Annons

2 månader kvar till lanseringen av D4 och D400

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
Nu är det bara två månader kvar tills D4 och D400 presenteras dvs i augusti 2011.

Tre frågetecken i samband med detta:

1) Specifikationerna på kamerorna?

16 MP eller mer? Det nya AF-systemet? Hur bra blir videofunktionen?

2) Förskjutning av försäljningsstart?

I och med katastrofen i Japan finns risk för att introduktonen förskjuts bortom månadsskiftet november/december 2011 och även försäljningsvolymen kan bli lidande.

3) Nya objektiv i samband med presentationen av kamerorna?

Vilka objektiv lanseras tillsammans med D4 och D400?

Två utropstecken är att Nikon varken tog tillfället i akt att uppdatera D3x till en D3xs eller att nyttja den redesignande sensorn i D3s i en D700s. Det vore märkligt om den sensorn inte togs tillvara i en annan modell när D3s fasas ut till förmån för D4.
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Du låter väldigt säker på din sak. Hoppas du har rätt.

Själv hade jag nog trott det om det varit lite flera rykten om dem, men det kanske kommer?
 

microo

Aktiv medlem
Nu är det bara två månader kvar tills D4 och D400 presenteras dvs i augusti 2011.



3) Nya objektiv i samband med presentationen av kamerorna?

Vilka objektiv lanseras tillsammans med D4 och D400?

Två utropstecken är att Nikon varken tog tillfället i akt att uppdatera D3x till en D3xs eller att nyttja den redesignande sensorn i D3s i en D700s. Det vore märkligt om den sensorn inte togs tillvara i en annan modell när D3s fasas ut till förmån för D4.
Vad grundar du antagandet med att lanseringen sker i Augosti för just dessa kameror?
Att Nikon släpper något inför Photokina är ju troligt men vilka källor mer en spekulationer har du!
Känns som om Nikon har uppgraderat sina objektiv ganska bra på sistone så jag vet ej var det skulle finnas brister just nu, objektivprogramet är väldigt starkt just nu i så fall tror jag på längre supertele 800 har ju Canon i sitt program och 900 har ju Nikon haft tidigare kanske något som de skulle kunna damma av och uppgradera.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Vad grundar du antagandet med att lanseringen sker i Augosti för just dessa kameror?
Att Nikon släpper något inför Photokina är ju troligt men vilka källor mer en spekulationer har du!
Känns som om Nikon har uppgraderat sina objektiv ganska bra på sistone så jag vet ej var det skulle finnas brister just nu, objektivprogramet är väldigt starkt just nu i så fall tror jag på längre supertele 800 har ju Canon i sitt program och 900 har ju Nikon haft tidigare kanske något som de skulle kunna damma av och uppgradera.
Nikon uppgraderar sina prohus i 4-årscykler:

D1 lanserades i juni 1999.

D2h kom i juli 2003.

D3 kom i augusti 2007.

D4 borde alltså presenteras augusti/september 2011.

Välkända källor som Thom Hogan och en källa med inside information (http://www.dpreview.com/members/6318997473) uttrycker båda att en presentation är planerad för augusti 2011:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=38762345

Möjliga obejktiv att uppdatera är 200/4 Micro till AF-S och VR, AF-S 300/4 med VR samt 80-400/3,5-5,6 VR med AF-S.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Thom Hogans källor indikerar att Nikon i augusti presenterar D400 med 24 MP medan D4 "bara" får 18 MP:

http://bythom.com/

" Speaking of the D400...
June 29 (commentary)--With the rumors starting to heat up again, it seems that some of you have missed my statements earlier this year about what to expect from Nikon in 2011 (not my predictions, but my updates to those). Today I'll just summarize what I think is coming (pretty much all of it to be announced in August while I'm off shooting in the jungle somewhere), later this week I'll share more information:

D400 (DX, 24mp)
DX Lenses: new 18-200mm (!), wide angle prime
D4 (FX, 18mp)
FX Lenses: 80-400mm, 200mm Micro-Nikkor replacements (or close substitutes), 50mm f/1.2, maybe one or two other lenses from a list of about four that have been worked on (17mm PC-E, one of three or four different prime updates, other medium zoom, other tele zoom)
It's possible some of the lenses will be in a delayed announcement, as the quake definitely impacted Nikon's ability to produce some of them in quantity in a timely fashion. And yes, this means no D700 replacement until 2012. At least that's the way I'm hearing the back room scuttlebutt at the moment. This all seems to correspond reasonably well to what Nikon Rumors is reporting, too. Could be we're getting information from the same sources, though."
 

Minnert

Aktiv medlem
Är det nån som minns vad D300 (bara huset då såklart) kostade när den var sprillans?
Tror ni att D400 läggs på samma pris ungefär?
 

Emil-G

Aktiv medlem
Har för mig att D300 gick in på dryga 18 000 kr när den kom för att sjunka ganska snabbt till 16 000 kr (6 mån). Skulle tro att D400 hamnar strax över det men under 20 000 kr, det blir ju en lite magisk gräns för många och jag tror inte den får vara för mycket dyrare än D700 (19000 kr idag).
 

Tigerjohan

Aktiv medlem
om jag fick välja på D400 så skulle jag prioritera ISO framför pixlar. Det är för att jag fotar mycket i dåliga ljuslägen men vill samtidigt ha brännvidsförlängningen.
 

phool

Aktiv medlem
Sitter här i mörkret och smeker min magiska kula, vet att det där inte lät bra på något vis =)
Men den säger att d400:an kommer att kosta 15995:-
d4:an kommer att kosta 69900:-
 

zingiber

Aktiv medlem
Har för mig att D300 gick in på dryga 18 000 kr när den kom för att sjunka ganska snabbt till 16 000 kr (6 mån).
D300s sattes väl till styvt 19000 om jag minns rätt, men damp ner till 16 på en kvart ungefär.

där hamnar vi nog om inte det blir en mycket större uppdatering än vad man tror. (en helt ny formfaktor med fler enkel-siffra-funktioner, eller så)
 

zingiber

Aktiv medlem
en annan sak som gör det besvärligt för nikon att placera D400 i sitt modellutbud är att många amatörer/'entusiaster' som kan tänka sig att köpa en dyrare kamera än D7000 (10 tusen) gissningvis är benägna att istället 'investera' i en D700 (eller motsvarande FX kamera).
det är alltså lite risk för ketchup-effekt i köpmönstret där D400 tappar ett stort kundunderlag som D300 hade då billigaste FX-kamera var mer än dubbelt så dyr.
 

Junkman

Avslutat medlemskap
OM D400 får 25 mp avstår jag från den kameran, det kommer mycket att krävas mycket dyra objektiv för att kunna ta vara på den enorma upplösning som sensorn ger. Då får det bli en Canon Eos 7D istället eftersom jag redan kör med båda systemen. OM D400 får 16 mp blir den däremot högintressant, jag hoppas verkligen att dom stannar vid 16 mp och satsar på högre iso.
 

iBoat

Aktiv medlem
Att det är något på gång är det nog ingen tvekan om. Konstigt vore det annars. Själv önskar jag mig en D4 med minst 24 mp och lika bra eller bättre iso-egenskaper som idag. Annars blir det ett systemskifte till Pentax 645D och D3:an får hänga med när snabbhet och isotålighet behövs. Det har nästan blivit fult att önska sig många mp, men jag hoppas på en riktig dräpare i det avseendet!
 

HRL

Aktiv medlem
Har för mig att D300 gick in på dryga 18 000 kr när den kom för att sjunka ganska snabbt till 16 000 kr (6 mån). Skulle tro att D400 hamnar strax över det men under 20 000 kr, det blir ju en lite magisk gräns för många och jag tror inte den får vara för mycket dyrare än D700 (19000 kr idag).

Jag köpte D300 i princip så snart den fanns att köpa i Sverige. Priset hos kameradoktorn/Stockholm
27 november 2007: 15 695 kr.

/Roger L
 

microo

Aktiv medlem
Fler spekulationer om specifikationer för Nikon D4:

http://nikonrumors.com/2011/06/29/this-is-how-the-japanese-magazine-capa-sees-the-nikon-d4-and-d900.aspx/

Frågan kvarstår. Kommer D4 med 16 MP, 18 MP eller rentav 24 MP.

Det mest intressanta med D4 är nog ändå hur det nya AF-systemet är utformat och hur det presterar.
Fast dualmood låter ju väldigt intressant för att passa många målgrupper och en bred användning, borde ju även möjliggöra bra crupegenskaper i ett dx läge även om det inte spekuleras i det!

Micke
 
ANNONS