Annons

Den bästa systemkameran

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Svårslagen

Äh. Nu avslutar jag den här tråden med att påpeka att den bästa systemkameran genom tiderna är Nikon F2. Case closed.
 

PMD

Aktiv medlem
Värstingen var ju F2AS. Byggd som en stridsvagn. Även Leicaflex SL2 är en riktig klassiker.
Det enda som skiljde de olika versionerna av Nikon F2 åt var sökaren.
Resten var stridsvagnen.

Möjligen att de Photomicsökarvarianter som hade lysdioder istället för visarnål var en aning hållbarare, men det är bara spekulation från min sida.

Hållbarast lär dock sökarna utan ljusmätning vara.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Ja det vet jag. Haft bägge. Har för mig att F2AS hade ett för sin tid avancerat ljusmätningssystem som kunde mäta ljuset i typ 2 minuter
 

Hans William

Aktiv medlem
Jag har en väl använd Nikon F4. Den har används av 2 pressfotografer före mig. Det påstås att den har tagit 500 000 bilder.
 

Ventures

Aktiv medlem
Frågan är som vilken bil är bäst. Tittar man på vad pressfotograferna (eller i bilfallet taxichaffisarna) använde(r) så får man en fingervisning.
 

EJM68

Aktiv medlem
Olympus OM4ti var nätt och var en av de mest avancerade kamerorna på marknaden. Multispot med high/low-key funktion samt blixtsynk ner till 1/2000 dels sekund med Super FP flash mode.
Dessvärre var elektroniken inte speciellt tillförlitlig.
Nikon F3/Canon F-1 New var i sammanhanget riktigt basic, men de fungerade alltid.

Alpa 10 och 11 tror jag var minst lika exklusiva som Leica.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Verkligen en fråga som påminner om hur långt är ett snöre.
Jag brukar inte behålla mina kameror så länge att jag vet vad som är bäst på lång sikt.
Fast jag har kvar en kamera som imponerar på mig. En Canon 1D MKIIN.
Gamla Bettan.
Den är 12 år gammal nu tror jag och har gått över 240.000 bilder. Detta utan att byta slutare.
Den smattrar fortfarande på med 8 bilder per sekund och dess följande fokus är också idag träffsäker om man lyckas hålla punkten på målet.
Byggd som en tanks och bildkvalitén är så länge man håller sig under ISO 3200 riktigt bra.
Den byggdes före ISO racet och har därför kraftigare färgfilter och ger snyggare och kraftigare färger än senare Canon kameror.
Då och då tar jag fram den, laddar upp batterierna och tar några bilder.
Varje gång slår det mig hur bra bilderna står sig än i dag.
 

Bilagor

leve

Ny medlem
Är det någon som har koll på Topcon? Hade själv en Super D (tror jag den hette) på 70-talet. Har fortfarande några objektiv kvar till den
 
ANNONS