Annons

Att kunna göra en snygg Beauty Dish

Produkter
(logga in för att koppla)

le_traceour

Ny medlem
synd man inte ser bilder tagna med denna,
har precis gjort en egen också,, dock modell större och är grymt nöjd med resultaten..

ska nog lägga up lite bilder från den :)
 

Jarod

Aktiv medlem
Kul att du postade just nu eftersom jag preciiiis var på G att beställa en Beautydish. Ska fan göra en själv imorgon bara för det. =D

Thanx!
 

Jarod

Aktiv medlem

patrik89

Ny medlem
skulle de ge någåt att göre en mindre sån där till en BS-400?
tror ni de skulle ge nån efekt eller är den blixten för liten?
 

MagnusCal

Aktiv medlem
skulle de ge någåt att göre en mindre sån där till en BS-400?
tror ni de skulle ge nån efekt eller är den blixten för liten?
Nikon SB-400? Jag tror att det skulle funka.
Dom använde en SB-900 i filmen med ett ledtal på 34 och du har en SB-400 med ett ledtal på 21.
Ofta används inte hela energin i blixten, skulle den göra det blir ju motivet underexponerat, så om din blixt får jobba lite mer gör väl inget.
Men om du skulle uppleva att den blir ljussvag, dra upp ISO:t ett eller två steg i kameran. Det är inget fel i att fota med blixt på ISO 400, eller 800 med för den delen. Vid porträttfoto eller stileben är det i princip bara bländaren som har betydelse.
Det kan rentav finnas en fördel med en liten blixt - den är mycket lättare och inte lika skrymmande.
Jag har en Sunpak 2000A med en hemmabyggd bouncer, den har ledtal 20 men nog är den stark alltid. Bouncern har nästan samma mått som ett A4 men den lyser upp fint och är ytterst sällan begränsaren.

Källor:
http://www.nikon.se/sv_SE/product/speedlights/speedlight-sb-900
http://www.nikon.se/sv_SE/product/speedlights/speedlight-sb-400
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ledtal
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2645
 

MagnusCal

Aktiv medlem
Överexponerat, menade du förstås.
Hej! Faktiskt inte, men jag tror att ett förtydligande kanske är på sin plats (jag är inte den mest tydliga skribenten) ;)

Mitt resonemang i huvudet var så här:
Om en kraftig blixt måste använda hela energin för en bild är det troligen inte tillräckligt ändå - bilden blir underexponerad.
Men i ett normalt fall så använder inte en kraftig blixt hela energin (om den gjorde det skulle det i alla fall mycket riktigt bli Överexponerat).
Men om man nu försöker ta samma bild med en svagare blixt så kommer en större andel av den svaga blixtens energi att gå åt. Och då är frågan egentligen om det kommer räcka med en svagare blixt.

Jag anser att en SB-400 orkar med rätt mycket och mycket väl klarar de flesta situationer, speciellt om man inte tjyvhåller på ISO 100 utan anpassar sig och kanske använder ISO 400. Håller du med mig nu? :)

(Om man tittar nere till höger på datorn så ser man att det snart är dags för en whisky [Fredag 18:00] :D
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Jaså, var det så du tänkte. OK, då var ett förtydligande inte bara 'kanske' på sin plats, utan helt nödvändigt, eftersom jag med tämligen stor säkert vågar påstå att ingen skulle ha kunnat komma på hur du tänkte enbart med hjälp av vad som stod i ditt första inlägg... :)


---
(Om man tittar nere till höger på datorn så ser man att det snart är dags för en whisky [Fredag 18:00] :D
Verkligen? Tja, det kanske finns sådana traditioner. För mig helt okända, dock...

Fast i så fall skulle jag vilja be dig att inte göra några inlägg här efter att du har förtärt denna, utan vänta tills imorgon. Annars är jag rädd för att det du skriver kommer att bli ännu mer obegripligt och svårförståeligt... :)
 

TheBaron

Aktiv medlem
Jaså, var det så du tänkte. OK, då var ett förtydligande inte bara 'kanske' på sin plats, utan helt nödvändigt, eftersom jag med tämligen stor säkert vågar påstå att ingen skulle ha kunnat komma på hur du tänkte enbart med hjälp av vad som stod i ditt första inlägg... :)



Verkligen? Tja, det kanske finns sådana traditioner. För mig helt okända, dock...

Fast i så fall skulle jag vilja be dig att inte göra några inlägg här efter att du har förtärt denna, utan vänta tills imorgon. Annars är jag rädd för att det du skriver kommer att bli ännu mer obegripligt och svårförståeligt... :)

Hej fem år senare! Jag förstod precis vad han menade med underexponerad vid full blixtstyrka :) Jag är på G att skaffa grejer till beauty dish-bygge. Det får väl i alla fall bli en god öl i samband med det.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Haha! I så fall är dina tankebanor mera lika hans än vad mina är...
Såvida du inte skriver att du inte förstog hur Magnus menade förrän nu fem år senare...?

Och jag tror nog att du klarar det här bygget ifall du begränsar dig till någon enstaka öl...
 
ANNONS