Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

FlyerOne

Aktiv medlem
Sådant kan ju i och för sig hända, men det ska vi förstås inte hoppas. Troligast är ju att han helt enkelt är temporärt överbelastad och har inte hunnit/inte orkat/missat. Hur längesedan var det du skickade honom pengarna?
 

barq83

Aktiv medlem
Tror det var han själv som la ut annonsen då telefonnr stämmer med det som går att hitta på eniro och hans egna websida. Jag betalade förra fredag, 15 september. Det kan vara som ni föreslår att han inte haft tid eller varit överbelastad men det tar max 1 minut att svara i ett sms/mail och förklara läget så jag som köpare inte behöver oroa mig....
 

afe

Aktiv medlem
Det kan ju vara så enkelt att han prioriterar resan i stället för en annons som han ändå inte kan hantera innan han är hemma?
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag tror det finns goda skäl och att det är okej. Men i annonsen står att han ej kan sälja dem med moms eftersom den redan är avdragen.

Rätta mig om jag har fel, men har man dragit av moms vid inköpet så är man väl skyldig att vid avyttring också betala moms till SKV. Det fick jag alltid göra och det var lagenligt enl min revisor.

Exempel: Ett objektiv kostar 20.000:- inkl moms när du för in det i firman och drar då av 4.000:- i moms. Objektivet förs in som inventarie värd 16.000:-. Även om hela beloppet skrivs av direkt till 0:- så har objektivet ett restvärde när det säljs. Om det säljs för 8.000:- så ska 1.600:- betalas till SKV och om köparen har rätt till att dra av moms så kan han/hon dra av 1.600:- i moms vid inköpet.

Vidare är man väl skyldig att redovisa 6.400:- som intäkt att beskatta om objektivet är avskrivet till 0:-

Upplys mig gärna om jag har fel.
 

anders.bengtsson.509

Aktiv medlem
Uppskattar din ärlighet men reagerar på varför folk i stort sett bara vill vara medlemmar på FS för förmånen att kunna använda "Köp o Sälj".
Tror inte det var syftet när FS startades och upplever inte att man ska ansluta sig till FS bara för att få annonsera gratis.

Fotointresset och läsandet av artiklar, delta i forum samt dela med sig av sina erfarenheter och ta del av andras med syftet att göra FS till en växande samlingsplats för intresserade fotografer samt erlägga en liten slant för ytterligare uppbyggnad av FS anser jag vara orsaken till att FS finns.

Mvh
//Lennart
Fotosidan gynnas av en aktiv "köp o sälj"-del så även de som enbart är här för det bidrar indirekt också till övrigt material. Utrustningen är en ganska stor del för många och begmarknaden här drar till sig nya läsare, jag själv hittade hit just av den anledningen.
 

DjDiff

Medlem
Någon som har uppfattning om denna person? Har handlat av honom och sedan inte hört något alls. Bara försvunnit. Han heter Lasse Näsström. Annonsen finns kvar på fotosidan och han verkade seriös men som sagt inte hört något efter det att han fått pengar.

https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=280522

Jag känner inte honom personligen, men en kollega gör det och jag har träffat honom vid ett tillfälle då han hjälpte mig testa en blixt (testade på hans kamerahus så jag kunde utesluta problem med mitt hus). Det lilla jag känner till om honom säger inget om att han skulle vara annat än seriös med sitt fotande. Har inte hört nåt alls om att han skulle vara en strulpelle eller så.
Jag fick lite mer info nu av kollegan som kände (inte längre känner) honom:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/leksand/article23404107.ab
 

barq83

Aktiv medlem

Mike H

Aktiv medlem
Aftonbladets "reportage" är över året gammalt. Gör Polisanmälan nu! Går att ta tillbaka OM han skulle leverera det du köpt. Han har tagit emot dina pengar och inte sagt något om är han skulle resa, och att det eventuellt kunde ta lite tid.
 

Christer2

Aktiv medlem
Jag tror det finns goda skäl och att det är okej. Men i annonsen står att han ej kan sälja dem med moms eftersom den redan är avdragen.

Rätta mig om jag har fel, men har man dragit av moms vid inköpet så är man väl skyldig att vid avyttring också betala moms till SKV. Det fick jag alltid göra och det var lagenligt enl min revisor.

Exempel: Ett objektiv kostar 20.000:- inkl moms när du för in det i firman och drar då av 4.000:- i moms. Objektivet förs in som inventarie värd 16.000:-. Även om hela beloppet skrivs av direkt till 0:- så har objektivet ett restvärde när det säljs. Om det säljs för 8.000:- så ska 1.600:- betalas till SKV och om köparen har rätt till att dra av moms så kan han/hon dra av 1.600:- i moms vid inköpet.

Vidare är man väl skyldig att redovisa 6.400:- som intäkt att beskatta om objektivet är avskrivet till 0:-

Upplys mig gärna om jag har fel.
Jag reagerade också på detta påstående om att varan säljs utan moms "för att denna redan dragits av". För moms-registrerat företag så dras ju all inköpsmoms av (kvittas) mot försäljningsmomsen. Men detta undantar ju inte företaget från att sälja sina varor MED moms (bortsett från ifall varan i sig är momsbefriad).
 

PMD

Aktiv medlem
Aftonbladets "reportage" är över året gammalt. Gör Polisanmälan nu! Går att ta tillbaka OM han skulle leverera det du köpt. Han har tagit emot dina pengar och inte sagt något om är han skulle resa, och att det eventuellt kunde ta lite tid.
Den aktuella säljaren har onekligen strulat till det förr, men det stod faktiskt i annonsen att han skulle ut och resa och inte var anträffbar den närmaste tiden. Den tiden bör dock ha gått nu, så vid det här laget borde han vara anträffbar.
 

barq83

Aktiv medlem
Jag provade ringa idag men ingen kontakt. Smsat också men får inget svar. Vad mer kan jag göra.. Annonsen är fotfarande uppe och antagligen är det fler som försökt köpa saker av säljaren. Antagligen har han blåst fler också eller så är det ingen som får tag på han?
 

PMD

Aktiv medlem
Ett långskott, men han har en kontaktsida på sin webbplats. Där finns en länk till hans Facebooksida. Senaste aktivitet där är en bild som han lade in för 13 timmar sen, så det finns väl en viss chans att han besöker sin Facebooksida någotsånär regelbundet.

Jag vet inte hur man gör för att kontakta någon via Facebook, men det borde väl gå på något sätt?
 

barq83

Aktiv medlem
Ett långskott, men han har en kontaktsida på sin webbplats. Där finns en länk till hans Facebooksida. Senaste aktivitet där är en bild som han lade in för 13 timmar sen, så det finns väl en viss chans att han besöker sin Facebooksida någotsånär regelbundet.

Jag vet inte hur man gör för att kontakta någon via Facebook, men det borde väl gå på något sätt?
Har försökt skriva PM på facebook med men inget svar där heller. Jag gjorde detta för ca 1 vecka sedan. Vad ska man tro... Han tog pengarna och sprang iväg. Jäkligt tråkigt det här...
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Verkligen trist. Och ganska märkligt, eftersom det förefaller som att han varit verksam som professionell fotograf under en längre tid.

Efter att ha läst artikeln i Aftonbladet får jag intrycket av att han inte är bra på att organisera, och att han kan ta sig vatten över huvudet. Det kan till dels handla om utbrändhet. Han hinner inte med riktigt, ser bara vad som behöver göras just för dagen och skjuter upp allting annat. Dvs att han I SÅ FALL inte har gått in i detta som en bedragare, utan inte förmått att fullgöra det han åtagit sig (och som skulle varit väldigt enkelt att fixa för någon som inte är utbränd).

OM det är så betyder det att allting tar tid för honom. Ett par veckor är inte långsamt (sett ur hans synpunkt). Du kanske kan vänta något lite till innan du gör polisanmälan, och skicka honom meddelande om att du kommer att anmäla honom om t.ex. en vecka ifall han inte hör av sig. Handlar det om utbrändhet är det dock långt ifrån säkert att han förmår att läsa annat än några enstaka mejl eller meddelanden.
 
ANNONS