Annons

Tips på ny kamera sökes!

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
På det hela taget skulle jag säga att Wifi är ganska övervärderat.
För överföring av stora bildfiler är det inte alltid så lyckat, nej, men WiFi är mycket praktiskt för fjärrstyrning. Om man får en Live View-bild i telefonen så kan man sitta gömd för motivet. Det kan vara bra om det är ett skyggt motiv.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Nackdelen med d5600 är att den faller utanför budget om TS även ska ha råd till ett tele för fågel. Inte ens nya lågpris Nikon AF-P DX 70-300/4.5-6.3G ED VR där till och med bayonettfattningen är i plast lär gå in.

Fördelen med D300s är att den har kortare slutartider för att frysa snabba fågelvingar, fler autofkuspunkter varav fler är av kortstyp vilket borde ge bättre följande af. Fler bilder per sekund. Bättre ergonomi gör den mera snabbarbetad. Visst man hade kunnat önska sig bättre dynamiskt omfång och iso egenskaper men man ska inte glömma att D300s har bättre dynamiskt omfång än Canons senaste toppmodell Canon 7D mk ii för APS-C format och de flesta Canon fotografer gråter inte över sina bilder när de kommer hem. Vad det gäller iso så är det ungefär 2/3 bländarsteg sämre än D7600 och 1/3 steg sämre än Canon 7D mk ii. (enligt dxo:
https://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Nikon-D5600-versus-Canon-EOS-7D-Mark-II-versus-Nikon-D300s___1139_977_614)

Vad det gäller upplösning så är det förstås bra om man vill göra stora bilder eller beskära mycket men skriver man ut i A2 eller mindre eller tittar på bilderna på skärmen räcker D300s. Många megapixlar är dock inte bara en fördel. Filerna blir större och tar längre tid att redigera eller överföra över internet.

Som jämförelse kan nämnas att Nikon tycks tro att amatören bara behöver 2Mpixel. D7600 nämligen bara klarar av att överföra 2Mpilxel bilder (endast JPEG) i rimlig hastighet med snapbridge appen via bluetooth, man kan förstås få upp hastigheten genom att köra riktig wifi men det drar mycket ström både från telefon och kamera.

På det hela taget skulle jag säga att Wifi är ganska övervärderat. Enklare och snabbare är att skaffa en lös minneskortläsare för telefonen. Då behöver man inte koppla ned telefonens internet för att ansluta till det wifi nätverk som d7600 skapar för att hämta bilder till telefonen, bara för att sedan behöva koppla ned kameran och åter koppla upp den mot vanliga internet ifall man vill dela bilderna någonstans.

Vad det gäller vikt så är D300s förstås lite trist, men ska man ha en kamera med tele för fågel blir det tungt hur man än vrider och vänder på det. Faktum är att ett lite tyngre kamerahus ger lite bättre balans för ett tyngre objektiv.
D300s har bättre dynamiskt omfång än 7D mk ii bara på basiso, på allt över 400 har den mycket sämre DR, sämre iso, högre brus etc. Det är sant att den har 1/8000 slutartid, men det är ju helt ointressant, såtillvida man inte kan öka iso till typ 2 miljoner. Dessutom, det är ju inte kolibris etc som är huvudmotivet.

Den har för övrigt påtagligt sämre också än 70D som jag föreslagit, den har fö samma 7 bilder per sekund

Det enda den har är bra AF, och inte ens där är jag säker på att skillnaden i realiteten med dess 15 korsformiga punkter är bättre än t.ex 70d med sina 19 korsformiga är märkbar.

Alla blir ju lyckliga på sin fason men som jag ser det är det helt fel kamera för TS, men det är ju bra med olika förslag så TS får ett brett underlag när hon ska välja.
 

rronnbac

Aktiv medlem
För överföring av stora bildfiler är det inte alltid så lyckat, nej, men WiFi är mycket praktiskt för fjärrstyrning. Om man får en Live View-bild i telefonen så kan man sitta gömd för motivet. Det kan vara bra om det är ett skyggt motiv.
Exakt! Fjärrstyrning är grejen, själv använder jag wifi ofta, som fjärrstyrning, fjärrkontroll, filöverföring, och inte minst granskning. Jag sitter gärna med ipaden eller mobilen och granskar, värderar och deletar, redan innan jag tar in bilderna till datorn.

Tycker också det är kanon när man tar porträtt, så kan man visa och diskutera med modellen över ipaden.

Allt beror ju hur man fotar, men det ger fler möjligheter.
 
En kameras uppgift är att fånga ljus, därför vill man ha så bra sensor och objektiv som möjligt. För de flesta typer av fotografering är objektiv viktigare än sensor, så det pekar på att man ska lägga pengarna på objektiv framför dyra kamerahus.

MEN, det är inte riktigt hela sanningen, bland annat därför att t.ex, förmågan att autofokusera snabbt och rätt främst sitter i kamerahuset, och även om man har världens bästa objektiv hjälper det inte om kamran inte hittar fokus på ett lekande barn, springande hund etc.

I den prisklass du har så har du större chans att få snabb autofokus med en traditionell spegelreflexkamera. Det finns visserligen spegelfria som har ganska snabb AF men om pengarna ska räcka till även objektiv så tror jag inte spegelfritt ger mest pang för pengarna.

Som med teknik i allmänhet så kan det vara värt att titta på den näst nyaste, snarare än den allra nyaste, om man vill få mycket för pengarna. För din del så skulle det innebära t.ex. en Canon 750D/760D med standard 18-55 + tele 55-250. Kan du tänka dig att köpa begagnat så skulle jag titta på Canon 70D som är en mycket allsidig kamera.

Nu är mina förslag lite Canon-centriska, eftersom 4 av mina 6 kameror är Canon, så jag kan dem, men du kan i princip köpa motsvarande Nikon utan dramatiska skillnader i någondera riktining. Generellt så kan man säga att Nikon i den här prisklassen har en aningens bättre sensor, men något dyrare objektiv, sämre wi-fi och autofokus i LiveView (dvs när du filmar/fotar via skärmen). Nikon-folket har kanske kompletterande synpunkter.
Tack Rickard för dina värdefulla tips! Jag har känt mig lite lost i fotodjungeln men jag känner här att jag har fått en ände att börja leta i :)

//Jennifer
 
Jo. Framgick inte det när jag skrev att "men de är dyra"?

Fast ett begagnat tredjepart kan nog gå att få in i budget med ett billigt hus.

Edit:
Det jag vill säga är nog också att det inte finns några genvägar precis som du också påpekat. Jag har själv gjort resan från en D80 upp till D750 och D500. Vill nu byta båda mot en D850. Detsamma har gällt objektiven. Började med 18-55 och ett 70-300 VR upp till betydligt ljusstarkare och dyrare. Trodde aldrig någonsin det skulle ske! Innan jag köpte en D80 trodde jag 10000 kr var en stor budget. När jag såg en katalog från B&H och såg ett Sigma 150 makro undrade jag vem tusan lägger ut över 1000 dollar på ett objektiv :-D
Tack för dina värdefulla tips Jonas! Ska kolla in dessa och ta mig en ordentlig funderare på vad jag ska ha :)

//Jennifer
 
Den ljusinsamlande förmågan beror till största delen på hur stor sensorn är, och det är ingen jättestor skillnad i sensorstorlek mellan Canon EOS 40D (APS-C-storlek) och Panasonic GX7 (micro-4/3-storlek). Om du vill få en signifikant bättre ljusinsamlande sensor så måste du gå upp till småbildstorlek (även kallat "fullformat").

Panasonic GX7 är en mycket bra kamera, så frågan är om du inte bör fundera på att skaffa ljusstarkare objektiv till din nuvarande kamera istället för att byta kamera. Större ljusstyrka på objektivet kompenserar för sämre ljusinsamlingsförmåga hos sensorn. Att byta till fullformat är inte billigt. Det är omöjligt att få in en fullformatskamera och ett objektiv i din budget.
Hej Per!
Tack för alla dina värdefulla tips och råd. Jag gillar Gx7 mycket men jag känner ändå någonstans att den inte räcker hela vägen. Kanske är det som du säger objektiven det beror på, men när jag jämför med min gamla Canon 40D så tycker jag att bilderna lättare blir gryniga och att Gx7 är betydligt mer ljuskänslig. Jag trodde att det kanske berodde på att Gx7 är en kompakt systemkamera och att den inte håller samma kvalitet som systemkameran men nu när jag tänker på det så hade jag faktiskt ett bra Tamron-objektiv till min Canon med en bländare på 2,8, medan zoomobjektivet från Panasonic som jag har i dag har en bländare på 3,5-5,6. Där fick jag något att tänka på helt klart :)

//Jennifer
 

lonian

Aktiv medlem
Det första du bör göra är att välja märke.
Det som skiljer kameror är bland annat vilka objektiv som finns och priser på dessa.
Nikon och Canon är de namn som hörs mest och det finns därför gott om objektiv, även begangat att få tag på.

Om jag hade valt kameramärke idag så hade jag tänkt på vad jag vill fotografera, sedan gått och kollat på olika typer av Objektiv. Vilket märke ger billigast objektiv/bäst objektiv osv.

Sedan har vi det där med dynamiskt omfång. Jag väljer helst en kamera som har så mycket dynamiskt omfång som möjigt. Det kanske inte spelar så stor roll för den som bara skall fota med JPG, men jag ÄLSKAR att redigera mina bilder en och en i lightroom så jag fotar jämt i Raw. Och med Raw så gör dynamiskt omfång otrolig skillnad!

Du nämner att du skall satsa på en Zoom.
Jag skulle rekommendera att du inte väljer en superzoom. Något som kan verka praktiskt men kvalitén blir inte lika bra som en ren tele optik. Det näms i tråden 70-200 2.8, det är en optik som oftast presterar riktigt bra. Nikon och Canons egna är dock rätt dyra, men det finns både Sigma, tokina och tamron som ger billigare alternativ. Jag hade valt Tamron för att jag har bäst erfarenhet av detta 3e parts märke och kostar nästan hälften så mycket som canon och nikon.

Du bör även tänka på om du vill ha APS-C eller Fullformat. Skillnaden är storleken på sensorn där aps-c ger en 1,5 cropfaktor, vilket kan vara en fördel när du väljer teleoptik men en nackdel vid hög iso, dynamiskt omfång och mörka motiv. Aps-c är dock närmare din budget och optik till denna specifikt så kallad "DX" optik är billigare än fullformats objektiv.

Skall du ha råd med både en ny kamera och nytt objektiv så tror jag du får spara lite till, men är du redo för beganat så kan du nog hitta det du är ute efter.

Vill du dock bara komma igång med fotograferandet så kan vi lämna tele optiken till framtiden, något att spara vidare till.

Då hade jag nog tänkt mig Nikon D7100 eller Nikon D7200. En kamera som ger väldigt bra dynamiskt omfång, är bra byggd och känns skön i handen. Den saknar dock vinklingsbar skärm.
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD7200
Det är en APS-C kamera, ett objektiv som passar till är denna
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=AFS35 35mm 1.8 G dx optik. Det är ingen zoom men ger bra bilder i mörker och är lite allround. Det hade jag nog gått på tills jag haft råd med ett 70-200.

Lycka till/ John
 

Ratatoskr

Aktiv medlem
Du har fått massor av mycket bra råd och förklaringar av alla här.

Vad jag vill tillägga är, viltfotograf som jag är, att om ditt intresse lever vidare och ökar för att fota vilt, vilket det brukar göra när man ger sig in på detta område, så kommer dina främsta önskemål ligga på bra objektiv, som många redan påpekat. Ska du då fota vilt, och framförallt fåglar, så räcker inte 300mm på långa vägar. De viltfotografer som har 300mm har då en prime av högsta kvalitet, inte zoom, och därtill en telekonverter för att komma upp till i alla fall lite över 400mm. När man blir hängiven fågelfotograf så har man 500 eller 600mm objektiv, och därtill många gånger telekonverter också. Priserna på detta är fantasisummor för dig så klart just nu, men jag började med en zoom och då räcker inte en som går till 300mm. Du bör ha en zoom som går till minst 400mm.
Så frågan är om det är sånt jag beskriver som du vill fota, och är det då värt att köpa objektiv som bara går till 300mm och du snabbt blir frustrerad över begränsningen. Det kanske är dyrare för dig att köpa ett som går till 300mm och sen ganska snart därefter, något år, försöka sälja det och köpa ett som passar bättre. Kanske bättre att vänta lite till och spara mer. Räckvidden är alla fall viktigast för vilt. Högsta kvalitet på bilderna vill man gärna också få, och det fås med fina dyra prime objektiv, men det kan man vänta längre med. Jag rekommenderar att börja med att köpa en begagnad zoom från Sigma, Tamron eller annat som inte är så dyra som Nikon/Canon objektiv i zoomomfång som går till minst 400mm, helst 500mm eller mer.

Köp av objektiv brukar jag göra från flera olika Holländska stora fotobutiker, där kan man spara ända upp till 25% av svenska priser.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Du har fått massor av mycket bra råd och förklaringar av alla här.

Vad jag vill tillägga är, viltfotograf som jag är, att om ditt intresse lever vidare och ökar för att fota vilt, vilket det brukar göra när man ger sig in på detta område, så kommer dina främsta önskemål ligga på bra objektiv, som många redan påpekat. Ska du då fota vilt, och framförallt fåglar, så räcker inte 300mm på långa vägar. De viltfotografer som har 300mm har då en prime av högsta kvalitet, inte zoom, och därtill en telekonverter för att komma upp till i alla fall lite över 400mm. När man blir hängiven fågelfotograf så har man 500 eller 600mm objektiv, och därtill många gånger telekonverter också. Priserna på detta är fantasisummor för dig så klart just nu, men jag började med en zoom och då räcker inte en som går till 300mm. Du bör ha en zoom som går till minst 400mm.
Så frågan är om det är sånt jag beskriver som du vill fota, och är det då värt att köpa objektiv som bara går till 300mm och du snabbt blir frustrerad över begränsningen. Det kanske är dyrare för dig att köpa ett som går till 300mm och sen ganska snart därefter, något år, försöka sälja det och köpa ett som passar bättre. Kanske bättre att vänta lite till och spara mer. Räckvidden är alla fall viktigast för vilt. Högsta kvalitet på bilderna vill man gärna också få, och det fås med fina dyra prime objektiv, men det kan man vänta längre med. Jag rekommenderar att börja med att köpa en begagnad zoom från Sigma, Tamron eller annat som inte är så dyra som Nikon/Canon objektiv i zoomomfång som går till minst 400mm, helst 500mm eller mer.

Köp av objektiv brukar jag göra från flera olika Holländska stora fotobutiker, där kan man spara ända upp till 25% av svenska priser.
Ja, du har förstås helt rätt i det du skriver. Längre brännvidder än 300 mm är att föredra. Problemet är bara att en bra längre zoom eller för den delen fast brännvidd över 300 mm kommer att äta upp hela TS budget och förmodligen betydligt mer än så, även som begagnad, om den ska vara någorlunda bra.

Nu ska man dock inte avskriva 300 mm helt. Man kan få bra bilder även med så korta brännvidder. Det är bara det att sannolikheten för att det ska ske minskar. Man kan dock försöka hjälpa sannolikheten på traven med hjälp av gömslen, matning, ljudinspelningar och framför allt tålamod. Det faktum att TS med den givna budgeten sannolikt kommer att behöva välja en APS-C kamera gör att hon får ganska mycket räckvidd med sitt 300 till priset av mera brus p.g.a. den mindre sensorn. Dessutom är det ju så att man kanske inte alltid behöver porträttbilder för att det ska vara en bra fågelbild. Betenden och interaktion med miljön kan bli minst lika intressanta bilder.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Helt ärligt tror jag att du får bäst "value" om du hittar en begagnad Nikon D7200 eller om du köper en Canon 800D eller 77D.

Köp med vad för objektiv du nu får med dessa. Billiga tele zooms är oftast inte värt det riktigt. Åtminstånde inte för Canon eller Nikon där du kan hitta relativt billiga 70-200 f/4 begagnade som presterar sjukt mycket bättre än ett säg 50-200.

Lyssna inte på alla objektiv förslag. En vanlig kit zoom är bäst till en början. Efter du har använt den kan jag lova att du kommer veta vad för objektiv du vill ha, hur snabbt o vilken brännvidd.

Tex alla som säger att ett 50 1.8 är det bästa "walk around" objektivet har antagligen inte använt det på en crop sensor. Visst på en fullformatare är det ganska bra men på en crop sensor är det genast ett kort tele. Om detta är nu det du vill ha är det bra, men det är inte direkt all round.
 

Ratatoskr

Aktiv medlem
Ja, du har förstås helt rätt i det du skriver. Längre brännvidder än 300 mm är att föredra. Problemet är bara att en bra längre zoom eller för den delen fast brännvidd över 300 mm kommer att äta upp hela TS budget och förmodligen betydligt mer än så, även som begagnad, om den ska vara någorlunda bra.

Nu ska man dock inte avskriva 300 mm helt. Man kan få bra bilder även med så korta brännvidder. Det är bara det att sannolikheten för att det ska ske minskar. Man kan dock försöka hjälpa sannolikheten på traven med hjälp av gömslen, matning, ljudinspelningar och framför allt tålamod. Det faktum att TS med den givna budgeten sannolikt kommer att behöva välja en APS-C kamera gör att hon får ganska mycket räckvidd med sitt 300 till priset av mera brus p.g.a. den mindre sensorn. Dessutom är det ju så att man kanske inte alltid behöver porträttbilder för att det ska vara en bra fågelbild. Betenden och interaktion med miljön kan bli minst lika intressanta bilder.
Håller inte med. 300mm är helt klart för kort för vilda djur i det fria. Jag känner ingen viltfotograf som går ut i fält med 300mm som gräns. Finns så klart även om inte jag känner någon. Du kanske är en av dem :)
Huvud poängen jag ville få fram var att jag anser att det ä bättre att hellre vänta och spara mer för att få ihop till större/bättre brännvidd än 300mm.
Jag anser att när man är i början av sin fotokarriär så är man inte lika petig med den perfekta kvaliteten på bilden, perfekta skärpan. När man hållit på ett tag så ser man mycket tydligare på skillnad mellan en prime och en zoom I bildkvalitet. Därför är inte allra högsta bildkvalitet på skärpa lika viktig i början som det är att nå närmare.

Sen är det så att det är väldigt sällan jag ens lyckas med porträttbilder med min D800E och 500mm prime, fast jag kan beskära rejält. Det blir ändå så små i bilden att det blir inget kvar att använda. Så att få porträttbilder av djur är inget någon viltfotograf förväntar sig, och oftast är det inte vad man vill heller, för man vill ha "action", miljön. Porträttbilder är oftast ganska tråkiga. Ändå är det så att de flesta bilder jag får på fåglar med min kraftfulla utrustning ändå blir små prickar i bild. Med 300mm så kommer frustrationen bli så stor att man troligen inte tycker det är kul att fota och ger upp istället.

Bättre att välja rätt utrustning från början, annars tycker man inte det är kul och då har det bara kostat i onödan. Rätt behöver inte betyda oöverkomligt dyrt, men det kan vara att föredra att vänta lite längre och spara lite till och verkligen sen tycka att det är kul.

Det verkar som du har erfarenhet av viltfotografering för de råd du gav, bland annat om gömsle med mera, är goda råd som verkligen hjälper och ofta är nödvändiga för att kunna få bra bilder. Som du sa, framförallt tålamod. Man kan behöva sitta i timmar i gömslet, kanske dagar, för att vänta tills vilda djuren dyker upp. 300mm kan räcka om man fotar vilda djur i städer, för där är dom inte vana vid att människor är onda. Utanför städer är dom vana vid att ständigt bli jagade och dödade och är därför väldigt svåra att komma nära.

Däremot är matning och att locka på annat sätt lite tveksamt. Ska man göra sånt bör man verkligen veta rätt mycket om det djur man lockar så att man inte ställer till med problem, främst för djuret. Ett av många problem är att man får djuret att vänja sig, fortsätta komma dit när man inte är där och att andra som bor omkring lätt kan döda dem. Många vilda djur är hatade av alla möjliga tokiga anledningar.
Det kan också vara mat som kan vara något skadligt för det djuret, eller att genom att locka så gör du den till ett lätt byte för ett annat djur som lurpassar, eller drar en mor ifrån sina ungar. Kan skapa en situation som inte var naturlig, med dödlig utgång.

Respekt för vilda djuren och störa så lite som möjligt, vara så obemärkt som möjligt.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Helt ärligt tror jag att du får bäst "value" om du hittar en begagnad Nikon D7200 eller om du köper en Canon 800D eller 77D.

Köp med vad för objektiv du nu får med dessa. Billiga tele zooms är oftast inte värt det riktigt. Åtminstånde inte för Canon eller Nikon där du kan hitta relativt billiga 70-200 f/4 begagnade som presterar sjukt mycket bättre än ett säg 50-200.

Lyssna inte på alla objektiv förslag. En vanlig kit zoom är bäst till en början. Efter du har använt den kan jag lova att du kommer veta vad för objektiv du vill ha, hur snabbt o vilken brännvidd.

Tex alla som säger att ett 50 1.8 är det bästa "walk around" objektivet har antagligen inte använt det på en crop sensor. Visst på en fullformatare är det ganska bra men på en crop sensor är det genast ett kort tele. Om detta är nu det du vill ha är det bra, men det är inte direkt all round.
Både Nikon och Canon har fina 70-200mm f/4 det håller jag med dig om, men jag skulle vilja påstå att du har delvis fel i din uppfattning om t.ex. Canons 55-250mm STM och Nikons senaste 70-300 för dx, både de presterar långt över sin prisklass (jag äger/har ägt alla Canon-förslagen som varit uppe i tråden)

TS har också en budget att hålla sig till, plus att hon har uttryckt en önskan om att det inte ska vara för tungt. T.ex EF 70-200 f/4 kostar beg 3-4000 för versionen utan IS, vilket är en substanstiell brist om man som TS vill ha lägre brus, IS kan ge upp till tre steg, vilket är större skillnad än vad någonsin en nyare sensorgeneration kan ge. Ska hon upp på versionen med IS så kostar den begagnad typ 6000, där hon har en budget på runt 8000:-

Bortser man från budgeten håller jag dock med att det är fina objektiv (även om jag själv valt att gå på 70-300L, eftersom jag personligen tycker 200 är för kort)
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Hej fotonördar! :)

Jag tillhör kategorin "glada amatörer" och är sugen på en ny systemkamera. Jag fotar helst djur och natur och så klart en del semesterbilder när tillfälle ges.

Jag tror att jag är mest sugen på Nikon eller möjligtvis Canon. Wifi eller annan delningsfunktion samt vinklingsbar skärm är önskvärt. Till detta är jag intresserad av att även investera i ett bra zoomobjektiv för att kunna fånga fåglar och annat på håll.

Notera att jag har en viss budget och att D750 för 17.000 tyvärr inte är ett alternativ :p. Därför eftersöker jag era prisvärda tips och gärna även var ni brukar handla, från Sverige eller utomlands.

Tacksam för alla tips! Ha det fint allihop :)

//Jennifer
Nikon D7200 + Nikkor 18-105 Kit: 11 500 kr

Tamron 150-600/5,0-6,3 G2: 14 000 kr

Plus extra batteri och batterigrepp till kameran: 1 500 kr


Summa summarum 27 000 kr.
Visst, mycket pengar kanske enligt din budget, men spara lite och finansiera en del med ett lån eller nåt...
Whatever, din situation avgör såklart.

Trots kanske mycket pengar är detta extremt mycket bang-for-the-buck och grejerna håller sitt andrahandsvärde mycket bra, så om du senare ledsnar eller vill byta upp dig så är detta enkelt att sälja för bra pris, c:a 75% av inköpspriset eller så beroende på när.

(Eller om du hellre vill ha Canon så kommer det garanterat ut en annons här på FS väldigt snart med en begagnad Canon 80D med batterigrepp och ett Sigma 150-600/5,0-6,3 + Sigma TC140i 1,4x teleconverter, allt i perfekt skick...)


/Mats
 

unoengborg

Aktiv medlem
Både Nikon och Canon har fina 70-200mm f/4 det håller jag med dig om, men jag skulle vilja påstå att du har delvis fel i din uppfattning om t.ex. Canons 55-250mm STM och Nikons senaste 70-300 för dx, både de presterar långt över sin prisklass (jag äger/har ägt alla Canon-förslagen som varit uppe i tråden)

TS har också en budget att hålla sig till, plus att hon har uttryckt en önskan om att det inte ska vara för tungt. T.ex EF 70-200 f/4 kostar beg 3-4000 för versionen utan IS, vilket är en substanstiell brist om man som TS vill ha lägre brus, IS kan ge upp till tre steg, vilket är större skillnad än vad någonsin en nyare sensorgeneration kan ge. Ska hon upp på versionen med IS så kostar den begagnad typ 6000, där hon har en budget på runt 8000:-

Bortser man från budgeten håller jag dock med att det är fina objektiv (även om jag själv valt att gå på 70-300L, eftersom jag personligen tycker 200 är för kort)
Redan 300mm är i kortaste laget, så jag hade nog hoppat över 70-200 även om det i och för sig säkert är skarpt. Vad det gäller bildstabilisering så har man inte så stor nytta av det för fågel då de oftast rör sig så snabbt att man behöver korta slutartider. Med TS budget får man helt enkelt nöja sig att fotografera när det är tillräckligt ljust för att kunna få korta tider. Med lite tur och kanske någon tusenlapp till TS kunde hitta ett begagnat kamerahus och et fast 300/4 som ger bättre möjligheter till korta tider än 70-300 zoomar.
 

PMD

Aktiv medlem
Däremot är matning och att locka på annat sätt lite tveksamt. Ska man göra sånt bör man verkligen veta rätt mycket om det djur man lockar så att man inte ställer till med problem, främst för djuret. Ett av många problem är att man får djuret att vänja sig, fortsätta komma dit när man inte är där och att andra som bor omkring lätt kan döda dem. Många vilda djur är hatade av alla möjliga tokiga anledningar.
Det kan också vara mat som kan vara något skadligt för det djuret, eller att genom att locka så gör du den till ett lätt byte för ett annat djur som lurpassar, eller drar en mor ifrån sina ungar. Kan skapa en situation som inte var naturlig, med dödlig utgång.
Åtling är dessutom omgärdat av lagregler, så man bör kontakta länsstyrelsen och höra efter vad som är tillåtet.
 

Ratatoskr

Aktiv medlem
Redan 300mm är i kortaste laget, så jag hade nog hoppat över 70-200 även om det i och för sig säkert är skarpt. Vad det gäller bildstabilisering så har man inte så stor nytta av det för fågel då de oftast rör sig så snabbt att man behöver korta slutartider. Med TS budget får man helt enkelt nöja sig att fotografera när det är tillräckligt ljust för att kunna få korta tider. Med lite tur och kanske någon tusenlapp till TS kunde hitta ett begagnat kamerahus och et fast 300/4 som ger bättre möjligheter till korta tider än 70-300 zoomar.
Håller med till 100% (Bildstabilisering m.m.).
Om TS inte kan få ihop till en zoom som går upp mot 500mm, så är detta det bästa valet. Då finns möjligheten att senare även spara ihop till en begagnad (1.4x el 1.5x) telekonverterare som kan öka brännvidden till ca 450mm., även om slutartiderna blir något sämre då, men med bra bildkvalitet.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Alla svar som rör fågel och vilt har förstås rätt i allt som sägs om långa telen osv, fast jag undrar om TS verkligen menar att allt fokus ligger på det, jag kan tänka mig att hon även menar att sakerna ska fungera till mer allmänt fotograferande, landskap etc.

Även mer modesta brännvidder, typ 200-300 mm ger ju ibland möjlighet att få med lite större vilt, rådjur, älgar, kanske någon räv osv så givet budgeten så tänker iaf jag att det kan vara en bra startpunkt
 

unoengborg

Aktiv medlem
Åtling är dessutom omgärdat av lagregler, så man bör kontakta länsstyrelsen och höra efter vad som är tillåtet.
Ja, det är en bra ide. Det är rätt hårda regler som gäller. Vad jag vet får man dock tillståndslöst använda trafikdödat eller jaktdödat vilt från den egna kommunen eller grannkommunen. Sedan gäller det bara att övertyga eventuella "significant others" om förträffligheten i att fylla frysen med överkörda katter, kaniner och igelkottar.
 
ANNONS