Annons

kamera på flyg???

Produkter
(logga in för att koppla)

trixy

Aktiv medlem
kamera på flyget... med minneskort...hur twr sig dom gwnom röngen på flygplasen...klarar kamernas elektronik det ochnminneskorten...tar dom skada...menar avmagintiseras...raderas..vad....
 

Twilice

Aktiv medlem
Så vitt jag vet så är röntgen fotoner medans magnetism är något vi faktiskt inte helt har koll på ännu. Så det borde inte vara någon fara där?
 

forry4U

Aktiv medlem
ngen större risk än för din Laptop, mobiltelefon eller andra elektroniska apparater. dvs. nära 0
 

horrortool

Medlem
Jag såg en intressant video om hur höghöjdsflygning påverkade och dödade pixlar i slr kameror. Vidare så visas skillnaden mellan analog film och sensorer i slr.

http://blog.digitalrev.com/2011/07/08/carrying-digital-camera-on-plane-fries-pixels/

Jag blev lite orolig då jag hade tänkt att ta med min kamera på flyget till Spanien i höst.

mvh Gordon

kamera på flyget... med minneskort...hur twr sig dom gwnom röngen på flygplasen...klarar kamernas elektronik det ochnminneskorten...tar dom skada...menar avmagintiseras...raderas..vad....
 

Drofe

Aktiv medlem
Så vitt jag vet så är röntgen fotoner medans magnetism är något vi faktiskt inte helt har koll på ännu. Så det borde inte vara någon fara där?

Mja, det där håller jag inte riktigt med om. Kraftbäraren i magnetism utgörs också av fotoner.
Rent kvantitativt beskrevs det redan av Maxwell, Maxwells ekvationer, vilka han formulerade på mitten av 1800-talet.
En väldigt djup förståelse för den elektromagnetiska växelverkan har vi sedan bl.a. Feynman utvecklade kvantelektrodynamiken (QED) på mitten av 1900-talet.
 

gorse

Aktiv medlem
Mja rent pragmatsikt om kameror och flyg, helt ovetenskapligt men empiriskt: inga av mina grejor har skadads vid passage av säkerhetskontrollen vad det gäller strålning. Lite lurigare är det med transportband som tar slut, eller hårdhänt personal. Men för att göra passagen mer bekväm är det bra om batteriera är laddade så man kan visa att allting fungerar. Det måste gå lätt att packa upp prylarna. Blixten liknar en el-chock-apparat så de vill gärna titta på de i bland. Själv tycker jag det är lite jobbigt att behöva lägga ut alla prylar i plastbackarna för att skicka igenom apparaten och det är rätt lätt att man glömmer eller slarvar bort nånting i villervallan. Då är det inte dumt att ha delpackat prylarna i tygpåsar eller liknande så man har samlade paket om man behöver öppna handbagaget. Enbent stativ är inte godkänt i handbagaget. Jag brukar försöka se till att väskan passar lätt i eventuell provlåda, för det är inte kul att pressa ner väskan i provlådan med vetskapen att det är ömtåliga grejor inuti.
Men eländet är inte slut för att man passerat kontollen. Sen kommer folk och pressar in sina väskor i väskutrymmet där ens kameraväska ligger och smäller igen luckan. Så det är helt okay att ockupera en förvaringutrymme tillsammans med sina reskamrater så det är redan fullt när de kommer.
När man kommer fram är rånrisken störst de första minuterna man kommer ut från flygterminalen när man har mest prylar och väskor att släpa på.
 

Tigerjohan

Aktiv medlem
Flyger runt 60ggr/år med kameror. Både som handbagage och incheckat bagage. Har ännu under de två åren jag rest mycket varit med om att något gått sönder eller blivit stulet.

Har jag kameror med objektiv incheckat hanvänder jag mig av "Harscase". De väskor jag använder mig av är B&W outdoorcase. Då har jag en stor väska B&W väska, som jag sedan packar ner de mindre B&W Väskorna i.

När det gäller att ta kameror som handbagage (Vilket jag rekommenderar) har jag också kamerorna i hardcases. De gånger jag fått plocka ut kamerorna är när det står någon yngre kille i säkerhetskontrollen som inte kom in på polishögskolan och som läst för många deckare om att det smugglas med vapen i väskor fyllda med kameror....
 

gorse

Aktiv medlem
...och incheckat bagage. Har ännu under de två åren jag rest mycket varit med om att något gått sönder eller blivit stulet.
Jag har blivit av med grejor i INCHECKAD bagage. Checkade in i Mexico City, hämtade ut väskorna på Arlanda. Kamera, videokamera, band, all elekronik, rubbet var borta. Det var inte ens stökigt i väskorna utan perfekt lika som när jag packade. Klockrent urplockat och upptäcktes inte föränn vid uppackning. Bolaget hänvisade till rese/hemförsäkringen och hemförsäkringen tyckte jag hade lämnat prylarna utan uppsikt. Värt att fundera över är att personalen på flygplatsen har fina grejor för att veta vilka väskor som är värt att öppna. Inte en spänn i ersättning trots världskrig och hot om aftonbladet.

Som jag sagt tidigare, säkerhetskontrollen är inget hot mot kamerautrustning, det är villervallan kring själva resandet som är största risken. Klantiga medresenärer och hårthänt personal. Att argumentera med uniformerad personal i andra länder brukar vara förlorat krig hur man än gör.

Glömmer aldig stora narkotikakontrollen när jag ifrågasatte personalens hårdhänthet mot min väska.... Gör jag aldrig om igen.

Inte heller när min fru hade fisk i handbagaget och hundarna i amsterdam fattade tycker för fisken...
 

PeterWem

Aktiv medlem
enligt nikons hemsida tål kameran röngen
Min länk handlar dock om gammastrålning och att gammastrålning vid flygning ska döda delar av sensorn och ge upphov till döda pixlar. Dock finns det inte mycket om ämnet.

Strålningen i ett flygplan är fem gånger högre om jag tolkade allt rätt. Samtidigt har Nikon kameror i rymden där strålningen är betydligt högre, och dessa fungerar ännu.
 

gorse

Aktiv medlem
Hehe, ja vi skrattar fortfarande åt eländet. En släkting isisterade på att vi måste ta med rökt svärdfisk eller om det var nån annan fisk. Vi sa att man får nog inte ta med det, och tackade nej. Släktingen kunde inte ta ett nej för nej och i ett obevakat ögonblick smögs fisken ner i väskan i sista minuten utan att vi märkte det.
Genom nått mirakel var fisken inte med på listan över förbjudna saker så den kom med hem och smakade utmärkt trots atlantflygning och allt.
 
ANNONS