Annons

Hur förminskar man bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

ziquita

Ny medlem
Jag var i full färd med att ladda upp bilder i mitt fotoalbum, men tyvärr gick inte detta då bildens storlek inte får överskrida 800kb. Min bild är (i just detta fall) 2,34mb. Och ja, jag må vara världens mest otekniska människa, men hur förminskar jag bilden? :) Och b lir kvaliteten sämre då? Hur behåller jag i så fall original bilden samtidigt som jag får en kopia i mindre storlek? Det är en JPEG-bild.
 

Ingju

Aktiv medlem
Vad har du för bildrerdigeringsprogram?
I Photoshop elements t.ex. Välj bild i den övre menyn, sen ändra storlek, sen bildstorlek ,så kommer en ruta upp där man ställer in det.
 

Peterus

Aktiv medlem
De flesta redigeringsprogram kan det.
Välj bara "Exportera" eller "Spara som..." så behåller Du originalbilden.
Har Du inget så är t.ex. www.photoscape.org gratis och gör precis detta automatiskt utan att förstöra originalet.

/Peter
 

ziquita

Ny medlem
Vad har du för bildrerdigeringsprogram?
I Photoshop elements t.ex. Välj bild i den övre menyn, sen ändra storlek, sen bildstorlek ,så kommer en ruta upp där man ställer in det.


Det är det som är problemet, jag har inget redigeringsproblem mer än bildvisningsprogrammet på datorn där man kan göra små förändringar som t.ex. kontrast, färgbalans och sånt. Jag vet att man kan ändra storleken på bilder i Paint, men kvaliteten på dom bilderna blir ju alltid mycket sämre och jag vill ju inte förstöra bilderna. Är hoppet ute för mig då? :p
 

ziquita

Ny medlem
De flesta redigeringsprogram kan det.
Välj bara "Exportera" eller "Spara som..." så behåller Du originalbilden.
Har Du inget så är t.ex. www.photoscape.org gratis och gör precis detta automatiskt utan att förstöra originalet.

/Peter

TACK SÅ MYCKET! Ska genast fixa det programmet och se hur det går för mig. Ska prova med en "skräpbild" först så jag inte råkar förstöra en bra bild ;)
 

Walle

Aktiv medlem
När jag sitter på en dator utan bildredigeringsprogram och ska göra lättare förändringar på en bild så brukar jag använda Sumo Paint . Gratis och körs direkt i webbläsaren.
 

AFJ

Aktiv medlem
En riktig snabbfix om du kör Windows:

Högerklicka bilden, välj skicka till e-post
I dialogrutan som öppnas, klicka på "Visa fler alternativ" välj "Stor"

Ditt mailprogram öppnas, filen ligger nu som bifogad, spara ner den.

OBS! Komprimeringen blir ganska stor men faktiskt användbar.

En nödlösning när det är brådis och inga andra alternativ står till buds.
 

borealis

Aktiv medlem
Vilken kamera har du?

Jag har för mig att det medföljde ett enklare bildredigerigsprogram med min Canon. Nu var det några år sedan dess, jag använder det inte själv, kan ha blandat ihop saker.

Edit: Nu läste jag i din profil att du har en Sony. Nån Sonyägare som har koll?
 
ANNONS