Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Ja, men Bengt hävdade ju att A7 (och då också A9) var lika Leica i formen, och det är de ju inte. Jag gillar sökarplaceringen på A6x00, Leica och Fujis kameror (de som har sökaren där). I övrigt är kamerorna inte lika på särskilt mycket vad gäller ergonom (och Leica är inte ett under av ergonomi heller)
Nja.. jag tänkte på första A7 som hade avtryckaren uppå och mindre med rattar, A9 har nästan fått Fujistuk med rattar lite över allt.
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag tror inte att en laptop nödvändigt är lösningen på problemet utan mycket väl kan vara en del av det. Viktigare är väl i så fall att stänga av sånt man vet kan gå i gång och störa processen med FW-uppdatering, som Lennart påpekat. Windows update, virusprogram, diskkomprimering, strömspar/hibernation och vad det nu kan vara.

Jag håller med Lennart att Sonys lösning för FW-uppdatering är onödigt komplicerad och att det är mycket mindre risk om man lägger uppdateringsfilen i roten på minneskortet. Jag vet inte vad de har för skäl att ändra på KonicaMinoltas lösning som också vara att lägga filen på kortet. Det tillför inget om man inte tycker sig behöva någon form av användardialog vid uppgraderingen men vad jag sett så är det ju inte mycket av det heller.

Med det sagt så är det faktiskt inte bara Sony som gör uppgraderingar via datorprogram och USB-kabel. Sigma uppgraderar ju både sin MC-11 adapter och sina objektiv via ett enda dataprogram som fixar allt detta och om man ska uppdatera Sony-objektiven så gör man ju på samma sätt via ett och samma gränssnitt vad jag vet.

Jag har faktiskt heller aldrig haft det minsta problem hittills med mina Somy FW-uppdateringar och jag har gjort en hel del sådana genom åren. Det innebär dock inte att jag tycker lösningen är bra men den är i viss mån ändå enklare än Sigmas för där krävs det att man måste ha särskilda dockningsstationer för adapter och objektiv och de idioterna har dessutom försett dessa med en egendesignad USB-variant som bara kan köpas från Sigma. Uppsidan är det program Sigma gjort för FW-uppdateringar som är rent lysande för där kan man som vanlig användare själv enkelt kompensera även zoomar för fokusfel efter hela zoomspannen. Fler borde bjuda på det åtminstone i de fall de faktiskt har en fasdetekt-lösning som inte av sig själv hittar jämviktsläge i verkligt fokus för monterat objektiv mot kamerans huvudsensor.
Det kanske inte vore så dumt med ett boot-minneskort så att kameran åtminstone gick att starta OM nu ett fel uppstod vid FW-uppgraderingen. I så fall skulle man ju kunna göra om uppgraderingen och förhoppningsvis få det hela rätt.

Alternativt en liten ROM-krets som tog över om resten av mjukvaran har blivit korrupt. Nyckeln till det hela är ju trots allt att få kameran att starta så att man kan göra om proceduren.
 

Ingju

Aktiv medlem
Det kanske inte vore så dumt med ett boot-minneskort så att kameran åtminstone gick att starta OM nu ett fel uppstod vid FW-uppgraderingen. I så fall skulle man ju kunna göra om uppgraderingen och förhoppningsvis få det hela rätt.

Alternativt en liten ROM-krets som tog över om resten av mjukvaran har blivit korrupt. Nyckeln till det hela är ju trots allt att få kameran att starta så att man kan göra om proceduren.
Att inte tillverkarna gör detta är ju en svaghet.
Själv har jag drabbats en gång vid FW-uppgradering på en EOS 7D, att den helt dog. Det blev ett ganska dyrt verkstadsingripande efteråt.
Strömavbrott är kanske inte så vanliga men förekommer, ibland märker man dem inte mer än att vissa nätanslutna klockor står och blinkar eller går fel.
 

Ingju

Aktiv medlem
Men minneskortet får ju sin information från nätet, så ett fel i överföringen kan ändå påverka. Vad som gick fel i mitt fall vet jag nu inte.
 

Photocon

Aktiv medlem
Uppgradering sker väl via minneskortet på EOS 7D? I så fall föreligger ju risker även med denna metod.
Enda risken är ju att kamerans strömförsörjning lägger av alternativt att man råkat få en korrupt fil vid nedladdningen.

Vid ett kort(mycket kort som kanske bara kan uppfattas som en blinkning) strömavbrott skulle ju teoretiskt routern hejda sig tillräckligt länge för att filen skulle bli korrupt.Fast jag finner det ganska osannolikt.

Man brukar väl uppmanas att kolla storleken på filen efter nedladdning. Sedan bör ju minneskortet vara formaterat i just den kamera man ska uppgradera

Sedan kan ju iofs kortet ha skadade sektorer.

Men det är riskfyllt att FW-uppgradera, det är riskfyllt att äta och det är riskfyllt att leva:) :)

Och skulle strömmen gå och man inte märker det är man kanske på lyset:):)
 

afe

Aktiv medlem
Det kan naturligtvis skita sig hur man än gör vid en uppgradering, men riskerna ökar när fler apparater och sladdar är inblandade. Kör man som de flesta via minneskort är bara kameran och kortet inblandat (om vi bortser från att filen kan vara trasig, men då brukar den inte vara läsbar över huvud taget).

Om man måste uppgradera via datorn är det många fler komponenter som kan fallera på vägen, och det gäller inte bara kameror. Jag har råkat ut för motsvarande FW-uppdateringar till motorcykel som resulterar i en hoj som inte går att starta, och det kan ta lång tid innan man löser sådant - krävs nya elektronikboxar och annat till en kostnad som är i klass med de dyraste kamerorna.
 

iSolen.se

Guest
Enda risken är ju att kamerans strömförsörjning lägger av alternativt att man råkat få en korrupt fil vid nedladdningen.

Vid ett kort(mycket kort som kanske bara kan uppfattas som en blinkning) strömavbrott skulle ju teoretiskt routern hejda sig tillräckligt länge för att filen skulle bli korrupt.Fast jag finner det ganska osannolikt.

Man brukar väl uppmanas att kolla storleken på filen efter nedladdning. Sedan bör ju minneskortet vara formaterat i just den kamera man ska uppgradera

Sedan kan ju iofs kortet ha skadade sektorer.

Men det är riskfyllt att FW-uppgradera, det är riskfyllt att äta och det är riskfyllt att leva:) :)

Och skulle strömmen gå och man inte märker det är man kanske på lyset:):)
Är sonys filer inte paketerade? Filer som är skadade går inte att packa upp och använda. Antingen genom zip eller genom annan inbyggd checksummekoll. Tror inte du behöver vara orolig för skadade filer. Tex windows uppdate klarar detta varje dag utan risk.
 

Photocon

Aktiv medlem
Är sonys filer inte paketerade? Filer som är skadade går inte att packa upp och använda. Antingen genom zip eller genom annan inbyggd checksummekoll. Tror inte du behöver vara orolig för skadade filer. Tex windows uppdate klarar detta varje dag utan risk.
Må så vara, men likväl hör man ju om folk som det misslyckas för. Och jag är fortfarande inte rädd. Men som tidigare skrivits är det ju bättre ju fler felmöjligheter som kan elimineras. Som Nikon- och Fujianvändare slipper jag i alla fall göra FW-uppgraderingar med kameran kopplad till datorn. Och det har aldrig misslyckats för mig heller.
 

martinot

Aktiv medlem
Må så vara, men likväl hör man ju om folk som det misslyckas för. Och jag är fortfarande inte rädd. Men som tidigare skrivits är det ju bättre ju fler felmöjligheter som kan elimineras. Som Nikon- och Fujianvändare slipper jag i alla fall göra FW-uppgraderingar med kameran kopplad till datorn. Och det har aldrig misslyckats för mig heller.
Kan bara hålla med. Föredrar helt klart metoden att uppgradera via minneskort (som jag gjort på mina Panasonic, Fuji, Canon och Nikon). Man blir inte beronde av att hitta rätt USB-kabel, ha ett ledigt USB-uttag över, att installera en massa appar för varje olika kameratillverkare på datorn (som inte alltid finns till hands, man kanske bara har iPad, telefon eller dyl. i närheten), och känns generellt mycket mer enkelt och pålitligt.
 

iSolen.se

Guest
Må så vara, men likväl hör man ju om folk som det misslyckas för. Och jag är fortfarande inte rädd. Men som tidigare skrivits är det ju bättre ju fler felmöjligheter som kan elimineras. Som Nikon- och Fujianvändare slipper jag i alla fall göra FW-uppgraderingar med kameran kopplad till datorn. Och det har aldrig misslyckats för mig heller.
Då är det något annat, att man skulle lyckas ladda en skadad fil tror jag inte på iom att det finns säkert skydd mot sådant.
 

Photocon

Aktiv medlem
Då är det något annat, att man skulle lyckas ladda en skadad fil tror jag inte på iom att det finns säkert skydd mot sådant.
Det går ju inte alls att utesluta användarfel. T ex står det ju ofta i instruktionerna att man ska använda ett
nyss formaterat kort i kameran. Att inte stänga av kameran förrän vid vissa angivna tillfällen, ha dåligt laddat batteri etc.
Men bryter man dessa regler så får man problem även med icke kabelansluten kamera. Hur som helst är ett steg borta om man kan ladda direkt till kortet i stället för att ta omvägen via datorn.
Men nu kan vi väl lägga ned denna diskussion. Tror den är färdigdryftad.
 

Bengf

Aktiv medlem
NEX 7 en ganska finurlig och fin kamera på många sätt där hade många önskat sig några uppfriskande FW. Det önskas också förbättringar om bättre knappar, tydligare och kännbara, borde gå även på mindre kameror att se över sådant. Sony kör mycket med att Kamerans automatik skall vara så behjälplig som möjligt, ögonfokus är inte så dumt, fast här har väl C/N egentligen ännu mera att justera in vad gäller autofokus, 40 sidiga autofokus manualer att gå i genom kräver lite jobb minsann.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det går ju inte alls att utesluta användarfel. T ex står det ju ofta i instruktionerna att man ska använda ett
nyss formaterat kort i kameran. Att inte stänga av kameran förrän vid vissa angivna tillfällen, ha dåligt laddat batteri etc.
Men bryter man dessa regler så får man problem även med icke kabelansluten kamera. Hur som helst är ett steg borta om man kan ladda direkt till kortet i stället för att ta omvägen via datorn.
Men nu kan vi väl lägga ned denna diskussion. Tror den är färdigdryftad.

Jag beställde en minneskortläsare från Ink club för många år sedan, och den har krånglat till och från för mig vid överföring av bilder, det gäller att hitta en bra sådan också.
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag beställde en minneskortläsare från Ink club för många år sedan, och den har krånglat till och från för mig vid överföring av bilder, det gäller att hitta en bra sådan också.
Visst kan man hitta misslyckade exemplar. Eller dåligt fungerande. De flesta är både billiga och bra. Många år sedan skriver du. I en tid då de flesta datorer klarar USB 3 kanske det inte är helt lyckat att att köra första generationens kortläsare även om det går.
Du kanske har något kontaktfel bland polerna som ska passa mot kortets.

Hur som helst kan alla manicker strejka ibland.
 

iSolen.se

Guest
Visst kan man hitta misslyckade exemplar. Eller dåligt fungerande. De flesta är både billiga och bra. Många år sedan skriver du. I en tid då de flesta datorer klarar USB 3 kanske det inte är helt lyckat att att köra första generationens kortläsare även om det går.
Du kanske har något kontaktfel bland polerna som ska passa mot kortets.

Hur som helst kan alla manicker strejka ibland.
Drivrutiner och kortkompatibilitet kan också vara ett problem.

Kortläsare är billiga, köp bra och nytt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Visst kan man hitta misslyckade exemplar. Eller dåligt fungerande. De flesta är både billiga och bra. Många år sedan skriver du. I en tid då de flesta datorer klarar USB 3 kanske det inte är helt lyckat att att köra första generationens kortläsare även om det går.
Du kanske har något kontaktfel bland polerna som ska passa mot kortets.

Hur som helst kan alla manicker strejka ibland.
Jo det är nog dags att köpa nytt, har 4 USB 3 uttag i min ASUS skärm från 2012, har fungerat bra annars med sladd mellan kamera och dator, har lagrat en del bilder på USB 3 minnen.
 

PMD

Aktiv medlem
Den kan nog vara bra, men påståendet om att "den klarar av alla minneskorten" är aningen överdrivet.
 

martinot

Aktiv medlem
Den kan nog vara bra, men påståendet om att "den klarar av alla minneskorten" är aningen överdrivet.
Det är endast en renodlad SD-kortläsare (för SD-kort UHS1/UHS2 och micro-SD UHS1).

Cfast (2.0) och XQD (och även äldre CF) kräver mycket riktigt andra kortläsare.

Men känner jag Bengt F och hans kameror rätt så är det endast SD-kort han använder (precis som jag själv).

Riktigt bra prestanda och byggkvalitet för det väldigt modesta priset. Har flera stycken liggandes här och där (i kameraväskor, datorväskor, etc.). Rekommenderas varmt!
 
ANNONS