Annons

Jag känner mig som en ...

Produkter
(logga in för att koppla)

flutte

Aktiv medlem
... prylbög när man går omkring med kameran ibland. Inte för att jag har så pass _många_ prylar med mig, eller för att de är supertekniska. Utan för att tillverkaren kluddat ned allting med sin logotyp. På ett inte alltför diskret sätt, såklart!

Ovanför objektivet, på den inbyggda blixten, på objektivet, på linsskyddet (med jättebokstäver, i jättekontrasterande färg), på axelremmen, bärväskan. Till och med på de bakre linsskydden, som alltid ändå ligger nedpackade tillsammans med ett för tillfället oanvänt objektiv i väskan - och det lilla okularskyddet, som sitter på axelremmen!!!

Jag kånkar ju inte ens omkring på speciellt mycket saker!

Hade det nu varit så att jag haft en fotoväst, så hade ryggtavlan varit ockuperad av en logotyp i jätteformat.

Visst, jag är nöjd med sakerna, men hur kul är det att gå omkring som en vandrande reklampelare? Ibland känns det som man skulle haft en stor stämpel i pannan som den sista pricken över i'et - om inte med tillverkarens logotyp, så med texten "råna mig - jag har mer stöldbegärliga prylar än förstånd".

Vad säger ni andra?

/Fredrik
 

Maverick

Aktiv medlem
Håller med. Fast jag lider kanske inte så mycket av logotypen. Men visst, man är ju inte särskilt diskret av sig när man kommer. Jag använder ibland två kamerahus med olika objektiv, för att slippa skifta objektiv hela tiden, som hänger på varsin axel. Sedan så har man ryggsäcken på ryggen med tillbehören, filter, film, stativ osv... Nu har jag köpt en fotoväst för att slippa släpa på ryggsäcken jämt och ständigt. Det är iofs ingen logotype i jätteformat på den, men jag blir ju inte mindre diskret för det. Det händer ju en och annan gång att man funderar över hur mycket försäkringen täcker när det gäller rån.

/Maverick
 

Helena

Aktiv medlem
Min kompis tejpade över sin kameralogga med svart eltejp... Kan det vara något?
Remmen kan man juh dessutom byta och kameraväskan gör det väl inte så mycket om det står Lowepro på eller inte?
Jag kör Domke och det står bara pyttelitet med rött på...
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Ja det är klart att det inte är så bra att skylta med att man har en dyr kamera utrustning
Dessutom så brukar jag få små föraktfulla blickar mot min Cosina 19-35 zoom av andra fotografer :)
Men den är ju helt okej trots det
 

gunte

Aktiv medlem
Jag förstår inte problemet ?..Tejpar ni över konsumkassen när ni handlar också..har ni sprättat bort modellbeteckningen på bilen??
Det finns väl intressantare problem än detta..
mvh/gunte..
 

marckus

Aktiv medlem
Det dom syftar på att man ser ut som ett perfekt rånoffer med märken på sig.. Tror knappast någon kommer fram och säger hit med konsum kassen .. men om jag skulle ha en väska som säger Canon eller liknade så är chansen större att man får ett besök..

Mvh
Marcus
 

gunte

Aktiv medlem
Det är antagligen frivilligt att bära en kamera på sig,men klistra på en lapp på ryggsäcken med texten"Polsk skönlitteratur under 1700-talet" så kanske vederbörande får vara ifred..eller ha grejerna i konsumkassen :))
mvh/gunte..
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Alltså ärligt talat så tror jag inte rånare är så märkesfixerade som en del fotografer är.
Däremot så gillar jag inte kamera väskor som ser ut som just kameraväskor.
 

flutte

Aktiv medlem
Märkesfixerade rånare

Jag tror inte heller att rånare är speciellt märkesfixerade, men den genomsnittlige rånaren förstår sig nog på att man kan få en hacka för något det står Nikon eller Canon på. & ju fler prylar rånoffret bär med sig, desto större chans att offret spenderat mycket pengar på dem (dvs mer pengar åt rånaren).

Sedan tror jag visserligen att den genomsnittlige rånaren hellre snor en normal småbildskamera än en mellanformatskamera pga brist på kunskap om hur de skall värderas och krängas, oavsett hur många märken som sitter på prylarna.

/Fredrik spekulerar
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Leica är ju diskreta o samtidigt snygga. Sen fattar ingen värdet i dom heller, de ser ju knappast ut som en MonsterNikonCanonHasselblad. Varför sålde jag min M2....Me so stupid. Nån som har en till salu? Ska till Paris snart o dricka vin, o däremellan ta en o anna bild.
 

Platypus

Aktiv medlem
Min ringa erfarenhet av kamerastölder säger mig att en tjuv överhuvudtaget inte känner igen en kamera ens när han har den i näven...
Blev bestulen på min Pentax MX :( Polisanmälde stölden men hade ju inget större hopp om att se den igen. Ett halvår senare hittas kameran, fortfarande kvar i väskan (utan logotyp..), av några småtjejer i en park. Den hade inte precis mått bra av sin utevistelse under vintern (inte filmen som satt i heller). Om folk nu ska stjäla ens prylar så kan de väl åtminstonde använda eller sälja dem... arrgh.
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Ni som har blivit bestulna/rånade. - Hur har det gått till?

Hur är det lättast att bli av med fotoutrustningen?

Rån?
Väskryckning?
Bilinbrott?
Villa-/lägenhetsinbrott?
 

Nikonmannen

Aktiv medlem
Släpar själv på ganska mycket grejer ibland, men kan väl inte påstå att de är så värst skrikiga.

Har Tamrac-remmar på mina F5:eek:r. På så sätt slipper man loggan och får en skönare rem på köpet. Den lilla loggan ovanför objektivet stör mig inte och övriga loggor är så små att man måste ha lupp för att se dem...

Fotovästen är khakifärgad utan loggor, väskorna har mindre loggor än de flesta vanliga handväskor. Dessutom röjer de knappast kamerafabrikatet.

Den enda gång jag hållit på att bli av med fotogrejer var när jag plåtade på stan en natt. Jag stod kanske tre meter från kameraväskan med ryggen mot väskan när en bil stannade bakom mig. När jag vände mig om var en liten tandlös pundare i en Volvo 240 på väg att sträcka sig efter min väska. Jag fick honom på bättre tankar...
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Personligen så tycker jag att det är viktigare att ha väskor som inte försöt kroppen genom snedbelastning .
Västen är väldigt användbar och praktisk för mig när jag har mycket grejer med mig eller när jag vill ha grejjerna lätt tillgängliga
annars duger en liten diskret väska eller ryggsäck bra
 
ANNONS