väskan) och jag har en X-E2 också och jag vet säkert att den INTE går att ladda via USB.

Du behöver alltså laddaren. Badly!

Man ska inte förutsätta att kamerabatterier kan laddas via USB i kameran. Idiotiskt.

Jag har köpt Jupio batterier från Cyberphoto och märker ingen skillnad mellan dem och original.

Fuji är mycket frikostiga på firmwareuppgraderingar.

Välkommen i Fuji-träsket!
 

ma59

Aktiv medlem
Så, ärade forumsmedlemmar, först ett stort tack för er outtröttlighet och för er stora hjälp.

I slutstriden mötte upp två kombatterande styrkor, Fujifilm – med general X-T10 i spetsen, tätt åtföljd av pagen X-E2 – och Panasonic, i vars styrka GX80 fick slåss som ensam soldat..

Skämt åsido, det stod snart klart att det skulle komma att bli Fuji; känslan i husen, haptiken, ergonomin, och något slags obeskrivlig känsla av att »I’m just not a Panasonic kind of guy« – och flera medlemmar har ju sagt att i slutändan måste man trivas med redskapet – gjorde valet ganska enkelt.

Det som fällde avgörandet mellan X-T10 och X-E2 var att jag inte var sugen på paketglaset som kom med X-T10:an, utan om jag skall ha en zoom skall det vara den bättre (18–88/f.2,8–4) vilket i ett sådant paket spränger budgeten, så jag försökte släppa den interna diskussionen om vilket hus jag måste ha (X-T10 är aningen sexigare) då jag ju kan ändra det på sikt om jag är nöjd med optiken.

Efter ytterligare litet förhandling slog jag alltså till på den beggade X-E2:an som jag fick för 250 € inklusive de två objektiven, adapterring, SD-kort, kamerarem och annat självklart. Nu är jag alltså stolt ägare av:

Fujifilm X-E2
Minolta MD 50mm/f1:2
RMC Tokina 80–200/f1:4
Adapterring MD-FX

Det är ju något av en skurrilitet att det första jag lägger upp här på Fotosidan är ett mobilfoto, men jag lovar att det också blir det sista!

Två småfrågor bara:

• Finns det viktiga saker jag skall beakta gällande firmware-uppgraderingen?

• Det ser ut som att det sitter en film på skärmen (se foto). Eller ser skärmen ut så? Är det annars värt att investera i något sådant här, och skall jag i sådana fall först ta bort den eventuella filmen?

Så nu återstår bara nästa, kanske större, steg, vilket objektiv som skall införskaffas, men jag antar att det är bättre att ta det i en separat köptråd, alternativt i Fujifilm-underforumet, på det att vi bibehåller forumets strukturella integritet.

Stort tack!
/johlie

Trevligt! Lycka till fotandet, och med utvidgandet av kitet ;-)
 

johlie

Aktiv medlem
Nästa steg är ganska enkelt, eftersom du själv redan har diskvalificerat paketzoomen 16-50 (som jag själv tycker är helt okej). Som jag ser det har du tre alternativ: den "bättre" zoom som du själv nämner, eller de fasta 23/2 respektive 35/2 (beroende på vilken bildvinkel du föredrar). Personligen är jag omåttligt förtjust i min X-T10 med 23/1,4 (hade den mindre 23/2 funnits när jag köpte kameran hade det blivit den). Det känns som att vara tillbaka på 1970-talet med en Nikkormat och 35a.
Haha, jag menade inte att dissa den zoomen så hårt. Men är det inte vettigt med bättre ljusstyrka?

Jag ältar just nu frågan huruvida man skall ha zoom eller två fasta. De fasta är väl egentligen (var för sig) kompaktare än zoomen? Hur använder du zoomen, du som ändå också har fasta?
 

johlie

Aktiv medlem
Grattis, du kommer att gilla Fuji.

Jag har ju skrivit objektivförslag på Fujinoner och Samyang (gillar inte zoom).
Vad gäller väska har jag köpt SP My Case (kolla på tradera) , en i storlek A4 och 70mm hör rymmer hus och en hel del objektiv.

Jupio funkar bra, Patona likaså.

Firmware, kolla att du har senaste (tryck in knapp Disp Back när du startar, så visas Fw. Senaste laddas ner från Fuji.com, den innehåller alla uppdateringsversioner, dvs du behöver inte ladda 1.0, 2.0 etc utan tar den senaste.
Har du inte 4.0, blir det en trevlig uppgradering, E2 har då samma Af mm som X-T10 och så var det inte när E2 lanserades.

www.fujirumors.com är en bra källa till info, leta i äldre inlägg.


-J!
Tackar. Dina bidrag var till stor hjälp!

Jag ser att Samyang gör objektiv med manuell fokus. Gör de med AF också? Och hur är de i det fysiska formatet jämfört med Fujinon?

Vidare undrar jag om de – både Samyang och Fujinon – har streck på bländarringen för att läsa ut fokusområde, eller är detta någonting man har slutat med helt?

Såg precis att jag har 4.0. Det verkar finnas en ytterligare något nyare, men man klarar sig väl.

Vilka brännvidder jobbar du själv med, och hur, och vilka är du nöjd med etc.? Jag velar mellan zoom eller två fasta som start (23 och 35 antar jag är det man brukar ha, eller är 18 och 35 bättre). Min känsla är att jag kommer sakna ljusstyrkan när jag har zoomen, och att jag skulle bli latare, eller rättare sagt: jag skulle bli noggrannare med kompositionen när jag har fast brännvidd.

Från mina tidiga erfarenheter med Canon-kameran vande jag mig vid att bara ha en 50mm, så jag är oerfaren på vidvinkel, men jag antar att det är det naturliga steget efter en normalis.

En fråga till: ser skärmen på din X-E2:a ut som på bilden jag postade tidigare – är det, som jag förmodar, en tunn skyddsfilm på den? Ytan är litet matt. Jag vill inte börja pilla om det är så att det inte är en film som skall kunna tas bort. En annan bild som visar hur min skärm ser ut (minus alla repor utom en) kan ses här – min ser precis ut så där, som om en film är på skärmen och går ut till en mm före ramen.

Tack på förhand
johlie
 

johlie

Aktiv medlem
Jag har en X-T2 bredvid mig och vet säkert att den går att ladda med USB-kabel (t o m samtidigt som kameran avänds, praktiskt med en "juicepack" i väskan) och jag har en X-E2 också och jag vet säkert att den INTE går att ladda via USB.

Du behöver alltså laddaren. Badly!

Man ska inte förutsätta att kamerabatterier kan laddas via USB i kameran. Idiotiskt.

Jag har köpt Jupio batterier från Cyberphoto och märker ingen skillnad mellan dem och original.

Fuji är mycket frikostiga på firmwareuppgraderingar.

Välkommen i Fuji-träsket!
Snacka om idioti. Jag testade också utan resutat; hoppas jag inte pajjade nåt, men allt verkar funka.

Köpte ett Patona, verkar fungera bra än så länge.
 

afe

Aktiv medlem
Vidare undrar jag om de – både Samyang och Fujinon – har streck på bländarringen för att läsa ut fokusområde, eller är detta någonting man har slutat med helt?

Tack på förhand
johlie
Fuji har det inte, men den informationen visas i sökaren i stället.
 

ajoe

Aktiv medlem
För mig har det blivit så att Fujinon 18-55/2,8-4 sitter på kameran stor del av tiden. Den är enligt samstämmiga tester bättre än de flesta andra "kit-zoomar" och det är en gedigen metallkänsla i den. Föreslår att du provar.
 
ANNONS