Annons

Adapter till nedladdningskabel 7DMk2?

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Avslutat medlemskap
Finns det en adapter till gränssnittskabeln IFC150UII till 7DMk2, så att man kan använda den tidigare USB-kabeln som passar till flera Canon-kameror? Jag är nybliven ägare till en Canon EOS 7Dmk2, och Canon har nu kommit med en ny nedladdningskabel för att överföra bilderna till datorn -

Den ände av kabeln som sätts i kameran har en helt ny (plattare) kontakt, så det vore praktiskt att kunna använda den gamla kabeln som passar till flera av mina Canon-kameror, t ex 5DMk3, G1x, 50D osv, med hjälp av en adapter i ena änden.

Dessutom är den nya kabeln från Canon väldigt stel och osmidig - och har en säkerhetsanordning som skruvas i kameran för att inte ofrivilligt skada kontakten som jag inte tycker mej behöva använda.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
förtydligande

Adaptern ska förstås passa till den GAMLA KABELN, så att man får en kontakt i den ena änden som är lika som den ena kontakten på Canons nya kabel....
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Använd kortläsare med usb koppling istället o plocka ur kortet.
Men det finns säkert om man kollar på Clas Ohlson /KJell & Company.
 

larjo

Aktiv medlem
Finns det en adapter till gränssnittskabeln IFC150UII till 7DMk2, så att man kan använda den tidigare USB-kabeln som passar till flera Canon-kameror? Jag är nybliven ägare till en Canon EOS 7Dmk2, och Canon har nu kommit med en ny nedladdningskabel för att överföra bilderna till datorn -

Den ände av kabeln som sätts i kameran har en helt ny (plattare) kontakt, så det vore praktiskt att kunna använda den gamla kabeln som passar till flera av mina Canon-kameror, t ex 5DMk3, G1x, 50D osv, med hjälp av en adapter i ena änden.

Dessutom är den nya kabeln från Canon väldigt stel och osmidig - och har en säkerhetsanordning som skruvas i kameran för att inte ofrivilligt skada kontakten som jag inte tycker mej behöva använda.
Det är en ny kontakt på 7D2 för kameran har en USB3 anslutning. De gamla kamerana hade den långsammare USB2 anslutningen. Har din dator USB3-kontakter är det så läser den in bilderna snabbare med den nya kabeln.

Tycker också att en kortläsare är ett bättre alternativ. Har datorn USB3 går det fortare att läsa in bilderna från alka dina kameror. Sedan sliter man inte så mycket på gummiskyddet över kontakterna på kameran. Blir de slitna kommer fukt och damm lättare in i kameran.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Det är en ny kontakt på 7D2 för kameran har en USB3 anslutning. De gamla kamerana hade den långsammare USB2 anslutningen. Har din dator USB3-kontakter är det så läser den in bilderna snabbare med den nya kabeln.

Tycker också att en kortläsare är ett bättre alternativ. Har datorn USB3 går det fortare att läsa in bilderna från alka dina kameror. Sedan sliter man inte så mycket på gummiskyddet över kontakterna på kameran. Blir de slitna kommer fukt och damm lättare in i kameran.
Tack för ditt upplysande svar, Lars!
Då vet jag lite mer om varför man har bytt - sedan är det väl så i mitt fall, att jag är van att bara ladda ner via kabel - har aldrig särskilt bråttom utan det får ta den tid det tar. Det är sällan över 100 bilder på kortet, jag brukar ladda ner efter varje fototillfälle, ofta ca 30-40 bilder och radera kortet helt efter varje nerladdning.

Att ofta ta ur minneskortet ur kameran - kan inte det också göra att fukt och damm kommer lättare in i kameran den vägen, plus att man så småningom riskerar att "slita ut" minneskortets tunna små kontakter?
/B
 

ErlandH

Aktiv medlem
Den ände av kabeln som sätts i kameran har en helt ny (plattare) kontakt, så det vore praktiskt att kunna använda den gamla kabeln som passar till flera av mina Canon-kameror...
Den nya kontakten är en usb3-kontakt. Om jag inte minns fel har den gamla sladden en vanlig micro-usb-kontakt, som går att koppla in i en usb3-kontakt utan adapter, den passar i ena "halvan" av den nya kontakten. Det kommer att fungera precis som det ska, men med lägre hastighet än om du hade en usb3-sladd.
 

PMD

Aktiv medlem
Att ofta ta ur minneskortet ur kameran - kan inte det också göra att fukt och damm kommer lättare in i kameran den vägen, plus att man så småningom riskerar att "slita ut" minneskortets tunna små kontakter?
Luckan för minneskortet brukar vara bättre tätad än gummiluckan som täcker USB-kontakten, så jag tror att risken för fuktskador blir mindre om man tar ut kortet och använder kortläsare (men det ska nog till rejält många öppningar och stängningar för att slita ut gummiluckan).

Visst sliter man på kontakterna på minneskortet när man tar ut och sätter i det, men om man är normalt försiktig kommer det att hålla länge. Jag har ännu inte slitit ut kontakterna på mina minneskort under de 18 år jag har använt digitalkameror. Fast jag ligger nog i den nedre änden av skalan för hur ofta folk tömmer sina minneskort, förstås.
 

apersson850

Aktiv medlem
Tidigare kameror använde inte micro-USB, utan mini-USB. Den går inte att stoppa in i ett USB3-uttag.

Gummiluckan över kontaktdonen är ju en enda stor packing, så slita ut den - då får man allt ligga i.

Har man minneskort av typen Compact Flash finns det ju de som lyckas böja anslutningspinnar i kontaktdonet när de ska stoppa in minneskorten. Det problemet finns knappast med SD-kort, förstås. Vad har 7D Mark II? 7D har ju CF, men 7D Mark II har jag ingen.
 

larjo

Aktiv medlem
Har man minneskort av typen Compact Flash finns det ju de som lyckas böja anslutningspinnar i kontaktdonet när de ska stoppa in minneskorten. Det problemet finns knappast med SD-kort, förstås. Vad har 7D Mark II? 7D har ju CF, men 7D Mark II har jag ingen.
Jag har lyckats med konststycket att bända kontakterna för SD-kortet för en lös minneskortslösare. Jag var inte ovarsam, men minneskortsläsaren var lite smäckig..

7D Mark II har 2 minneskortsplatser en för CF- och för SD-kort.

Visst sliter man på kontakterna på minneskortet när man tar ut och sätter i det, men om man är normalt försiktig kommer det att hålla länge. Jag har ännu inte slitit ut kontakterna på mina minneskort under de 18 år jag har använt digitalkameror. Fast jag ligger nog i den nedre änden av skalan för hur ofta folk tömmer sina minneskort, förstås.
Jag har inte förstört kontakten på CF-kortet. Däremot har jag lyckats bända något stift i kontakten på minneskortsläsaren även fast jag varit försiktig. Det har både hänt med Sandisks egen multikortsläsare och en "pirat". Har nu hittat en dedikerat CF-kortsläsare med USB3-kontakt. Den står nu på att-köpa-listan.

Jag litar mer på CF-kort än SD-kort. För mig har inget CF-kort slutat fungera medans minst 2 SD-kort har går sönder. Jag tror det beror på att kontakterna är synliga på SD-kortet och därmed känsligare för statisk elektricitet.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Aha, då minns jag fel. Alltså behöver TS skaffa en vanlig usb3-kabel.
Jag har kollat nu med Kjell & Co., och dom har en adapter (se bif bild nedan) som dom säger ska passa - alltså hanen, in i den "bredare" delen av USB-uttaget i kameran. 70 spänn för adaptern är ju rätt försumbar förlust, även om det inte funkar av någon anledning. Vågar man prova detta - så att man inte sabbar nåt elektroniskt, varken i kameran och/eller i datorn? Den smalare delen av kamerans kontakt används ju då inte - enligt butikskillen händer det i fall med andra elektronikprylar och det funkar där.

Gränssnittskablarna fr Canon har ju också alltid en liten "klump", (en cylinder) en bit in på kabeln - vad är det ? En kondensator?

Riskabelt att testa?
mvh
/B
 

Bilagor

Canalog

Avslutat medlemskap
Det är en ny kontakt på 7D2 för kameran har en USB3 anslutning. De gamla kamerana hade den långsammare USB2 anslutningen. Har din dator USB3-kontakter är det så läser den in bilderna snabbare med den nya kabeln.
Hej Lars
Se mitt svar/förnyad fråga längst ner i tråden (mitt svar till Erland H)

mvh
/B
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Jag skulle köpa en vanlig usb3-kabel istället - om du nu inte redan har någon sådan, t ex till en extern hårddisk.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adaptrar/usb/usb-kablar/micro-usb-3-0-kabel-0-5-m-p69058
Hej igen Erland -
Jag förstår hur du menar - men då är ju den ursprungliga tanken med denna tråd jag skrev förfelad - meningen var ju att jag skulle kunna använda SAMMA KABEL (den äldre gränssnittskabeln) TILL ALLA MINA CANON-KAMEROR...men bara att sätta på den lilla adaptern i ena änden vid nerladdning per kabel från 7DMk2...

En sån kabel som du rekommenderar har jag ju redan - följde ju med vid köpet av 7DMk2:an!!!
Dessutom har jag ju även en sån 0,5 m kabel du rekommenderar att köpa, som hör till min externa MAC-hårddisk (My Passport), med USB 3 i ena änden, vanlig USB i andra änden.

mvh
/B
 

apersson850

Aktiv medlem
Jo, men du tyckte ju den medföljande USB3-kabeln var styv och besvärlig, om jag förstod det rätt. Finns kanske någon smidigare att hitta.
 
Finns det en adapter till gränssnittskabeln IFC150UII till 7DMk2, så att man kan använda den tidigare USB-kabeln som passar till flera Canon-kameror? Jag är nybliven ägare till en Canon EOS 7Dmk2, och Canon har nu kommit med en ny nedladdningskabel för att överföra bilderna till datorn -

Den ände av kabeln som sätts i kameran har en helt ny (plattare) kontakt, så det vore praktiskt att kunna använda den gamla kabeln som passar till flera av mina Canon-kameror, t ex 5DMk3, G1x, 50D osv, med hjälp av en adapter i ena änden.

Dessutom är den nya kabeln från Canon väldigt stel och osmidig - och har en säkerhetsanordning som skruvas i kameran för att inte ofrivilligt skada kontakten som jag inte tycker mej behöva använda.
Om du använder en USB 2.0-kabel får du inte USB 3.0-hastighet på överföringen. Skillnaden i hastighet är avsevärd. Om du vill kan du ta bort säkerhetsanordningen men då riskerar du som sagt att bryta sönder något.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Om du använder en USB 2.0-kabel får du inte USB 3.0-hastighet på överföringen. Skillnaden i hastighet är avsevärd. Om du vill kan du ta bort säkerhetsanordningen men då riskerar du som sagt att bryta sönder något.
Jag tackar för ditt svar, Magnus, men det är ju inte där"skon klämmer" just nu -
Utan min undran är ju om jag kan använda den adapter jag har funnit (se mitt inlägg #12 med bild ovan) utan risk. för att skada dator eller kamera elektroniskt eller mekaniskt...Jag kommer ju bara att nyttja i princip halva USB3.0-kontakten i kameran 7DMk2, pga av utförandet på adapterns hane. Att jag får en väsentligt lägre överföringshastighet på dett sätt kan jag absolut leva med...syftet är ju att kunna använda BARA EN kabel USB2.0 vid nedladdning från alla olika Canon-kamerorna jag har!
/B
 
ANNONS