Annons

fotografera av dia

Produkter
(logga in för att koppla)

HW67

Avslutat medlemskap
Fotografera av dia

När jag fotograferar av dia-bilder med min digitala systemkamera EOS 5D, blir kontrasten för hård.
Hur gör man för att minska på kontrasten?
Använder ljusbord, stativ och makroobjektiv.
Tips?
Håkan
 
Senast ändrad:

Tonyeagle

Aktiv medlem
kontrastreglering

När jag fotograferar av dia-bilder med min digitala systemkamera EOS 5D, blir kontrasten för hård.
Hur gör man för att minska på kontrasten?
Använder ljusbord, stativ och macro objektiv.
Tips?
Håkan
Du fotar förmodligen redan i RAW (annars så är det steg 1). Kanske kan det fungera bra att ta flera exponeringar (framför allt flera extraexponeringar som överexponeras för att få diats lågdagrar att bättre genomlysas) och slå ihop i tex photomatix. Det borde i alla fall fungera bra. Rapportera gärna hur det går om du lyckas!
 

RolleJ

Aktiv medlem
Raw

Jag fotar i RAW-format och justerar skärpa, högdagrar och exponering. Använder Iphoto. Upplever det också som svårt att inte få för hög kontrast på bilderna, men är ändå rätt nöjd med resultatet.
 

HW67

Avslutat medlemskap
Jag fotar i RAW-format och justerar skärpa, högdagrar och exponering. Använder Iphoto. Upplever det också som svårt att inte få för hög kontrast på bilderna, men är ändå rätt nöjd med resultatet.
Okej, ja RAW är ett måste! Många av mina diabilder är medvetet underexponerade, vilket gör extra svårt att minska på kontrasten.
 

vitamin

Avslutat medlemskap
När jag har avbildat dia så har jag tyckt att bilderna snarare blivit lite underexponerade. När jag har tittat på histogrammet så visar det sig att den röda kanalen "rullar av" fint precis innan den skulle klippa, medan de andra är underexponerade. Funderar på om det beror på bakgrundsljuset jag använt (en Philips dagsljuslampa) eller om det har med själva diafilmen att göra. Jag har inte haft väder att prova med äkta dagsljus än, men någon här kanske vet hur det ligger till.

Övrig utrustning:
Olympus e620
Olymus OM makrobälg med Zuiko 80mm/4,0 och filmhållare
 

bengt-re

Aktiv medlem
Jag har gjort ett ljusbord av en gammal TFT skärm med borttagen polarisator så får man jämnt och fint ljus med vettig spektralfördelning.
 

HW67

Avslutat medlemskap
Du fotar förmodligen redan i RAW (annars så är det steg 1). Kanske kan det fungera bra att ta flera exponeringar (framför allt flera extraexponeringar som överexponeras för att få diats lågdagrar att bättre genomlysas) och slå ihop i tex photomatix. Det borde i alla fall fungera bra. Rapportera gärna hur det går om du lyckas!
Intressant, jag får ladda ner programmet, kanske finns någon gratis/test version för mac?
Jag har sänkt kontrasten på kameran när jag fotar av, vilket har hjälpt.
 

HW67

Avslutat medlemskap
Jag har gjort ett ljusbord av en gammal TFT skärm med borttagen polarisator så får man jämnt och fint ljus med vettig spektralfördelning.
Ok, jag också byggt mitt ljusbord själv, fast med 2st lysrör 15W T8 kallvit, med vit opal akryl.
Funderar lite på om man kan minska kontrasten genom att byta lysrör något varmare? Om det blir för varmton kan man alltid ändra detta i datorn.
 
ANNONS