Annons

Canon - sdkort - windows - går inte öppna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sillstrybarn

Aktiv medlem
Bifogar en fil för att enklare visa mitt problem.
Jag kopplar alltid in kameran till datorn när jag ska föra över bilder.
Använder mig då av eos utilities och för över till datorn, sedan lägger in i lightroom.

Men har velat hämta enstaka bilder via minneskortet i Den här datorn. Men när jag går in i minneskortet möts jag bara av alla bildfiler i form av en "blank" fil. Någon som varit med om detta?

Jag har varit inne i enhetshanteraren och avinstallerat kameran (canon 6d) och sedan satt in kameran igen och den har installerat drivrutin. Det gick en gång och jag kunde se bilderna på minneskortet, men nu hjälper det inte längre att avinstallera kameran i datorn. (Windows 10.)

Är det hela windows som är skrot eller vad är felet?


Har en random kortläsare från ali som jag kopplade in nu och satte i kortet i och där kom filerna fram direkt.
Så det verkar vara något mellan just kameran och windows.
 

Bilagor

Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Drivrutinen monterar antagligen kameran som ett PTP-device och inte ett MSC-device. Det senare är vad USB-minnen och USB-diskar samt även USB-kortläsare monteras som och då går det bra att använda datorns vanliga verktyg för filhantering.

För att läsa data ur ett PTP-device behöver man ett program som förstår PTP-protokollet. I ditt fall är det just programmet EOS Utility.

För att läsa enstaka bildfiler från ett minneskort behöver du använda en minneskortläsare som du ansluter till datorn.
 
ANNONS