Annons

Solned/uppgångar väderstreck

Produkter
(logga in för att koppla)

reds144

Ny medlem
Letat runt men hittar inget. Om det finns några tex kort man kan skaffa sig och använda ihop med en kompass när man skall ut eller om det finns nån bra sida man kan kika på för att kunna ha koll på var solen går ner eller upp olika årstider mm?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är väl inte kärnfysik direkt. Solen går i grunden upp i öster och ned i väster. Klockan tolv enligt vintertid står den i söder. Nu kan det senare stämma mer eller mindre bra beroende på var man befinner sig eftersom tidszonen omfattar mer än där just detta stämmer precis. Lägger man ihop dessa grundläggande principer med vanliga uppgifter om när solen går upp respektive ned så tycker jag nog att det räcker för fotobruk. Fast det är klart, om man tycker det är kul så kan man förstås ha något program i mobilen. :)
 

A.Dent

Aktiv medlem
Det är väl inte kärnfysik direkt. Solen går i grunden upp i öster och ned i väster. Klockan tolv enligt vintertid står den i söder. Nu kan det senare stämma mer eller mindre bra beroende på var man befinner sig eftersom tidszonen omfattar mer än där just detta stämmer precis. Lägger man ihop dessa grundläggande principer med vanliga uppgifter om när solen går upp respektive ned så tycker jag nog att det räcker för fotobruk. Fast det är klart, om man tycker det är kul så kan man förstås ha något program i mobilen. :)
Vid vår och höst stämmer det. I slutet av december går solen upp i sydost och vid midsommar i nordost. Det är en skillnad på 93 grader, dvs mer än ett kvarts varv.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Vid vår och höst stämmer det. I slutet av december går solen upp i sydost och vid midsommar i nordost. Det är en skillnad på 93 grader, dvs mer än ett kvarts varv.
Jag menade inte att den alltid går upp/ned precis rakt i dessa väderstreck, men det är grundriktningen och illustrerar också åt vilket håll solen går (om man vet att den står i söder vid 12). Kommer man tillräckligt långt norrut går den inte upp alls på vintern och inte ned på sommaren...

Med urtavla och kompass kan man lätt pejla in ungefär var solen går upp/ned. 12:an i söder, men man måste justera för sommartid när sådan råder eftersom angivelser etc är förskjutet en timme då.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Vid vår och höst stämmer det. I slutet av december går solen upp i sydost och vid midsommar i nordost. Det är en skillnad på 93 grader, dvs mer än ett kvarts varv.
Fast jag tror att han menade att det går att räkna ut ganska enkelt ungefär i vilket vädersträck det sker.

normaltid står solen i söder klockan tolv på dagen och i norr klockan tolv på natten.
Mellan tolv på natten och tolv på dagen är det tolv timmar och 180 grader.
Med vetskap om vilket klockslag solen går upp kan man ganske enkelt med en vanlig urtavla lista ut var solen komemr att gå upp, och motsvarande för dess nergång.

edit: tydligen är man för långsam att knappa på tangenterna

Petter ...
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
... varje timme motsvarar alltå 15 grader.

så om solen går upp kl 0600 är det 6 timmar gånger 15 grader = 90 grader. alltså 90 grader mer än 0 (0=norr). Vilket alltså betyder rakt åt öster.

Om solen istället går upp klocken sju är det 7*15=105 grader räknat från norr.Vilket ger 15 grader mer söderut än rakt i öster.

om solen går upp klockan 9 är det 9*15 = 135 grader vilket ger rakt sydost

Om solen går upp kl 12 är det rakt i söder. vilket alltså inträffar vid midvintertid precis söder om polcirkeln. och sedan går solen ner igen kl 12.

i morgon går solen upp kl 04.39 i Uppsala. Omräknat till normaltid (3.39) och avrundat uppåt ger det 4*15 = 60 grader vilket alltså är ungefär ost-nord-ost


Men man måste medge att länken var intressant. Man kan ju välja "golden hout" mm.

Petter ...
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det blir ännu enklare om man som jag har en klocka som har 24h-ring och dito timvisare (den har även vanliga visare). Nu har nog de flesta inte det så då får man lägga på lite mer tankeverksamhet. Man kan dock vända klockan tvärtom, dvs sex mot söder och ta alla markerade klockslag gånger två så slipper man omvandla till grader och ha sig.

Så här kan man göra för att köra "fulkompass" när solen är uppe om man behöver orientera sig på ett ungefär. Inte direkt något för navigation över Atlanten, men för att ta reda på ungefärlig riktning så fungerar det. Om man har 24h-visare eller räknar ut var på urtavlan den borde peka så kan man vända den mot solen (ev korrigerat för sommartid) och få reda på ungefärliga väderstreck. Sedan finns det förstås andra knep som att leta mossa o dyl om man är på en sådan plats.
 
Senast ändrad:

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Det blir ännu enklare om man som jag har en klocka som har 24h-ring och dito timvisare (den har även vanliga visare). Nu har nog de flesta inte det så då får man lägga på lite mer tankeverksamhet. Man kan dock vända klockan tvärtom, dvs sex mot söder och ta alla markerade klockslag gånger två så slipper man omvandla till grader och ha sig.

Så här kan man göra för att köra "fulkompass" när solen är uppe om man behöver orientera sig på ett ungefär. Inte direkt något för navigation över Atlanten, men för att ta reda på ungefärlig riktning så fungerar det. Om man har 24h-visare eller räknar ut var på urtavlan den borde peka så kan man vända den mot solen (ev korrigerat för sommartid) och få reda på ungefärliga väderstreck. Sedan finns det förstås andra knep som att leta mossa o dyl om man är på en sådan plats.
Ja fast det blir ju lite baklänges. Om man vill räkna ut var solen kommer att gå upp så kan man inte gärna kolla var solen är för att tikta in klockan mot den.

Petter ...
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ja fast det blir ju lite baklänges. Om man vill räkna ut var solen kommer att gå upp så kan man inte gärna kolla var solen är för att tikta in klockan mot den.

Petter ...
Den nedre delen om "fulkompass" var mer som en upplysning/anekdot. Man kan fortfarande vända klockan upp och ned och tänka markerat klockslag*2 (6*2=12) för att slippa räkna grader. ;) Det kan vara lättare än att ha den åt "rätt" håll beroende på hur man är lagd.

Har man vettig gradmarkering på kompassen så kan man såklart räkna grader och titta direkt på den också. Man kan göra på flera sätt. Det viktigaste är bara att man förstår principen med klockan tolv i söder (vintertid) och att solen går från öster-söder-väster, samt att det tar ett dygn för ett varv.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
...
Det viktigaste är bara att man förstår principen ....
Där håller jag fullständigt med dig!

Jag har själv använt kompass för att täkna ut vad klockan var en gång när jag var till sjöss men inte hade klocka med mig. Vilket var möjligt för att jag förstod principen.

Att förstå principer och ha kunskap är värt mycket i dagens tider när allt finns tillgängligt på nätet. Man måset ändå kunna värdere det man läser och inte blint lita på det som står skrivet.

Petter ...
 

reds144

Ny medlem
Tack så hemskt mycket för all respons jag fick!
Otroligt mycket bra grejjer att gå igenom imorgon:)
 
Senast ändrad:

themajk

Aktiv medlem
Har du en iPhone så plocka hem 'Golden Lite'-appen, en gratisversion av en mer avancerad app men den har ändå kompass för vart solen är ett visst klockslag, där du befinner dig eller vart som helst i världen (typ). Även solens vinkel listas plus sol upp-/och nedgång samt mellan vilka klockslag den sk 'golden hour' är på morgonen och på kvällen.

Grymt bra skit. :)
 
ANNONS