Annons

Fujifilm X-T2

Produkter
(logga in för att koppla)

Krille

Aktiv medlem
Så vitt jag vet kan man inte ladda batteriet i själva kameran via USB på någon Fuji modell. Fast jag kan ha fel. Har inte erfarenhet från samtliga modeller.
Ser heller inte riktigt vitsen med det.
Det finns ett rätt bra argument för USB-laddning direkt i kameran och det är möjlighet att ansluta en Powerbank. Man kan alltså ladda kameran medan den ligger i väska. Perfekt när man reser.
 

ajoe

Aktiv medlem
Jag tror att en del Sonykamerir har USB-laddning, men jag vet att t ex Pana LX100 och Fuji X-E2S inte har det. Vet ej hur det är med T1, men antagligen inte. Idioti tycker jag.

T2:an går alltså att använda under pågående laddning, vilket kan vara naturligt vid arbete på stativ.

Sedan är det ju en annan sak att alla mikro-USB kommer att ersättas av nya USB C, vilket redan har börjat med alla nya telefoner.
 

curtf

Aktiv medlem
Det så kallade power grip till X-T2 kan laddas via USB. Det följer också med en separat laddare för det. Nu laddar det bara batterierna i greppet och inte det som sitter i kameran. Man kan alltså ha 3 batterier totalt men bara de 2 sitter i greppet laddas.
Så vitt jag vet kan man inte ladda batteriet i själva kameran via USB på någon Fuji modell. Fast jag kan ha fel. Har inte erfarenhet från samtliga modeller.
Ser heller inte riktigt vitsen med det.
Jodå, batteriet i kameran kan laddas via USB! Se sid 31 i Ownner's Manual.

Men på greppet finns väl ingen USB-kontakt, batterier liggande i greppet laddas väl enbart via den separata laddaren som ansluts till 220v.
 

sagoskog

Aktiv medlem
Jodå, batteriet i kameran kan laddas via USB! Se sid 31 i Ownner's Manual.

Men på greppet finns väl ingen USB-kontakt, batterier liggande i greppet laddas väl enbart via den separata laddaren som ansluts till 220v.

Du menar alltså att X-T2:an kan laddas via usb men inte X-T1:an? Samt att ingen av deras batterigrepp kan det? Laddas X-T2:ans batterigrepp genom usb-kabeln?
 

curtf

Aktiv medlem
Du menar alltså att X-T2:an kan laddas via usb men inte X-T1:an? Samt att ingen av deras batterigrepp kan det? Laddas X-T2:ans batterigrepp genom usb-kabeln?
Det jag skrivit gäller X-T2. Batteriet i kameran kan alltså laddas via USB. medan batterierna i greppet laddas via separat laddare som ansluts till 220v. Om det är möjligt/lämpligt att komma runt detta och ladda även batterierna i greppet via USB vet jag inte.

Jag har inte X-T1:an kvar och jag minns inte om det finns något USB-uttag på den.
 

ajoe

Aktiv medlem
Det vore väl enklast om någon med en T1:a svarade, men efter litet googling verkar det som att T1 inte kan ladda via USB. Dumt, rent av tvärdumt.
 

martinot

Aktiv medlem
Det vore väl enklast om någon med en T1:a svarade, men efter litet googling verkar det som att T1 inte kan ladda via USB. Dumt, rent av tvärdumt.
Stämmer. Är i de flesta fall hos de flesta tillverkare bara de sista årens nya modeller som normalt kan det.

Riktigt bra komplement till separata laddare (som jag tycker fortfarande borde följa med som standard).

Tror det var Sony som var först, men även mina senaste Panasonic-kameror kan detta också, och nu också de nya Fujimodellerna.

Så helt klart ett steg i rätt riktning! :)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hur funkar Fujis rawfiler i Lightroom nu för tiden?
Hur bra LR är på X-TRANS har det alltid rått delade uppfattningar om. Många ser inga problem medan andra som jag själv har gjort det och jämfört olika alternativ.

Sedan Adobe hittat och korrigerat lite buggar i tror jag version 6 så är det mycket bättre. För de mesta fungerar det alldeles utmärkt.

Börjar man bli petig och jämför med andra raw-program som Iridient, ON1 och en del andra så är LR fortfarande sämre på att få fram detaljerna i vissa bilder.
Fast numera är skillnaden ganska liten.

Själv använder jag alltid LR som det program som håller reda på alla mina bilder. Samtidigt använder jag ofta On1 raw för att hantera de bilder jag vill jobba lite extra på. Tycker slutresultat blir snäppet bättre.

Hoppas det ger svar på din fråga. Det är inte svart eller vitt utan små nyanser av grått som skiljer LR från de bästa.
 

Erikhaglund

Aktiv medlem
Hur bra LR är på X-TRANS har det alltid rått delade uppfattningar om. Många ser inga problem medan andra som jag själv har gjort det och jämfört olika alternativ.

Sedan Adobe hittat och korrigerat lite buggar i tror jag version 6 så är det mycket bättre. För de mesta fungerar det alldeles utmärkt.

Börjar man bli petig och jämför med andra raw-program som Iridient, ON1 och en del andra så är LR fortfarande sämre på att få fram detaljerna i vissa bilder.
Fast numera är skillnaden ganska liten.

Själv använder jag alltid LR som det program som håller reda på alla mina bilder. Samtidigt använder jag ofta On1 raw för att hantera de bilder jag vill jobba lite extra på. Tycker slutresultat blir snäppet bättre.

Hoppas det ger svar på din fråga. Det är inte svart eller vitt utan små nyanser av grått som skiljer LR från de bästa.
Tack för svar, det låter bra det. Använder LR till Canons rawfiler och är nöjd, även om jag vet att Canons egna DPP ger lite bättre resultat (men har inte lika smidigt arbetsflöde).
 

curtf

Aktiv medlem
RAW verkar inte funka efter senaste firmwareuppdateringen

Jag kan ställa in att ett minneskort ska registrera RAW och det andra JPG. Men när jag skulle redigera RAW i kameran gick det inte att använda RAW - konverteringen i kameran. Jag stoppade då in båda korten i datorn och konstaterar att det är JPG på båda! Så då är det ju inte konstigt att RAW-konverteringen inte funkar....

Jag är inte säker på att det är firmwareuppdateringen som ställt till det men det är väl troligt.

Någon annan som upplevt problemet? Vad göra?
 

PlåtandeHerrn

Ny medlem
Jag kan ställa in att ett minneskort ska registrera RAW och det andra JPG. Men när jag skulle redigera RAW i kameran gick det inte att använda RAW - konverteringen i kameran. Jag stoppade då in båda korten i datorn och konstaterar att det är JPG på båda! Så då är det ju inte konstigt att RAW-konverteringen inte funkar....

Jag är inte säker på att det är firmwareuppdateringen som ställt till det men det är väl troligt.

Någon annan som upplevt problemet? Vad göra?
Jag har uppdaterat min X-T2 till senaste firmware och allt fungerar som tänkt. RAW på ett kort, JPEG på det andra. RAWkonvertering fungerar.
Så du får nog ta och kolla igenom inställningarna på kameran. Image quality skall t.ex. vara F+RAW (eller annat val istället för F) och card slot setting RAW / JPEG. Verkar som du har valt endast JPEG och card slot setting BACKUP.
 

curtf

Aktiv medlem
Jag har uppdaterat min X-T2 till senaste firmware och allt fungerar som tänkt. RAW på ett kort, JPEG på det andra. RAWkonvertering fungerar.
Så du får nog ta och kolla igenom inställningarna på kameran. Image quality skall t.ex. vara F+RAW (eller annat val istället för F) och card slot setting RAW / JPEG. Verkar som du har valt endast JPEG och card slot setting BACKUP.
Nej då, jag har ställt in Image Quality till F + RAW och card slot setting RAW /JPEG så det är något annat som krånglar.

Såg nu också på ett annat forum att en annan person hade fått samma problem men på X-PRO2.
 

afe

Aktiv medlem
Jag har inte råkat ut för det på min X-Pro 2, så det måste vara något som kan ske under speciella omständigheter. Testa en fabriksåterställning.
 

Brix

Aktiv medlem
Funderar starkt på att eventuellt gå över till Fuji då både X-T2 och Fuji's objektiv lockar väldigt mycket :) Men jag fotar enbart i RAW och använder Lightroom och man blir ju lite avskräckt när man läser om och även ser exempel på "vattenfärgseffekten" :(.
Hur illa är det egentligen med detta idag? Jag har läst här och där att det åtminstone ska vara bättre i nyare versioner av LR.
 
ANNONS