Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gyllene snittet vs tredjedelsregeln

Produkter
(logga in för att koppla)

christersjoberg

Aktiv medlem
Ja, jag får böja mig, tredjedelsregeln verkar vara en förenkling av gyllene snittet. Jag vet att jag läste två som tog upp att det inte var samma sak, men nu orkar jag inte leta upp dem igen, men det kommer väl.

Jag tycker fortfarande att mitt problem med flaggstången står kvar däremot.
QUOTE=mrpimmy;1748184]

Om jag skulle fotografera en flaggstång mot en ganska intetsägande bakgrund så skulle jag kunna placera stången utifrån tredjedelsregeln, alltså till exempel en tredjedel till höger. Väljer jag gyllene snittet så hamnar flaggsången lite mer intill mitten, med en proportion på 1.6....
I detta fall så blir det, vad jag tycker, en ganska stor skillnad i vart flaggstången hamnar i bilden. Och då blir frågan: Vad och varför är det som är bra och dåligt i de båda situationerna, med de båda reglerna?[/QUOTE]
Jo, jag förstår att du inte tycker du får svar på din fråga så jag ska försöka besvara den mer direkt. Först vill jag dock fortfarande hävda att man kan få ut andemeningen av gyllene snittet genom att läsa en del av allt som fundereats och skrivits genom århundranden, det är så mycket mer än bara en delningsregel som tredelningsregeln är men man behöver berätta och rita, dessutom. Din fråga då? ja, om du placerar flaggstången enligt gyllene snittet så hamnar den där många anser att den står mest harmoniskt i förhållande till bildytan. Allt kompliceras naturligtvis av vad du för övrigt har för bildkomponenter och deras inbördes ordning i bilden. Placerar du rnligt tredelningsregeln så öka du dynamiken i bilden och minska på harmonin. Flyttar du istället stången lite närmare mitten så försärker du lugnet i bilden och om den till sist hamnar i bildmitt så "dör" bilden!
Christer
 

mrpimmy

Aktiv medlem
Jo, jag förstår att du inte tycker du får svar på din fråga så jag ska försöka besvara den mer direkt. Först vill jag dock fortfarande hävda att man kan få ut andemeningen av gyllene snittet genom att läsa en del av allt som fundereats och skrivits genom århundranden, det är så mycket mer än bara en delningsregel som tredelningsregeln är men man behöver berätta och rita, dessutom. Din fråga då? ja, om du placerar flaggstången enligt gyllene snittet så hamnar den där många anser att den står mest harmoniskt i förhållande till bildytan. Allt kompliceras naturligtvis av vad du för övrigt har för bildkomponenter och deras inbördes ordning i bilden. Placerar du rnligt tredelningsregeln så öka du dynamiken i bilden och minska på harmonin. Flyttar du istället stången lite närmare mitten så försärker du lugnet i bilden och om den till sist hamnar i bildmitt så "dör" bilden!
Christer
Härliga svar.
Tack Christer, härligt svar och teorier.

Jo, jag är snart tvungen att gräva ner mig ordentligt i gyllene snittet, men jag förstår att det kommer ta en massa tid så jag försöker hålla på det lite.
 

holycrap

Aktiv medlem
En given sträcka förhåller sig till en annan som talet 1 förhåller sig till 1,6. Flera inlägg nämner också detta. Tillämpat på en bildyta så innebär det att om bredden är 10 cm så ska höjden vara 16 cm för att följa Gyllene snittet (ett vanlig A4 har ett trubbigare format). Inom bildytan placeras bildelement och avstånd ungefär enligt samma princip, med de variationer som passar motivet. Det är lätt att lära sig uppfatta det här utan att börja mäta.

Så har jag fattat Gyllene snittets princip men det kanske inte är riktigt korrekt. Synpunkter?
Den vanliga definitionen brukar väl uttryckas som att man delar en sträcka i två delar så att den kortare förhåller sig till den längre som den längre förhåller sig till hela sträckan.

Eller matematiskt:
Källkod:
a / b = (a + b) / a
(där a är den längre och b den kortare).

Resultatet blir dock att a (den längre delen) är ungefär 1,6 x b.

Rent praktiskt gör det nog inte så mycket om man inte kan gyllene snittets matematik. Tredjedels-"regeln" är en tillräckligt bra approximation. Om man lägger sitt motiv strax innanför tredjedelslinjen (om man har en sådan i sökaren) så är man tillräckligt nära. Själv tycker jag det är lättare att gå på känsla.

/P

PS.
Eller ännu bättre
Källkod:
a / (1 - a) = 1 / a
ger andragradsekvationen
a^2 + a - 1 = 0
med rötterna 
x1 = 0.618
x2 = 1.618
 

Trannel94

Avslutat medlemskap
Tittar tillbaks i Ulf Sjösteds "Den fotografiska bilden" 1979. Han själv är borta sedan 2009 men böckerna är kvar. Under huvudrubriken komposition har han sedan som en del rubriken "Harmoni-gyllene snittet". När det gäller principen noterar han att a förhåller sig till b, som b förhåller sig till c. (2:3, 3:5, 5:8 osv). Han skriver då även att "Bilder som bygger på gyllene snittets principer blir mycket vackra och välbalanserade, men ibland lite enformiga". Om harmonin har även sagts i andra inlägg. 3:e dels regeln som ord har han inte med. Svante Lundgren i sin bok "Kameran i naturen" 1954 har inte något av orden med som jag ser det, men som noterar att "Enkel symmetri är sällan bra. Ett ensamt träd ställs inte mitt i bilden, hellre då långt åt ena sidan. Kanske åt höger där höga vertikaler ibland gör sig bäst". Bägge två mycket bra fotografer med många böcker efter sig. Läs gärna Ulf Sjösteds bok.
 

ursose

Aktiv medlem
Varför inte bara gå på känsla när man fotar?
Det är klart att känslan ska vara avgörande. Men när man börjar fota så kan vissa enkla komponeringsregler förenkla fotandet och förbättra bilderna tills man lärt sig lite mer. Tredjdelsregeln hjälpte mig väldigt mycket i början och finns fortfarande med i tankarna när jag är ute och fotar. Sen ibland gäller det att bryta mot reglerna..
 

mrpimmy

Aktiv medlem
Tittar tillbaks i Ulf Sjösteds "Den fotografiska bilden" 1979. Han själv är borta sedan 2009 men böckerna är kvar. Under huvudrubriken komposition har han sedan som en del rubriken "Harmoni-gyllene snittet". När det gäller principen noterar han att a förhåller sig till b, som b förhåller sig till c. (2:3, 3:5, 5:8 osv). Han skriver då även att "Bilder som bygger på gyllene snittets principer blir mycket vackra och välbalanserade, men ibland lite enformiga". Om harmonin har även sagts i andra inlägg. 3:e dels regeln som ord har han inte med. Svante Lundgren i sin bok "Kameran i naturen" 1954 har inte något av orden med som jag ser det, men som noterar att "Enkel symmetri är sällan bra. Ett ensamt träd ställs inte mitt i bilden, hellre då långt åt ena sidan. Kanske åt höger där höga vertikaler ibland gör sig bäst". Bägge två mycket bra fotografer med många böcker efter sig. Läs gärna Ulf Sjösteds bok.
Har läst Ulf Sjösteds bildkomposition, och sedan porträttsfoto. Ska kolla om jag kan hitta "den fotografiska bilden" någonstans.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Ett tips för de som använder Lightroom (åtminstone LR3):

Då du beskär en bild med beskärningsverktyget, tryck på bokstaven O på tangentbordet upprepade gånger. Då kommer det upp olika stödlinjer eller rutnät på skärmen som underlättar beskärningen. Som standard visas ett rutnät med streck enligt tredjedelsregeln. Följande i tur är ganska lika men med strecken placerade enligt gyllene snittet istället. I det fallet är mittenstrecken lite närmare varandra. Sen följer några andra figurer/rutnät som kan vara bra i olika sammanhang...

(Ett annat bra tips är att trycka L två gånger då man beskär, så blir skärmen svart runt bilden. Det underlättar beskärningen väldigt mycket tycker jag).
 

Karl2

Aktiv medlem
Gyllene snittet är (1+ kvadratroten av 5) / 2 = 1,6180339 eller
(kvadratroten av 5 -1) / 2 = 0,6180339 ( inversa värdet)
Snittet anses som det vackraste och naturligaste.
Att dela i tre delar och ta litet mera åt mitten går också bra.
Att dela på mitten och hålla sig litet åt sidan går lika så bra.
Det är samma som på våra nordiska korsflaggor.
 
ANNONS