Annons

Vad gör ni med era bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei:No1

Aktiv medlem
Kan tänka mej att dom flesta här på FS har en hel del bilder som tagits under årens lopp, men är lite nyfiken på vad ni gör med alla era bilder?
En del lägger ni, och jag, upp här men är det allt?
Sen då?
Gör ni tavlor av dom?
Säljer dom kanske?
Ger bort till vänner och bekanta?
"Framkallar" ni dom, alltså skriver ut dom och lägger in i album, som förr i tiden eller ligger dom i mappar i datorn bara och visas i bland när vänner kommer, eller?
 

Maabse

Aktiv medlem
Jag gör lite blandade saker, även om det mesta ligger kvar på datorn:


  • Bildspel med musik för att få släkt och vänner att orka titta på lite bilder då och då
  • Printar, ramar in och hänger upp i mitt hemma-galleri (byter då och då)
  • Använder en digital fotoram (byter förstås bilder då och då)
  • Printar och ger bort porträtt, tar beställningar från bekantskapskretsen på mer abstrakta motiv till tavlor
  • Printar och gör ett familjealbum varje år
  • Tänker börja med en årlig (beställd) fotobok till mig själv med bilder som visar min utveckling

Mycket av det jag har på datorn använder jag under vintermånaderna för att leka med i Photoshop, som jag behöver lära mig mycket om. Men visst ligger mycket bara och "skräpar" men det gör ju inget, det här är min hobby och det behöver inte bli något egentligt resultat annat än skaparglädje!
 

Maria Wilhelmson

Aktiv medlem
Kan tänka mej att dom flesta här på FS har en hel del bilder som tagits under årens lopp, men är lite nyfiken på vad ni gör med alla era bilder?
En del lägger ni, och jag, upp här men är det allt?
Sen då?
Gör ni tavlor av dom?
Säljer dom kanske?
Ger bort till vänner och bekanta?
"Framkallar" ni dom, alltså skriver ut dom och lägger in i album, som förr i tiden eller ligger dom i mappar i datorn bara och visas i bland när vänner kommer, eller?
Njuter av och leker med dem på olika sätt :)

Sätter upp på väggen, byter då och då. Deltar i fototävlingar inom fotoklubben. Ger bort förstoringar till släkt och vänner. Lägger upp på hundföreningens hemsida och en del (lågupplösta) på facebook. Beställer kopior i mindre format och sätter in i traditionellt fotoalbum.

Hälsn Maria
 

Rei:No1

Aktiv medlem
Tack för tipsen;) Hängt upp på väggen har jag gjort med några av mina bilder. Men det med bildspel med musik var en bra idé. Jag gör ju en del egen musik också så det vore ju nått att plåga mina vänner med, både min musik och mina bilder, på samma gång;)
Digital fotoram har jag funderat på faktiskt, men inte köpt nån än. Det vore ju lite kul å ha.
Nu har jag lite att pyssla med, bildspel. Tack igen;)
 

pia51

Aktiv medlem
Bästa bild just nu, blir skrivbordsbild på datorn. Det händer att den får hänga med ganska länge för att jag tycker så mycket om den.
När skärmsläckaren går på har jag bildspel med mina favoritbilder. Jag gör mappar med 15 -20 bilder i varje mapp och döper dem till skärmsläckare ...... i nummerordning. På så vis kan jag titta på mina bilder från olika årstider, händelser eller resor beroende på vad jag har lagt i olika mappar.
 

Pixelmania

Aktiv medlem
Antar att det är individuellt vad som händer med alla bilder.

Vardagliga bilder hamnar i album och kan skickas till släkt/vänner via mail.

De flesta hamnar nog i arkiv mappen "kanske kommer användas...."

Av alla bilder som tas är det nog bara de bästa som hamnar i "rampljuset" som bakgrundsbild, skickas till fototävling eller hamnar på väggen i ram.

Det blir för dyrt att rama in alla bilder men på internet finns några ställen med hyfsade priser som exempelvis:
http://www.billigaramar.se/


MVH
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag gör olika saker med mina bilder beroende på vad det är för slags bilder.

Jag har sedan 15-årsåldern dokumenterat min omgivning och min familj och vad jag varit med om. Många gånger kan man säga att jag använt kameran som anteckningsbok. Förr gjorde jag det i svv och senare med diabilder. I det senare fallet blev det ju visning med projektor.

Sedan 2003 sker det alltmer med digitalkamera och sedan hösten 2005 helt med digitalkamera. En resa till Australien och Indien i augusti/september 2005 var sista gången jag hade en systemkamera för diafilm med på en resa. En del dokumentation sparas bara som ett slags anteckningar. Andra bilder, särskilt sådana där jag haft en bildidé och lagt ner arbete på att genomföra dem, har använts att tävla med på klubbnivå, distriktsnivå eller någon enstaka gång i riksfotosalongerna. Ibland med framgång.

Andra bilder av kategorin familjealbumsbilder visas som bildspel på tv-skärm eller med projektor på duk för de det berör, andra visas på datorskärmen. Utvalda kopior skickas ibland till de som kan vara intresserade. Och några få hamnar här på Fotosidan till allmänt beskådande. Ett mycket litet antal hamnar slutligen på väggen.

Jag och min fru har som pensionärer nyligen flyttat från en villa i Söderhamnstrakten till en lägenhet i Uppsala. Plötsligt känns det som att det kommer att bli mycket tid som ska fyllas med något meningsfullt. Jag har alla negativ och alla diabilder som jag tagit sedan 1960/61 kvar. Nu ska jag gå igenom mina gamla bilder från förr och digitalisera en del. Men bilder utan en dokumentation är inte värda något mer än minnen för mig själv, så jag ska skriva ner en del minnen också. Hur jag sedan ska presentera mina minnesbilder är dock inte bestämt.
 

Tigerjohan

Aktiv medlem
Mina bilder hamnar i olika foldrar, broschyrer etc för min arbetsgivare. En del bilder hamnar även på arbetsgivarens webb. Andra bilder skickas via arbetsgivaren till olika medier.

Just nu ligger min bild på 1:a artikeln på jobbets hemsida

http://www.forsvarsmakten.se/sv/
 

fjalstal

Aktiv medlem
Jag plåtar numera mest för att få bilder in i Google Earth och Google Maps via Panoramio. På semestern körde jag med min lilla Honda Innova 775 mil på 17 dagar till och ifrån södra Frankrike. Resultatet blev ca 330 bilder godkända för Google-visningarna.

När man plåtar av en viss anledning så blir det i mitt tycke mer intressant. Alla bilder blir naturligtvis inte några mästerverk, utan mer ögonblicksbilder tagna i ett sammanhang där fotografin oftast kommer i andra hand. Som den här vid ett tankstopp norr om hamburg: http://www.panoramio.com/photo/57941544

Ibland tvingar jag mig att ta en bild t ex för att platsen är intressant av en eller annan anledning. Som den här bilden som är tagen med ryggen åt vår kungs sommarhus i Sainte-Maxime: http://www.panoramio.com/photo/57863174

Observera gärna den hårdhänta bildbearbetningen i följande bild. Jag hade inte så mycket val om jag ville ta en bild på den där platsen utan att vänta i timmar i 44 graders värme. Som miljöbild duger den och dessutom fick jag ju med hojen: http://www.panoramio.com/photo/57865159

Jag har i dagarna köpt mig en sån där simpel Canon D10 för att kunna få fler bilder oavsett väderlek. Bilderna från semestern tog jag med en Canon IXUS 100, och när jag insåg att den fungerade drägligt så köpte jag D10:an som i princip är en IXUS 100 med tåligt skal. Jag kan ju inte ha med SLR:en om det spöregnar och i så fall blir det ju inga bilder alls.

Fast det blir en del bilder till jobbet, och nog lallar jag runt och bara plåtar utan tanke på användning ibland också.

/Calle
 
ANNONS