Annons

Samarbete med Webbyrå - fördelning

Produkter
(logga in för att koppla)

Miska74

Medlem
Hej!

Jag och en webbyrå håller på och planerar ett samarbete. Tanken är att webbyrån skulle rekommendera mig till kunden i fall deras egna bilder inte håller måttet. Dom kommer överens om prissättningen med kunden och jag fakturerar webbyrån.

Webbyråns förslag är att vi skulle fördela (fotograferings)arvodet 60/40. Alltså 60% till mig som fotograf och 40% för dom för administrativt arbete.

När jag hörde detta blev jag väldigt förvånad. Hade själv tänkt att dom skulle ta 10%, eller max 20% för detta. Tanken var från min sida att skapa långvarigt samarbete, inte att bli utnyttjad, som det känns nu.

Är jag helt ute och cyklar? Vad tycker ni skulle vara en rimlig fördelning?

Jag är medveten om att jag skulle inte få just dom här jobben om inte webbyrån erbjöd det till mig. Samtidigt får dom en fotograf dom känner och vet alltid vad det är för kvalitetsnivå på bilderna.

Vad tycker ni?
 

rronnbac

Aktiv medlem
Så de ska ha 40% av dit arbete för att de inte hade kompetensen som kunden efterfrågade.

Då någon av mina kunder frågar mig om en grej jag inte kan så gör jag mitt bästa för att tipsa om vem de ska gå till istället, om jag vet det, helt gratis.

Men visst, deras insats kan ju ha ett värde för dig och någon form av kickback är väl tänkbart, men om jag vore du skulle jag insistera på att "äga" uppdraget själv, merparten av de förhandlingar du måste göra med kunden kommer du att få göra själv ändå.

Säg som utgångsbud att de får 10% på varje uppdrag de förmedlat (som det blir någon affär av) och att du då tar all administration själv.
 

niklas_b

Aktiv medlem
Om man i konsultbranschen eller som hantverkare tar in en underkonsult / hantverkare (vilket är mycket vanligt), antingen för att man inte hinner eller inte har kompetensen, är 10 % ett vanligt påslag på underkonsultens faktura (eller mindre, om det handlar om större volymer). Det betyder alltså att konsulten fakturerar det andra konsultbolaget som i sin tur fakturerar kunden.
40 % är ocker - om det inte handlar om småfakturor, det är rimligt att påslaget per faktura är någon hundralapp, minst, typ.
 

control87th

Aktiv medlem
Om jag förstår upplägget: kunder till webbyrån har undermåligt material. Webbyrån säljer in att en fotograf borde fota några bilder till sidan... 2-3 stycken, max tio. Vad tror ni en sådan kund är beredd att betala för bilderna 1-5 tusen kronor är min gissning.

Vad kostar det säljarbetet och det administativa, är inte 400-2000 ett mycket rimligt arvode till webbyrån? Om dessa slantar inte duger så kanske det är så enkelt att det inte finns förutsättning till samarbete ;)
 

Miska74

Medlem
Tack för era åsikter!

Jag hade själv tänkt ungefär som niclas_b och rronnbac. Kanske t.o.m. något högre procent fast under en viss bestämd tidsperiod.

@control87th

Jag undrar om jag tolkar ditt svar rätt. Du menar alltså att om fotograferingsarvodet är 5000kr så är det rimligt att webbyrån tar 2000kr av det arvodet för säljarbetet? Vi säger att fotograferingen och efterarbetet tar en dag. Då skulle jag jobba en dag för 3000kr på faktura. Hur mycket tid skulle det administrativa ta i detta fall? Det kan dock handla om mycket större summor än 5000kr. Om jag fakturerar 20.000kr för ett arbete är det då rimligt att ge bort 8000kr för det administrativa?
 

control87th

Aktiv medlem
Jag menar just att administrationen kostar ca 500 och att sälja in ett jobb är värt 1000-2000... vilket gör just att för sådana här små jobb så är det rimligt att webbyrån tar 40%.

Kommer du sedan upp i större summor så kan det vara läge att omförhandla, frågan är bara vad som blir snittet, om snittkunden köper för ex. 2000 kr, så behöver webbyrån få 40% även på de större jobben för att kompensera sig för alla småaffärer som för dem är olönsamma eller åtminstone o-intressanta.

Tycker generellt att många enpersonskonsulter underskattar värdet av en säljorganisation och det automatiska inflödet av kunder som kommer med en större storlek på bolag.
 

Miska74

Medlem
Det låter såklart jättebra från webbyråns synvinkel. Jag vet inte, finns det någon fotograf här i forumet som skulle ge bort 40% av sitt arvode för administrativt arbete?!?

Nu är det också så att jag har inte kontaktat webbyrån och bett dom skaffa jobb åt mig, utan detta är mer eller mindre deras förslag. Vilket jag tyckte var toppen och ville absolut prova!

Det finns ett värde för webbyrån i att ha en fotograf dom känner och kan kommunicera med. Dom vill ha bra bilder på sajterna dom bygger. Jag tänkte att det skulle vara win-win situation. Jag får jobb och dom slipper krångla med kundernas mobilbilder eller fotografer som kunderna har anlitat och som inte hör av sig.

Jag underskattar inte webbyråns roll i sammanhanget, är bara ute efter en rimlig fördelning. Även om dom skulle enbart jobba med att boka jobb för frilansfotografer så tror jag inte att dom skulle få många fotografer som kunder med 40/60 fördelning...

Det blir svårt att göra samarbete om ena sidan enbart vill utnyttja den andra maximalt. Och om man tycker att det är olönsamt att ha samarbete med en fotograf så är detta säkert ingen bra ide från början....
 
Hej!

Jag och en webbyrå håller på och planerar ett samarbete. Tanken är att webbyrån skulle rekommendera mig till kunden i fall deras egna bilder inte håller måttet. Dom kommer överens om prissättningen med kunden och jag fakturerar webbyrån.

Vad tycker ni?
Börja i din ände: Vilket timpris (eller hur du nu räknar fram ditt utpris) skulle du behöva ta för att de här förmedlade jobben skulle vara värda att göra? Om ditt normala timpris exempelvis är 700 kronor skulle du få 420 kronor för jobb förmedlade av webbyrån. För en dags jobb innebär det 5.600 kronor eller 3.360 kronor. Ska du kompensera det i timpriset till webbyråns kund landar du på cirka 1.170 kronor. Tror du webbyråns kunder betalar det högre timpriset om de vet vad du egentligen tar?
 

Miska74

Medlem
Tack för ditt inlägg Magnus!

Jag kan naturligtvis bara säga mitt pris till webbyrån som vilken som helst fotograf. Då kan dom välja mig eller någon annan. Som jag förstod det så skulle det ändå handla om samarbete och då tänker jag båda parterna får kompromissa lite för att det ska kännas meningsfullt. Så det är först och främst denna prismodellen jag vill diskutera om.

Eftersom du Magnus är proffsfotograf så skulle jag vilja veta vad du tycker om fördelningen? Skulle du ge bort 40% av arvodet? Om inte. hur mycket tycker du skulle vara rimligt?
 
Tack för ditt inlägg Magnus!

Jag kan naturligtvis bara säga mitt pris till webbyrån som vilken som helst fotograf. Då kan dom välja mig eller någon annan. Som jag förstod det så skulle det ändå handla om samarbete och då tänker jag båda parterna får kompromissa lite för att det ska kännas meningsfullt. Så det är först och främst denna prismodellen jag vill diskutera om.

Eftersom du Magnus är proffsfotograf så skulle jag vilja veta vad du tycker om fördelningen? Skulle du ge bort 40% av arvodet? Om inte. hur mycket tycker du skulle vara rimligt?
Vad som är rimligt handlar för min del enbart om hur stor del av intäkterna i ditt företag som kan tänkas komma via ett sådant samarbete. Om webbyråns uppdrag står för 90 procent kan ersättningsnivån vara lägre.

Om jag förstått dig rätt så skulle kundens pris för dina bilder bli detsamma oavsett om den frågar dig direkt eller går via webbyrån.

Mitt sätt att driva företag handlar om att göra det så kostnadseffektivt som möjligt för slutkunden. Därför har jag svårt för mellanhänder som lägger på kostnader.

Generellt tar jag fullt betalt för mitt arbete. Om kunden är stor/återkommande kan jag ge olika typer av rabatter. I ditt fall kan jag tycka att webbyrån borde vara nöjd med att kunna erbjuda sin slutkund ett bra bildmaterial och på det sättet bli mer attraktiv på marknaden. Att den ska tjäna pengar på dina bilder genom att lägga på en procent på priset till kund är inte en affärsmodell jag skulle jobba i.
 

iSolen.se

Guest
Hej!

Jag och en webbyrå håller på och planerar ett samarbete. Tanken är att webbyrån skulle rekommendera mig till kunden i fall deras egna bilder inte håller måttet. Dom kommer överens om prissättningen med kunden och jag fakturerar webbyrån.

Webbyråns förslag är att vi skulle fördela (fotograferings)arvodet 60/40. Alltså 60% till mig som fotograf och 40% för dom för administrativt arbete.

När jag hörde detta blev jag väldigt förvånad. Hade själv tänkt att dom skulle ta 10%, eller max 20% för detta. Tanken var från min sida att skapa långvarigt samarbete, inte att bli utnyttjad, som det känns nu.

Är jag helt ute och cyklar? Vad tycker ni skulle vara en rimlig fördelning?

Jag är medveten om att jag skulle inte få just dom här jobben om inte webbyrån erbjöd det till mig. Samtidigt får dom en fotograf dom känner och vet alltid vad det är för kvalitetsnivå på bilderna.

Vad tycker ni?
40% låter mycket för administrativt arbete men om de säljer kan det kanske vara rimligt, det är svårt nå slutkund. Risken är att slutkunden går till en bildbyrå istället (som brukar ge fotografen långt mindre än 50%) och då får de fina bilder och du noll.

Du kan väl föreslå 70/30 och se hur det funkar? Tickar det inte på någon business är idén inte bra och då blir det 70% av lite eller noll. Går det bra kan ni väl förhandla om.

Du ska alltså inte minska det som du skulle fått utan du ska fakturera som du brukar och så får de lägga på så att det blir 70/30.
 

Miska74

Medlem
@ Magnus

Tack för ditt svar!

@iSolen.se

Mjaah.. Om jag ska fakturera "som vanligt" så spelar det egentligen ingen roll för mig om det blir 30/70 eller 90/10, om du förstår vad jag menar.
 

gustavh

Aktiv medlem
@ Magnus

Tack för ditt svar!

@iSolen.se

Mjaah.. Om jag ska fakturera "som vanligt" så spelar det egentligen ingen roll för mig om det blir 30/70 eller 90/10, om du förstår vad jag menar.
Inte i banschen själv, men är det inte rimligast att hitta en medelväg? Kunden får betala lite extra (mot att hitta en fotograf själva) för att få en rekommenderad fotograf, webbyrån får lite för sitt förmedlingsarbete och du får lite mindre än du annars brukar ta för att du får hjälp hitta kunder.
Är väl risk att kunden går till annan om de ska betala ditt fulla normalpris, samt webbyråns fulla påslag..
(Men 40 % - ingen aning..)
 
ANNONS