Annons

Prissättning för långt samarbete!

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotoCut

Medlem
Hej,
Jag har jobbat heltid som fotograf med mitt enskilda företag i nio månader nu. Min huvudklient som står för ca 50% av min inkomst (som jag tidigare var anställd hos, dock inte enbart som fotograf) vill dock göra om vårat avtal och jag behöver hjälp med prissättningen.

Jag fotograferar deras produkter i min fotostudio och varje produktbild kräver ca 2-4 bilder som sedan läggs ihop i Photoshop (produkten från olika vinklar + hur den ser ut nedpackad). Redigeringen är rätt omfattande då produkterna är väldigt glansiga där ljuset lätt reflekteras och måste fixas en del efter fotografering.

Idag får jag betalt per timme. Jag tycker själv att jag är VÄLDIGT billig, men eftersom det är en stor kund till mig där produkterna kommer kontinuerligt så satte jag ett väldigt lågt pris eftersom detta också är mitt första "riktiga" stora fotojobb. Har bara gjort ca 5 små fotojobb tidigare. Jag tar 250 SEK exkl. moms i timmen med minimumkostnad på 16 000 kr i månaden; dvs. jag får betalt för minst 16 timmar/veckan.

Utöver fotografering och redigering sätter jag ihop och skickar ut nyhetsbrev varannan vecka, uppdaterar deras Facebook en gång i veckan med "reklaminlägg" samt att jag lägger upp och kategoriserar alla mina foton till deras bildbank. Jag tar inte betalt för när bilderna används i media eller används i produktkataloger eller liknande. Jag står för studio och kamerautrustning utan extra kostnad.

Utöver Facebooksuppdateringar och nyhetsbrev har jag fotograferat och redigerat 440 bilder som lagts ihop till och grundredigerats och blivit 164 produktbilder och som därefter kategoriserats med info och lagts upp på deras bildbank. Detta har då kostat dom 144 000 kr (16 000 kr x 9 månader).

Jag har dock inte arbetat 16 timmar i veckan som vi trodde att det skulle ta, då de inte kunnat skicka tillräckligt med produkter för fotografering och därför vill kunden göra om vårt avtal då de anser att det blir för dyrt för dem. Han vill betala per bild iställer för timme och det kan jag acceptera. Men jag har ingen aning om vad jag ska begära. Jag tror att jag i genomsnitt kanske har arbetat 10 timmar i veckan för denna kund.

Som sagt varje produktbild innehåller 2-4 bilder som redigerats ihop och krävt en hel del retushering. Jag vill också binda upp mig på en "minimisumma" varje månad (som tidigare), så att jag kan känna mig trygg då denna kund står för 50% av min inkomst. Jag vill nämligen inte att vi skriver ett avtal på att jag endast tar betalt per bild och så börjar min kund endast skicka några produkter varje månad.

Jag gav ett förslag på att göra en rapport för månaden september där jag skriver ned antalet nedlagda timmar, antal redigerade bilder och antalet fotade produkter för att lättare kunna göra en prissättning per bild; men jag vet fortfarande inte vad jag ska ta betalt för per bild.

Någon av er som kan hjälpa mig? Jag är en kvinna på 26 år som bor i Stockholm och som arbetetat professionellt med fotografering runt 3 år. Jag har gymnaseutbildning där jag gick media och tog fotokurserna A, B och C alla med högst betyg.
 

gustavh

Aktiv medlem
...
Utöver Facebooksuppdateringar och nyhetsbrev har jag fotograferat och redigerat 440 bilder som lagts ihop till och grundredigerats och blivit 164 produktbilder och som därefter kategoriserats med info och lagts upp på deras bildbank. Detta har då kostat dom 144 000 kr (16 000 kr x 9 månader).

Jag har dock inte arbetat 16 timmar i veckan som vi trodde att det skulle ta, då de inte kunnat skicka tillräckligt med produkter för fotografering och därför vill kunden göra om vårt avtal då de anser att det blir för dyrt för dem. Han vill betala per bild iställer för timme och det kan jag acceptera. Men jag har ingen aning om vad jag ska begära. Jag tror att jag i genomsnitt kanske har arbetat 10 timmar i veckan för denna kund.

Som sagt varje produktbild innehåller 2-4 bilder som redigerats ihop och krävt en hel del retushering. Jag vill också binda upp mig på en "minimisumma" varje månad (som tidigare), så att jag kan känna mig trygg då denna kund står för 50% av min inkomst. Jag vill nämligen inte att vi skriver ett avtal på att jag endast tar betalt per bild och så börjar min kund endast skicka några produkter varje månad.

...
Hej

Jag kan ha fattat fel, men verkar som blir lite svårt att få ihop kundens önskemål och dina önskemål:
- Kunden har inte använt din tjänst i sån omfattning att de tycker det varit värt kostnaden.
- Du vill å andra sidan behålla en fast inkomst från kunden (på minst samma nivå som i nuläget, antar jag).
Om man utformar avtalet efter dina önskemål om en fast månadsinkomst kommer väl kunden fortfarande stå med samma månadskostnad, eller?
 

PhotoCut

Medlem
Hej
Jag kan ha fattat fel, men verkar som blir lite svårt att få ihop kundens önskemål och dina önskemål:
- Kunden har inte använt din tjänst i sån omfattning att de tycker det varit värt kostnaden.
- Du vill å andra sidan behålla en fast inkomst från kunden (på minst samma nivå som i nuläget, antar jag). Om man utformar avtalet efter dina önskemål om en fast månadsinkomst kommer väl kunden fortfarande stå med samma månadskostnad, eller?

Hej! Jag har förstått att kunden tycker det är dyrt och jag är beredd att kompromissa, men jag vill fortfarande ha en minimum-kostnad som skydd och som gör att kunden faktiskt skickar produkter. Annars kan de ju rent formellt skicka sina "favoritprodukter" och så får jag endast ta betalt för dessa och min inkomst blir då osäker. Detta med tanke på att kunden står för 50% av min inkomst.

Jag vill ha en trygghet månad till månad och kunna planera min arbetstid och mina kunder. Jag vet att det förändrade avtal innebär mindre jobb och mindre omsättning, därför måste jag ha en säkerhet när jag letar andra kunder. Det vill säga att jag tar betalt per bild med att minimum för varje månad då kanske blir 13 000 kr, eller något liknande.

Jag vet faktiskt inte hur jag ska göra. Jag behöver input från andra som jobbar i samma bransch. Jag tycker sjäkv att jag är väldig billig redan som det är, så jag vill inte binda upp mig i ett avtal där jag blir utnyttjad.

Samtidigt som jag funderar på hur ska jag ta betalt per bild? Varje bild innehåller ju rent formellt 2-4 bilder (som även är redigerade).
 

gustavh

Aktiv medlem
Okej, då är jag med. Tydligare!

(Är inte alls i branschen, men när räknar på det lite kort kan hålla med om att du låter effektiv. 440 bilder från scratch plus de andra arbetsuppgifterna på nedlagda ca 360 timmar, låter väldigt effektiv tycker jag).

Kan inte komma med råd, men för att få vettigt råd från andra kanske bra att också förtydliga vad som ska ingå i jobbet med varje bild utöver fotograferande och redigerande - Uppdatera bildbanken? Uppdatera sociala medier? (Skriva nyhetsbrevet?)

Vh
 

PhotoCut

Medlem
Okej, då är jag med. Tydligare!

(Är inte alls i branschen, men när räknar på det lite kort kan hålla med om att du låter effektiv. 440 bilder från scratch plus de andra arbetsuppgifterna på nedlagda ca 360 timmar, låter väldigt effektiv tycker jag).

Kan inte komma med råd, men för att få vettigt råd från andra kanske bra att också förtydliga vad som ska ingå i jobbet med varje bild utöver fotograferande och redigerande - Uppdatera bildbanken? Uppdatera sociala medier? (Skriva nyhetsbrevet?)

Vh

Självklart, här kommer mina arbetsuppgifter:

* Fotografera: Fota produkten från 2-3 vinklar + hur den ser ut i sin förpackning.
* Redigera: Sätta ihop dessa bilder till en bild och redigera bort blänk (jag fotar glansiga produkter), frilägga, ändra kontrast och färger, sätta dit företagets stämpel.

* Nyhetsbrev: Jag har gjort en mall på Mailchimp där jag varannan vecka skriver tre stycken informerade texter på ca sammanlagt 200 ord, lägger till foton jag tagit samt redigerar ihop en kampanjbild (produktbild tillsammans med natur- eller actionbild).

* Uppdaterar bildbanken: Sammanställer information om produkten med ordernummer, vilken land den tillverkats, produktens bransch (hälsa, sport, mat m.m) samtidigt som jag kategoriserar upp bilderna i mappar i deras bildbank.

* Facebookuppdateringar: Använder informationen från nyhetsbrev och lägger upp som inlägg på deras Facebooksida.
 

RaiderViking

Aktiv medlem
Jobbar inte inom branschen riktigt men väl inom andra och att ha 1 kund som är så pass styrande över ditt företags existens är ingen bra situation att vara i. Du är mer beroende av dem än vad de är av dig. Din förhandlingssituation är ärligt talat bedrövlig.

Men såsom du beskriver situationen och arbetet du utför så lär de knappast hitta någon som är lika "billig" som gör det du gör inkl extra jobbet med facebook och annat. Speciellt inte med fri användning av bilderna såvida de inte anställer ngn släkting som har en nyare iPhone "som tar jättefina bilder".

Gör en konkurrens studie, kolla runt vad andra tar i din omgivning. Kolla upp hur mkt det skulle kosta att ta in ngn ungdom som skulle göra uppdateringarna av facebook och nyhetsbrev åt dem. Du borde ju ha en schysst koll på vad övriga på företaget tjänar så ta med det i sammanställningen också. Se till att vara väldigt objektiv i din studie och presentera den för kunden. Låt denne kontrollera siffrorna själv och lämna sedan ett bud på fast inskomst med ett max antal bilder / vecka. Samt detaljera vilka uppgifter som ingår. Du är inte anställd längre, extra tjänster kostar mer.

De har ju betalat dig 878kr per bild med fri publiceringsrätt + nyhetsbrev/facebook. Jag tror inte att jag är helt ute och cyklar när jag säger att det är rent ut sagt snorbilligt!!
 

PhotoCut

Medlem
Jobbar inte inom branschen riktigt men väl inom andra och att ha 1 kund som är så pass styrande över ditt företags existens är ingen bra situation att vara i. Du är mer beroende av dem än vad de är av dig. Din förhandlingssituation är ärligt talat bedrövlig.

Men såsom du beskriver situationen och arbetet du utför så lär de knappast hitta någon som är lika "billig" som gör det du gör inkl extra jobbet med facebook och annat. Speciellt inte med fri användning av bilderna såvida de inte anställer ngn släkting som har en nyare iPhone "som tar jättefina bilder".

Gör en konkurrens studie, kolla runt vad andra tar i din omgivning. Kolla upp hur mkt det skulle kosta att ta in ngn ungdom som skulle göra uppdateringarna av facebook och nyhetsbrev åt dem. Du borde ju ha en schysst koll på vad övriga på företaget tjänar så ta med det i sammanställningen också. Se till att vara väldigt objektiv i din studie och presentera den för kunden. Låt denne kontrollera siffrorna själv och lämna sedan ett bud på fast inskomst med ett max antal bilder / vecka. Samt detaljera vilka uppgifter som ingår. Du är inte anställd längre, extra tjänster kostar mer.

De har ju betalat dig 878kr per bild med fri publiceringsrätt + nyhetsbrev/facebook. Jag tror inte att jag är helt ute och cyklar när jag säger att det är rent ut sagt snorbilligt!!
Tack Christopher för ditt svar. Det uppskattas väldigt mycket! Jag är mycket medveten om att situationen är giftig och tanken var från början att jag skulle jobba minst 16 timmar i veckan för dem, dvs. nästan deltid, så det blir svårt att undvika att de inte blir styrande över mitt företag. Så ja, förhandlingssituationen är minst sagt bedrövlig då jag i nuläget är väldigt beroende av dem.

Jag har redan tagit upp "Svenska Fotografers Förbunds rekommenderade prislista" för kunden och pekat på den rekommenderade timavgiften och att jag redan är väldigt billig, speciellt då de har fri publiceringsrätt. Det var därför jag tänkte att en rapport för september med antalet timmar och redigerade bilder skulle få kunden att förstå att jag redan är extremt billig.

Konkurrensstudien har jag mer eller mindre börjat med här, då jag tänkte höra vad andra fotografer tar. Det är ju svårt när jag ändå är så pass ny i branschen och inte jobbat sålänge som fotograf, men det ska tilläggas att kunden är jättenöjd med mitt arbete men att de tycker att det blir för dyrt. Jag vill ju som sagt inte bli utnyttjad samtidigt som jag inte vill tappa 50% av min inkomst så det är ju helt klart en knepig situation. Kunden är jättestor och finns i princip över hela Europa och enligt ägaren så går det bra för företaget generellt, så det blir lite dubbelmoral där kan jag tycka...
 

PhotoCut

Medlem
Min tanke var eventuellt 110 kr per bild - dvs innehåller slutprodukten 2-4 bilder blir då alltså summan mellan: 220-440 kr per färdig bild. Och att jag skriver upp mig på ett minibelopp för 10 produkter i veckan. Det blir alltså runt 2750 kr i veckan och 11 000 kr i månaden. Utöver detta tar jag 250 kr i timmen för nyhetsbrev, facebook och att lägga upp och kategorisera produkterna i deras bildbank som tar mig ca 15 timmar i månaden att göra. Slutsumman bör då ligga på cirka 14 750 kr.

Vad tror ni om detta?
 

RaiderViking

Aktiv medlem
Alltså... att gå ner i pris tror jag är att låta dig själv utnyttjas. Det är givetvis en risk men så billig som du är, långt under rekommenderat pris, så undrar jag om det inte är enklare att hitta ett deltidsarbete som kan bära dig de 16 000kr ekonomiskt under tiden som du bygger upp din verksamhet.
 

RaiderViking

Aktiv medlem
Enligt SFS så är kostnaden per bild minst 2250kr + moms. Notera här att DU fortfarande äger rätten till bilden. De får inte sälja vidare bilden eller upplåta dina bilder till tredje part utan ditt godkännande och ekonomisk ersättning till dig. De får även bara fri användningsrätt till bilderna i 2 år.

Detta är alltså 2250kr per bild som ingår i ditt slutliga montage såsom jag tolkar rekommendationerna.

I detta ingår alla sociala avgifter mm. knappa 500kr räcker inte långt för F-skatt, sociala avgifter mm.

Vad skall du leva av??

Det är en risk men låt dem sondera marknaden och skriv ett förslag på avtal med fast pris för fasta intervall för antal produktfoton, utnyttjande rättigheter mm. Glöm inte att ta med hur priserna skall öka med åren som går. Du måste ju planera för kostnader för framtida investeringar, ökade omkostnader osv.
 

gustavh

Aktiv medlem
Vet inte om är en bra eller dålig idé, men en tanke är att be kunden föreslå vad de är villiga att betala - per bild, för det övriga arbetet, och som fast summa per månad. Detta i kontexten att "de är nöjda, men tycker det är för dyrt". De kanske ger ett skambud som första förslag, men då har du ett utgångsläge i alla fall.

(Spontant låter kanske också vettigare att jobba de ca 25% arbetstid för kunden du verkar ha gjort hittills och komplettera uppdrag från andra kunder eller annat arbete, än att släppa kunden helt "för att bygga upp din verksamhet" som skrevs ovan.)
 

Tomasz

Aktiv medlem
Att vara egen

Du skriver: "Jag vill ha en trygghet månad till månad och kunna planera min arbetstid" och det är vad man får med en anställning, men mycket sällan som egen företagare.

Som jag tolkar det börjar din hittills "säkra" inkomstkälla börjat visa tecken på att sina, de vill inte betala dig lika mycket pengar längre men de verkar förutsätta att de får lika mycket tid av dig ändå.

Vad gör man i ett sådant läge? Om man har andra kunder att ta betalt av så lägger man tiden på dem i stället. Om inte så måste man lägga tiden på att jaga nya kunder. Att ge den "säkra" kunden lika mycket tid för mindre betalning är som att försöka lära sig andas under vatten.

Din kund är ett företag som måste gå runt, genom att dra in tillräckligt med pengar så att det räcker till utgifterna och helst ska det bli något över. Nu vill de dra ner på utgifterna.

Du är ett företag med samma villkor. Dra alltså in tillräckligt med pengar eller dra ner på utgifterna. Trygghet och åtta-till-fem-arbete med fem veckors semester tror jag du får vänta med tills du har fått rull på verksamheten.

Det är strongt av dig att satsa på det du vill, jag håller tummarna för att det går bra!
 

Herr Persson

Aktiv medlem
Tycker att du tar alldeles för lite betalt, med tanke på den utrustning som krävs för att ta bilder,
Räkna ut hur mycket din utrustning kostar och slitage/livslängd på blixtar, kameror, datorer, dataprogram, t ex Photoshop.
250 kr /h täcker knappt ens din lön.
Ibland är det lättare att ta betalt per moment/bild
Kan vara bättre att sälja färre till ett högre pris.

Driver eget företag och det finns del jobb som helt enkelt inte är lönsamma, då gäller det att gå vidare och hitta andra kunder.
 

PhotoCut

Medlem
Hej!
Tack så hemskt mycket för alla kommentarer! Det hjälper något enormt. Kom gärna med länkar och prislistor som jag kan ge kunden för att få dem att förstå att jag redan är extremt billig.

Jag tror att jag kommit fram till en bra lösning som både gynnar mig och kunden. Jag tar 9000 kr i månaden för fotografering och redigering av 20 montagebilder (dvs. 450 kr per bild) och 250 kr/timmen för facebook, nyhetsbrev och kategorisering av deras bildbank. Min faktura kommer då ligga på ca 13 500 kr i månaden (dvs. 2500 kr mindre - 16% minskning ) men mitt jobb är mer eller mindre halverat från det jag gör idag.

Kunden får betala mindre men får välja ut 20 av de produkter som de tycker är viktigast att få fotograferade. Jag får mer tid över för att komplettera uppdrag från andra kunder för att i framtiden kunna släppa kunden helt, samtidigt som jag "säkrar upp" en inkomst från dem.

Jag tror själv att uplägget för 9000 kr för fotografering & redigering + 250 kr i timmen för de övriga tjänsterna kommer att locka kunden. Vad tror ni?
 

gustavh

Aktiv medlem
Jag tror att jag kommit fram till en bra lösning som både gynnar mig och kunden. Jag tar 9000 kr i månaden för fotografering och redigering av 20 montagebilder (dvs. 450 kr per bild) och 250 kr/timmen för facebook, nyhetsbrev och kategorisering av deras bildbank. Min faktura kommer då ligga på ca 13 500 kr i månaden (dvs. 2500 kr mindre - 16% minskning ) men mitt jobb är mer eller mindre halverat från det jag gör idag.
Kan ha fattat fel, men inte riktigt med på hur du räknar där. Enligt första inlägget har du gjort 164 produktbilder på 9 mån, dvs i snitt drygt 18 färdiga produktbilder per månad. Ser inte halveringen av arbetet, verkar mer bli samma som hittills.
(Eller du kanske menar de 440 enskilda bilderna du skrev om?)
 

microo

Aktiv medlem
Problemet är när man är gör billig från början! På sikt får du nog räkna med att byta ut kunden!

Berätta att din normala timmkostnad är 960kr om inte minimiavtalet gäller.

Det är det som gäller om de vill bryta avtalet eller ett fast pris per nild du anser rimlig bilderna och efterarnetet låter som det kan förenklas exv genom en blänkfri belysning och skript för monteringen.
 

PhotoCut

Medlem
Kan ha fattat fel, men inte riktigt med på hur du räknar där. Enligt första inlägget har du gjort 164 produktbilder på 9 mån, dvs i snitt drygt 18 färdiga produktbilder per månad. Ser inte halveringen av arbetet, verkar mer bli samma som hittills.
(Eller du kanske menar de 440 enskilda bilderna du skrev om?)

Jag räknade ut att de senaste tre månaderna har jag fotat och redigerat ca 100 montagebilder. Det var så jag kom fram till till "halveringen" av mitt arbete. (okej, minskade med 40%, så det har inte riktigt halverat)... Fast och andra sidan så jobbade jag i Juni-månad nog mer än 16 timmar i veckan, då jag fick fler varor under denna månad, så det är ju svårt att räkna ut... Men det var med den beräkningen som jag kom fram till att 20 bilder i månaden ungefär "halverade" mitt arbete för "endast" 2500 kr mindre.
 

gustavh

Aktiv medlem
Ah, okej.
Och så 450 sek per produktbild om de vill ha fler än 20 per månad alltså?

Tycker ju som andra skrivit - låter ju snorbilligt.

Ja, borde väl gå att lägga fram ditt förslag till kunden. Om de inte köper det föreslår jag att du ber dem beskriva vad de vill ha, och till vilket pris, så får du fundera över det/förhandla utifrån det. Kanske inte vanligaste sättet att göra gentemot kunder, men som sagt i kontexten att ni redan har en affärsrelation och att de är nöjda med ditt jobb hittills.

Du har på sätt och vis ett rätt bra läge utifrån att de är nöjda, att du uppenbarligen är inkörd på vad de vill ha och är effektiv vad gäller det arbetet, och att du hittills verkar klarat dig på det som de betalat. De kan ju rimligen inte hitta någon billigare menar jag, så om du har lite tålamod kanske du kan vänta på att DE själva upptäcker att det är du som dem bästa dealen.

Men på sikt hitta andra kunder..

(Ang fotande och efterarbetet: Blänk - är jag ute och cyklar om jag föreslår ett polarisationsfilter?)
 

PhotoCut

Medlem
Ah, okej.
Och så 450 sek per produktbild om de vill ha fler än 20 per månad alltså?

Tycker ju som andra skrivit - låter ju snorbilligt.

Ja, borde väl gå att lägga fram ditt förslag till kunden. Om de inte köper det föreslår jag att du ber dem beskriva vad de vill ha, och till vilket pris, så får du fundera över det/förhandla utifrån det. Kanske inte vanligaste sättet att göra gentemot kunder, men som sagt i kontexten att ni redan har en affärsrelation och att de är nöjda med ditt jobb hittills.

Du har på sätt och vis ett rätt bra läge utifrån att de är nöjda, att du uppenbarligen är inkörd på vad de vill ha och är effektiv vad gäller det arbetet, och att du hittills verkar klarat dig på det som de betalat. De kan ju rimligen inte hitta någon billigare menar jag, så om du har lite tålamod kanske du kan vänta på att DE själva upptäcker att det är du som dem bästa dealen.

Men på sikt hitta andra kunder..

(Ang fotande och efterarbetet: Blänk - är jag ute och cyklar om jag föreslår ett polarisationsfilter?)
Tack för din kommentar. Jag håller med dig och jag tror att det är på denna väg som jag kommer att få gå. Angående blänket; jag har aldrig testat med polarisationsfilter - jag har faktiskt ett liggandes någonstans, så jag ska definitivt testa. Det jag fotar är reklampelare och butiksmaterial av wellpapp, där de flesta har glansig laminering. Produkterna är höga; runt 175 cm, så de är väldigt svåra att göra en ljussättning där blänk inte uppstår.
 
ANNONS