Annons

Resa som frilansfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

dloow

Avslutat medlemskap
Jag skulle vilja åka på resa med familjen och betala med firman. Är detta möjligt?

Låt säga att resans syfte på papper är att ta nya reklambilder för familjefotografering och barnfotografering. Varje dag avsätts viss tid för att fotografera modellerna, dvs familjen, på ett professionellt sätt. Det kan t.ex. vara på stranden i skymningen. En miljö som inte är möjlig på hemmaplan.

Bilderna används sedan tydligt i marknadsföring på webbsida och i sociala medier.

Hur skulle detta fungera?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det låter tveksamt, möjligen skulle du kunna dra av en del av kostnaden för resan. Det är lättare om du har ett aktiebolag än om du har enskild firma.

Saker som spelar in: Hur mycket omsätter du som fotograf, är denna kostnad rimlig? Är det här en typ av bilder du brukar ta (mot betalning)?

Om syftet är att kunna ta genrebilder som du säljer via bildbyrå skulle det nog vara lättare att motivera skatteavdraget.
 
Jag skulle vilja åka på resa med familjen och betala med firman. Är detta möjligt?

Låt säga att resans syfte på papper är att ta nya reklambilder för familjefotografering och barnfotografering. Varje dag avsätts viss tid för att fotografera modellerna, dvs familjen, på ett professionellt sätt. Det kan t.ex. vara på stranden i skymningen. En miljö som inte är möjlig på hemmaplan.

Bilderna används sedan tydligt i marknadsföring på webbsida och i sociala medier.

Hur skulle detta fungera?
Ring Skatteverket. De har svaret.

Ditt primära syfte verkar vara att kunna resa avdragsgillt med familjen och det känns minst sagt tveksamt.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det skulle nog gå alldeles utmärkt.
Men du ska nog omformulera dig lite.
Sen är det lite i detaljplaneringen som ex det är reguljärflyg som gäller. Flygbiljetterna och ditt (inte deras ) boende går o dra av. Men resten får du ta av era vanliga pengar skattade oengar.
Enklast är att inte ringa skatteverket utan höra med revisor hur man sköter det smidigast.

/Stefan
 

dloow

Avslutat medlemskap
Det skulle nog gå alldeles utmärkt.
Men du ska nog omformulera dig lite.
Sen är det lite i detaljplaneringen som ex det är reguljärflyg som gäller. Flygbiljetterna och ditt (inte deras ) boende går o dra av. Men resten får du ta av era vanliga pengar skattade oengar.
Enklast är att inte ringa skatteverket utan höra med revisor hur man sköter det smidigast.

/Stefan
Jag förstår. Men jag förstår inte att modellerna måste betala för sig själva. Det är ju på papper mitt företags intresse att modeller följer med, i syfte att porträttera familj och barn. Hade det varit skillnad på om det var en annan familj som jag skulle fotografera, än min egna?
 

lofling

Aktiv medlem
Jag förstår. Men jag förstår inte att modellerna måste betala för sig själva. Det är ju på papper mitt företags intresse att modeller följer med, i syfte att porträttera familj och barn. Hade det varit skillnad på om det var en annan familj som jag skulle fotografera, än min egna?
Ja, är nog det korta svaret. Jämför hur reglerna är för att t.ex. dra av kostnad för arbetsrum eller arbetskläder. Väldigt svårt att dra av sånt som man också använder privat. Så samma princip lär gälla för resor med familjen.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag förstår. Men jag förstår inte att modellerna måste betala för sig själva. Det är ju på papper mitt företags intresse att modeller följer med, i syfte att porträttera familj och barn. Hade det varit skillnad på om det var en annan familj som jag skulle fotografera, än min egna?
Ja det är nog skillnad tyvärr. Men det går ju att trolla lite. Nu skrev jag att du fick dra av på ditt boende. Var de andra sover har inte skatteverket med att göra.

/Stefan
 

148637

Avslutat medlemskap
Fascinerande att du i ett offentligt forum, där du dessutom talar om din identitet, frågar hur du skal smita från skatt. Dessutom får du svar med förslag.
Personlig moral står inte högt i kurs nuförtiden.
 

dloow

Avslutat medlemskap
Fascinerande att du i ett offentligt forum, där du dessutom talar om din identitet, frågar hur du skal smita från skatt. Dessutom får du svar med förslag.
Personlig moral står inte högt i kurs nuförtiden.
Vad snackar du om? Exakt var försöker jag smita från skatt? Tvärtom så försöker jag ju reda ut vad som krävs från skatteverkets håll. Jag gjorde ju ett försök att beskriva hur resan skulle kunna se ut, genom att varje dag ta speciell tid för att ta professionella bilder, som tydligt används i marknadsföring.

"Varje dag avsätts viss tid för att fotografera modellerna, dvs familjen, på ett professionellt sätt. Det kan t.ex. vara på stranden i skymningen. En miljö som inte är möjlig på hemmaplan. "

Detta, som du märker är ett ärligt sätt att försöka få en resa att vara inom skatteverkets ramar.

Eller tycker du att det är högst omoraliskt att skriva att resans syfte är "på papper"?
 

Olsin

Aktiv medlem
Exakt. Och frågan är om man kan åka genom firman och samtidigt leva upp till skatteverkets önskemål. Dvs att jag tänker att resan har ett tydligt syfte för firman.
Nej, eftersom bilderna inte har något med din verksamhet att göra. Du skriver själv att bilderna inte går att ta i miljön hemma, men att de ska användas för att marknadsföra verksamheten hemma. Om du säljer paketresor med fotografering i solnedgången blir din resa troligtvis avdragsgill, men inte som du beskriver den nu.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Inte säker på att Skatteverket håller med dig om det.

Brukar man deklarera var avlönade modeller bor någonstans och vad de betalar? Eller hur de transporterar sig?
Nu vet jag inte hur David menar hur resan skulle göras. Eller hur hans företag är uppbyggt, dvs aktiebolag eller ej.
Men det mesta går att göra rätt för sig.
Man kan åka på kurs som varar 1 dag och stanna 2 veckor och få det mesta av "semestern" betald. Hur man smidigast gör det på lagligt sätt svarar en revisor bäst på, inte skatteverket.

Enklaste trollieriet är väl att åka på fotoexkursion, hyra en bil o hus, planera in en workshop. Alla familjemedlemmar får plats i bilen och bor i huset under tiden man fotar. Det mesta av kalaset betalas av företaget.

Hur trollar man bort vinstskatten i ett bolag?.. Mjo åker utomlands på konferens ;)

/Stefan
 

dloow

Avslutat medlemskap
Nej, eftersom bilderna inte har något med din verksamhet att göra. Du skriver själv att bilderna inte går att ta i miljön hemma, men att de ska användas för att marknadsföra verksamheten hemma. Om du säljer paketresor med fotografering i solnedgången blir din resa troligtvis avdragsgill, men inte som du beskriver den nu.
Du läser in så mycket.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Kan vara en vägledning till hur du ska gå tillväga för att få det på lagligt vis.

"Anställda som åker på en studie- eller konferensresa, som betalas av arbetsgivaren, ska inte beskattas för värdet av resan så länge det handlar om en renodlad studie- eller konferensresa.

Ett litet inslag av nöje och rekreation under resan innebär i regel inte att resan blir skattepliktig för den anställda. Om inslaget av nöje och rekreation har en mer framträdande roll kan dock resan, helt eller delvis, betraktas som en skattepliktig förmån för den anställda.

Förmånsbeskattning kan aktualiseras om resan sker exempelvis under en helg, till en mycket avlägsen plats eller till ett populärt turistmål. Att kurser och konferenser förläggs till ett populärt turistmål behöver dock inte innebära att resan betraktas som en skattepliktig förmån för de anställda. Det avgörande är hur stort inslaget av nöje och rekreation är."

Källa skatteverket
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Säljer du paket med familjefotografering utomlands?
Även om man inte gör det just nu så betyder det inte att man kan erbjuda det i framtiden. Då är det bra att ha en portfolio att visa upp. Inte ska man behöva bygga upp ett företag på redan skattade pengar.
Han ska på resa, inte på semester. Det står att bilderna ska användas för kommersiellt syfte.
Jag läser hans inlägg att det är billigare att anlita sin familj än att ta in professionella modeller som ska följa med till platserna avsedda att fotografera på.

/Stefan
 

dloow

Avslutat medlemskap
1. Jag har inget företag och har aldrig gjort någon resa. Varenda jobb jag gör skattar jag 100% på så kom inte och dra massa egna påhittade slutsatser och komma med trollpåståenden att jag försöker skattesmita.

2. Jag blir provocerad av att se att några av er här läser in saker som jag aldrig skrivit. Det finns ingenting i mitt startinlägg som är moraliskt förkastligt. Det är en öppen och ärligt ställd fråga om hur vårt system fungerar. Eftersom jag inte har eget företag eller har haft något eget företag så är det inte lätt att veta hur tjänsteresor fungerar. Eller hur? Därför måste man fråga. Jag är helt öppen med att mitt personliga syfte skulle vara att få resa iväg med familjen. Och undrar om jag genom att kombinera resan med fotografiskt professionellt arbete kan betala med en enskild firma. Jag skriver hur arbetet skulle kunna gå till och hur arbetet skulle vara nytta för min verksamhet.

3. Erbjuda paketresor? Kom igen! Som att det skulle vara enda godkända skälet till att fotografera utomlands. Jag skriver att fotona tydligt skulle visas i mina marknadsföringskanaler. Givetvis för att visa på hur duktig familjefotograf jag är. Sen skulle någon kunna tycka att det inte är etiskt att lägga upp fina bilder på en familj i solnedgångsljus vid en strand i Thailand, när samma förutsättningar till fina bilder inte finns på hemmaplan. Men detta handlar ju snarare om den konstnärliga etiken än om ekonomisk moral. Om jag som fotograf anser att jag vill att mina referensbilder ska vara från en solnedgång i Thailand så är väl det min ensak? Det viktiga i denna fråga är väl ändå att det är bilder för tydlig marknadsföring som är på tal. Bilder som verkligen kommer att användas professionellt.

Att säga "Nej, eftersom bilderna inte har något med din verksamhet att göra" ser jag som extremt provocerande.

Det är helt ok att svara att det låter tveksamt och att skatteverket inte ser det hela på det sätt jag hade önskat. Det är helt ok att skriva att det inte går eller att man inte kan få igenom det. Men att slänga ur sig trollkommentarer om vad som har med min verksamhet att göra, utan att känna till mina planer för den, eller att säga att jag försöker skattesmita är riktigt ohyggligt.
 
Även om man inte gör det just nu så betyder det inte att man kan erbjuda det i framtiden. Då är det bra att ha en portfolio att visa upp. Inte ska man behöva bygga upp ett företag på redan skattade pengar.
Han ska på resa, inte på semester. Det står att bilderna ska användas för kommersiellt syfte.
Jag läser hans inlägg att det är billigare att anlita sin familj än att ta in professionella modeller som ska följa med till platserna avsedda att fotografera på.

/Stefan
Jodå, jag förstår, men på frågan om man kan dra av så är svaret att du kan dra av kostnader som är kopplade till din näringsverksamhet. Svårare än så är det inte. Ska man ta bilder som ska användas för att visa sin verksamhet så ska de bilderna visa just det. Därav min fråga.
 
ANNONS