Annons

Lightroom CC

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej på er där ute!

Om jag Skaffar, nu, Lightroom CC, kommer den att ständigt uppdateras eller hur funkar det om man jämför med Lightroom 6 och 7 osv...?
 

Curt L

Aktiv medlem
Så länge du betalar för prenumerationen kommer programmet givetvis att uppdateras. Lightroom 7 som du nämner, finns inte lanserat ännu. Ingen (förutom Adobe) vet om det kommer en sjua.
 
Lightroom cc

Hej och tack för ditt svar!

Vad jag egentligen menar, är att om jag köper Lightroom CC nu och kör på den prenumerationen, så kommer jag alltid ha tillgång till senaste versioner och programvara?
 

alfin

Aktiv medlem
Du kan inte köpa Lightroom CC. Du kan prenumerara på Fotografipaketet i Adobe Creative Cloud. Då får du Photoshop CC (som består av Bridge, Camera Raw och PS) och Lightroom CC ingår för 1440 kr per år. Så länge du betalar din prenumeration, kommer du få alla uppdateringar, såväl små buggrättningar och nytt kamerastöd som större versionssläpp, dvs alltid senaste versioner av dessa programvaror.

Om du bara är ute efter Lightroom och inte använder Photoshop blir det rätt dyrt på sikt. Om det kommer en fristående köpversion av Lightroom 7 (vilket det sannolikt gör eftersom de inte sagt något) får du den för 740 kr om du uppgraderar från Lightroom 6. Den kommer att uppdateras med buggrättningar och nya kamerastöd, men inga nya funktioner.
 

Qidnax

Ny medlem
Kan man uppgradera från Lightroom 6 till Lightroom CC med någon form av rabatt? Eller är det sunk costs...
 

Ventures

Aktiv medlem
Kan man uppgradera från Lightroom 6 till Lightroom CC med någon form av rabatt? Eller är det sunk costs...
Fotosidans rabatt här i reklamkanten är möjlig. Det är väl fullt pris från start som gäller annars. Vissa program kan man ju överlåta. Vet dock inte hur det är med Lr.
 

afe

Aktiv medlem
Jag har för mig att det går att överlåta licensen till Adobes program (åtminstone vissa av dem), men det påverkar ju inte prenumerationen för CC. FS-rabatten är ju ett bra sätt att komma igång billigare, fast jag tycker inte att kostnaden som motsvarar en utelunch eller två dosor snus per månad är så mycket att fundera över eftersom man dessutom får PS CC :)
 

alfin

Aktiv medlem
När min prenumeration går ut nästa gång har jag betalat 5300 kr och jag vet ärligt talat inte vilka användbara funktioner Photoshop CC har fått under denna tid som jag inte redan har i Photoshop CS6. Bortkastade pengar med andra ord.

Jo, det finns en bra funktion i PS CC, man kan köra ACR som filter och en ny funktion, dehaze, i Lightroom CC som saknas i Lightroom 5.7. I övrigt har inte mycket hänt på dessa år. Verkar som Adobe lägger all utveckling på mobilappar.

Men visst kan man jämföra kostnaden med snus. Den är i alla fall lika onödig.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag har bara förlorat vad uppgraderingen från Lr4 till Lr6 kostade. Det var f.ö. en ganska onödig investering då enda användbara nya funktionen var det radiella filtret. Resten, den prestandahöjande 64-bitarsverisonen och utnyttjandet av grafikkortet, sänkte istället prestandan rejält. Mobila "appar" hit och dit har jag inget som helst intresse av.
Ps-funktioner har jag mer än tillräckligt i en gammal PsE 8 som följde "på köpet" med någon kamera.

Jag förstår att Adobe måste hitta nya vägar att mjölka pengar från användarna med prenumerationsupplägg när "uppgraderingarna" inte ger någon wow-upplevelse längre.
 
ANNONS