Annons

Var på Nikons D70-show i kväll. Trevligt.

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Nikon visade D70 och lite annat i kväll i Malmö.

Staffan Widstrand visade bilder och pratade om sin övergång till att jobba digitalt som naturfotograf.

Det var rätt OK, intressanta saker togs upp och det jag noterade var att trots att projektorn inte var av senaste toppklass såg det ut som man förväntar sig av ett bildspel med dia.
Fast det var inte dia.

Bilderna var tagna med D2h och D70 och det var skarpt och snyggt.

Jag tänkte på de som hävdar att digitalt inte slår dia på duk vad gäller skärpa och färg.
Det är möjligt att en direkt jämförelse kan visa skillnader (videoprojektorer har ju en svaghet med jämna bakgrunder, det blir bandningar) men vete tusan om man inte kunde lurat på folk att bilderna var tagna med Velvia.


Det andra jag noterade var det vanliga snacket om att man kan underexponera RAW-filer och ändå plocka fram bilder av hög kvalitet.
Jag anser fortfarande att det är trams.
Min åsikt är att man skall exponera så rikligt som möjligt (histogrammet skall ligga så långt som möjligt till höger) för att undvika brus.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Låter spännande!

Jag tillhör väl dem som tvivlar starkt på digi,projecering, men det närmar sig säkert där också!

Spännande att höra att Widstrand har "gått över" till digitalt. Han är ju en kommersiell fotograf men ändå spännande.

mvh Niclas.
 
ANNONS