Annons

Vågar man köpa en gammal Praktica?

Produkter
(logga in för att koppla)

Forestman69

Medlem
Vågar man köpa en gammal Praktica typ MTL5/B eller någon ur B-serien?

Detta med gammalt hederligt analogt foto liksom analoga vinylskivor tror jag kommer att komma starkare trots all "modern" digitalisering.

Men, vad skall man tänka på när det gäller ett köp av en gammal kvalitetsprodukt från DDR med rötter i tyskt 30-tal?
De är ju minst sagt billiga om man tittar på exv. Blocket eller eBay
 

Arne1453

Aktiv medlem
Vågar man köpa en gammal Praktica typ MTL5/B eller någon ur B-serien?

Detta med gammalt hederligt analogt foto liksom analoga vinylskivor tror jag kommer att komma starkare trots all "modern" digitalisering.

Men, vad skall man tänka på när det gäller ett köp av en gammal kvalitetsprodukt från DDR med rötter i tyskt 30-tal?
De är ju minst sagt billiga om man tittar på exv. Blocket eller eBay
Ja titta bara så att kameran och tillhörande objektiv ser riktiga ut. Objektiven anses vara mycket skarpa, bara lite bökigt att byta pga skruvgängan. Jag hade en MTL3 i slutet av 70-talet och den funkade bra, även i sträng kyla. Jag fotade allt möjligt även makro med mellanringar. Det enda som funkade dåligt var foto med långa slutartider 1/15 sek och längre pga den kraftiga rekylen från spegeluppfällningen, inte ens med stativ blev det bra alla gånger.
B-serien som kom efter TL/MTL hade väl exponeringsautomatik och en egen bajonett till objektiven om jag inte minns fel. Denna kamera eller objektiv har jag aldrig sett på varken Tradera eller Blocket medan MTL och skruvobjektiven förekommer rätt ofta varför jag rekommenderar denna framför B-serien.
 

Lars_E

Aktiv medlem
I mångt och mycket mina erfarenheter också.
Enkla, robusta och lättjobbade.
...och billigare än någonsin.

Satsa på skruvoptiken, bajonettgluggarna upplevde jag som sämre och det verkar även vara den allmänna uppfattningen.

Lärde mig fotografera med en LTL när det begav sig.
Har en LTL kvar som jag gullar med ibland när det är gråväder och tisdagtråkigt i allmänhet.
 

Aqvilla

Aktiv medlem
Samlingsobjekt?

Nej, jag skulle aldrig köpa den östtyska lågpriskameran, inte ens ny.
Jag gjorde nämligen just det, i början av 70-talet. Reste på förlovningsresa och upptäckte sedan hemma att ungefär 2/3 av exponeringarna var blanka. Kass spegel troligen. Kanske optiken var ok. Men samlar du på kameror så kan den ju vara kul inslag i samlingen.
 
Vågar man köpa en gammal Praktica typ MTL5/B eller någon ur B-serien?

Detta med gammalt hederligt analogt foto liksom analoga vinylskivor tror jag kommer att komma starkare trots all "modern" digitalisering.

Men, vad skall man tänka på när det gäller ett köp av en gammal kvalitetsprodukt från DDR med rötter i tyskt 30-tal?
De är ju minst sagt billiga om man tittar på exv. Blocket eller eBay
Hade en Praktica Super TL på sjuttiotalet och den tog kanonskarpa bilder.

I dag försöker jag få tag på samma objektiv som då men misslyckats hittills. Har några objektiv, men för nya.

Försök att få tag på en Praktica med " Zebra"-objektiv. Svart-silver varannan. Ju äldre desto bättre.

Har bara gott att säga om dem. Billiga, men med en fantasktisk skärpa och brillians.

Kan det bli bättre?
 

perstromgren

Aktiv medlem
Visst kan man köpa en gammal Practica, men varför vill man göra det, när man kan få en Pentax Spotmatic, Canon Ftb, Olympus OM1eller Nikkormat för nästan samma pengar?

Lika mycket filmbaserat, men så mycket bättre!

Per.
 

katriina

Aktiv medlem
visst vågar man

Min allra första systemkamera var just en Practica B200 - köpte den ny på 80-talet och jag har kvar den än idag. Den är tung, lättanvänd och ger skarpa bilder spec om du lyckas hitta 50mm/1.8 objektivet som fungerar. Har nämligen slitit ut 2 såna med årens lopp - samma fel på båda. Nu har jag min tredje samt ett 135mm objektiv.
 

Forestman69

Medlem
Ja ha ja..

Så har man då pyntat ut med 28€ för en "gammal" Praktica BCA med tillhörande optik 1:1,8 märkt "CARL ZEISS JENA DDR" på tyska eBay.
Seriös beg fotohandlare i Dresden som var glad över en svensk kund. Mailade över många foton på objektet. Vet nu t.o.m numret (9164450) på kameran som kommer någon gång i nästa vecka som postpaket!
 
ANNONS