Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frilansfinans eller motsvarande?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Jag vet att många är av inställningen att "Det är bara starta ett eget bolag, Enskild firma och köra därifrån".
Och visst, det är INTE massor med jobb, men ändå lite jobb.

Men att använda t.ex. Frilans Finans för att fakturera istället, för oss som kanske lyckas få ihop ett par enstaka jobb varje år, hur "dåligt" är det egentligen?

De tar ett par procent, och den lilla kostnaden är jag än så länge villig att ta, då de sköter allt.

Jag kan INTE dra av moms på saker inköpta för ändamålet - Fine, men de fotoprylar jag har köper jag för nöjes skull ändå, att det skulle generera någon krona är bara bonus.


Så era tankar och erfarenheter runt detta med Frilans Finans och liknande bolag?
Vilket är bäst enligt dig och varför?
Vilka bör man undvika?


/Jocce
 

snap01

Aktiv medlem
Jag körde enskild firma från början o det är inga större kostnader med det o fördelar som att kunna dra moms på inköp o kunna ta upp alla kostnader såsom tex försäkring, telefon i företaget osv.

Om du har någon affärsplan o tänker på snurr på verksamheten är egen firma ett givet val däremot har du ett jobb om året så är det kanske inte lika givet. Vad är ditt mål med fotograferingen ?

Jag gick från enskild till AB förra året pga vissa fördelar med det.
 

afe

Aktiv medlem
Jag har använt Frilans Finans vid några tillfällen, och det fungerar bra. Några nackdelar (förutom de uppenbara att du inte kan göra avdrag och sånt) hittade jag inte. Ett alternativ är att deklarera som hobbyverksamhet, men då kan du inte utföra uppdrag utan bara sälja befintliga bilder.
 

FotoMajkel

Aktiv medlem
Jag kör med Frilansfinans just nu. Tycker det fungerar bra och det är smidigt.

Jag fick upp min hemsida och började marknadsföra mig under 2016 och har tänkt att jag börjar med Frilansfinans och ser om det tar fart. Fortsätter det rulla på och man får någon kund i månaden så ska ja starta eget tänkte jag.

Men som sagt, ska man bara ta nåt enstaka jobb så är det smidigt. Och som jag gör, för att testa affärsverksamheten.

Man kan inte dra av på inköp och det kostar 6% av fakturabeloppet, vilket kan bli en del om det är ett stort jobb såklart.
 

Jocce

Aktiv medlem
Jag körde enskild firma från början o det är inga större kostnader med det o fördelar som att kunna dra moms på inköp o kunna ta upp alla kostnader såsom tex försäkring, telefon i företaget osv.

Om du har någon affärsplan o tänker på snurr på verksamheten är egen firma ett givet val däremot har du ett jobb om året så är det kanske inte lika givet. Vad är ditt mål med fotograferingen ?

Jag gick från enskild till AB förra året pga vissa fördelar med det.


Målet i dagsläget är väl inget direkt speciellt.

Har ett annat jobb jag trivs riktigt bra med, och planerar att bli kvar på.
Men tack vare mitt intresse för fotografering så har jag fått en del förfrågningar på jobb.

Tänker mig att med lite flyt blir det kanske ett par enstaka jobb om året där företag är inblandat (dvs dom vill att man ska kunna fakturera).


/Jocce
 

snap01

Aktiv medlem
Målet i dagsläget är väl inget direkt speciellt.

Har ett annat jobb jag trivs riktigt bra med, och planerar att bli kvar på.
Men tack vare mitt intresse för fotografering så har jag fått en del förfrågningar på jobb.

Tänker mig att med lite flyt blir det kanske ett par enstaka jobb om året där företag är inblandat (dvs dom vill att man ska kunna fakturera).


/Jocce
Nu har jag visserligen bra kontakter inom redovisning men en enskild firma kostar inte speciellt mycket med hjälp med redovisning etc. En erfaren redovisning konsult gör det på ett par timmar per år om du inte har någon större omsättning. Det intressanta är när du får lite snurr o vinst att dels kunna dra moms på det du köper dra av för dina kostnader som telefon försäkringar o andra saker som tex kontors material. Har du tex avsatt ett rum i din bostad så kan du dra av en liten kostnad för det i enskild firma har du AB så kan du dra marknadsmässig hyra osv.

Om man kör med frilans är det dom som skickar fakturan då ? Med deras logga osv? Det ser i mina ögon inte speciellt proffesionellt ut. Om du skulle omsätta säg minst 50000 per år så är jag övertygad om att det är klart bättre att köra enskild firma tack vare möjligheter att dra moms o kostnader.
Det är länge sedan jag startade min firma men jag har för mig att det är forfarande helt gratis att starta enskild firma däremot har jag för mig det kostar ca 800 kr om man ska regga namnet på firman på Bolagsverket.
 

nivas

Aktiv medlem
Om man kör med frilans är det dom som skickar fakturan då ? Med deras logga osv? Det ser i mina ögon inte speciellt proffesionellt ut.
Japp, det är dom som skickar fakturan och tar hand om reskontra - du behöver inte bry dig ett dugg om det. För en extra kostnad så kan man få egen logga på fakturorna. Jag kör kanske 2-3 betaljobb per år, och hittills är det aldrig någon som har tyckt att det har varit varesig konstigt eller oproffsigt att fakturorna inte kommer direkt från mig.
Som ett plus så är nog webinterfacet där man skapar fakturorna en mest lättanvända jag någonsin stött på, jag tror aldrig att jag har lagt ner mer än 5 minuter från inloggning till färdig faktura.

Nackdelarna är att de tar en bit av kakan och att det är svårt att göra avdrag för utrustning.
 

EllinorKempe

Aktiv medlem
Frilandsfinans

Hej!
Lånar den här tråden för jag har samma fråga.
Ser att flera inlägg är lite äldre och undrar om det fortfarande är lätt och bra att fakturera via Frilandsfinans?
Tänkte använda mig av det eller något annat tills jag ser om det ramlar in fler jobb.

Hälsningar

/Ellinor
 

bildsten

Aktiv medlem
Såvitt jag förstår så är det ett bra alternativ om man inte vill starta egen firma utan gör jobb mera tillfälligtvis. Nu är det något år sedan jag använde dem, men jag hålls fortfarande informerad om hur tjänsten utvecklas.
Normalt kommer pengarna från det som fakturerats tämligen omgående, men om fakturamottagaren/beställaren vid något tillfälle fått betalningaanmärkning så dröjer utbetalningen till dej till dess beställaren betalat fakturan till Frilans Finans. I runda slängar får du ut hälften av det fakturerade beloppet till ditt konto. De drar skatt, betalar arbetsgivaravgift, gör momsredovisning och inför deklarationen året därpå får du en inkomstuppgift. Mycket bekvämt.
Du kan läsa själv här om du inte redan har gjort det:
https://www.frilansfinans.se/
 

EllinorKempe

Aktiv medlem
Såvitt jag förstår så är det ett bra alternativ om man inte vill starta egen firma utan gör jobb mera tillfälligtvis. Nu är det något år sedan jag använde dem, men jag hålls fortfarande informerad om hur tjänsten utvecklas.
Normalt kommer pengarna från det som fakturerats tämligen omgående, men om fakturamottagaren/beställaren vid något tillfälle fått betalningaanmärkning så dröjer utbetalningen till dej till dess beställaren betalat fakturan till Frilans Finans. I runda slängar får du ut hälften av det fakturerade beloppet till ditt konto. De drar skatt, betalar arbetsgivaravgift, gör momsredovisning och inför deklarationen året därpå får du en inkomstuppgift. Mycket bekvämt.
Du kan läsa själv här om du inte redan har gjort det:
https://www.frilansfinans.se/
Ah tack för informationen!
Men när jag får inkomstuppgift året därpå hur gör jag då?

/Ellinor
 

bildsten

Aktiv medlem
Kollar att uppgiften stämmer med det skatteverket har fört in i din deklaration.
Skatt är ju redan draget. Momsen och arbetsgivaravgiften har ju FrilansFinans redovisat och betalt. Formellt har du under ditt uppdrag varit anställd hos Frilans Finans. I det underlag till fakturan som du ska fylla i ingår datum och timmar du lagt ner på ditt uppdrag, liksom resekostnader mm.
 

dloow

Avslutat medlemskap
Jag har använt Frilans Finans under denna sommar och det fungerar väldigt bra för mig. Jag har ett heltidsjobb och frilansar som bröllopsfotograf under helger. Jag kan gott köra på ett tag till då jag hellre fokuserar att lägga tid och energi på mina marknadsföringskanaler och allt arbete som berör själva fotograferingen. När jag sedan känner att jag börjar bli färdig med detta och ser var omsättningen bär av så ska jag överväga alternativen.
 

iSolen.se

Guest
Jag har använt Frilans Finans under denna sommar och det fungerar väldigt bra för mig. Jag har ett heltidsjobb och frilansar som bröllopsfotograf under helger. Jag kan gott köra på ett tag till då jag hellre fokuserar att lägga tid och energi på mina marknadsföringskanaler och allt arbete som berör själva fotograferingen. När jag sedan känner att jag börjar bli färdig med detta och ser var omsättningen bär av så ska jag överväga alternativen.
Det har antagligen varit uppe förut men kommer inte ihåg, hur gör man med avdrag för kamera, resor, photoshop, batterier osv osv?
 

bildsten

Aktiv medlem
Det har antagligen varit uppe förut men kommer inte ihåg, hur gör man med avdrag för kamera, resor, photoshop, batterier osv osv?
FrilanFinans är väl mest tänkt för enstaka arbeten och hur man gör avdrag/avskrivning för utrustning mm har jag inte satt mej in i. Resor tar man upp i fakturaunderlaget. Den del av bilkostnaden som överskrider skatteverkets norm kommer att beskattas och den uträkningen gör FF om jag minns rätt.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det har antagligen varit uppe förut men kommer inte ihåg, hur gör man med avdrag för kamera, resor, photoshop, batterier osv osv?
Just det är ju det stora (och dyra) problemet med Frilansfinans och liknande. Även om man tycker att man kan stå ut med företagets höga avgifter (6 procent på bruttobeloppet!) så försvinner, för de flesta, stora pengar när man inte kan dra av sin utrustning på ett vettigt vis. FA-skatt är inte så himla krångligt som många tror ...
 

Culv

Ny medlem
Frilans finans och arkivbilder

Jag överväger Frilans Finans då jag möjligen kommer uppdragsfotografera högst ett par ggr om året. Undrar dock hur andra gör vad gäller arkivbilder? Är det lika smidigt och då t.ex använda sig av SFFs prislista?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag överväger Frilans Finans då jag möjligen kommer uppdragsfotografera högst ett par ggr om året. Undrar dock hur andra gör vad gäller arkivbilder? Är det lika smidigt och då t.ex använda sig av SFFs prislista?
Använd frilans finans för beställda uppdrag, men för arkivbilder behövs det inte om du inte vill. Tror dock det är smidigare och bättre att köra det som hobbyverksamhet.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Men hur ska jag ta betalt i praktiken om jag t.ex vill hänvisa till SFFs prislista?
Prissättning har väl inget med frilans att göra, frilans hjälper dig om du inte vill fakturera själv. SFF duger väl bra eller vad du själv tycker dina bilder är värda, eller vad din tid är värd.
 

nivas

Aktiv medlem
Men hur ska jag ta betalt i praktiken om jag t.ex vill hänvisa till SFFs prislista?
Du kan alltid ta precis så mycket eller lite betalt som du vill - och har kommit överens med kunden om.
I fakturaspecifickation kriver du det som fakturan avser.
 
ANNONS