Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelkamera. Canon 70D eller 7D eller 6D.

Produkter
(logga in för att koppla)

HÅHÅ

Aktiv medlem
Har en god vän som vill ha bättre fågelbilder på fåglarna i trädgården.
Vill ha porträttfoton på stillasittande fåglar + vill ha kameran för att ta lite landskapsfoto (med en vidvinkelzoom).

Har Canon PS-SX50. Mycket zoom men näst intill oanvändbara bilder.
Hon har lånat min 50D med EF400 5,6 = mycket nöjd.
Kameran var inställd på RAW + JPG, körde RAW bilderna i LR och jämförde efteråt RAW / JPG.
Nu är hon helt inställd på att köra LR5. + EF400 5,6 + BRA kamera.

Kan vi få hjälp med att utreda några saker till:
Eftersom det mest blir stillasittande fåglar tror jag att 7D är överkurs.

Frågan är: 70D och 7D “når längre”, men om man beskär bort det överflödiga från 6D och får samma utsnitt som från APS-C - blir det då inte samma sak vid större utskrifter???

6D ger mer bakgrundsoskärpa vilket uppskattas, samt tror jag blir bättre för landskapsbilder --- eller skall man välja APC-C ??
Ps. vi hoppar över beg. Kameror, även 5DII som jag föreslog.
HÅHÅ
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
En viktig sak att beakta är att beskär man bilder från en 6D går dels många pixlar förlorade (22mp/2,56 = ca 8,5mp kvar jf med 20mp i 70D och 18mp i 7D) och skärpedjupet blir samma som om bilden tagits med 6D (samma komposition på samma avstånd och bländare = samma skärpedjup). Det är bara vid användning av hela bilden från 6D som samma brännvidd och bländare ger mindre skärpedjup med 6D eftersom man då går märmre motivet än med 7D/70D för att få motivet att uppta samma procent av bildytan.

Sedan, rykten är rykten, men det ter sig rimligt att en 7DII kommer i höst till Photokina. Sedan lär den väl kosta en 14-20000:- och frågan är vad budgeten är?
 

HÅHÅ

Aktiv medlem
7D II - För sent med september/oktober, då har ju många fåglar flyttat !!
Det gäller mest frågan om FF och APS-c.

HÅHÅ
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
70d

Skulle satsa på 70D för de behoven! Visst har 7D något fler valmöjligheter för AF-inställningarna och 1 bild/s snabbare matning. Det du får om du väljer 70D är:

Hästlängder bättre AF (t.o.m mycket bra följande AF) vid filmning och möjlighet att använda mitten av sensorn och få 3x "brännvidsförlängning vid filmning. (resultatet är mycket bra eftersom det inte handlar om "digital zoom så länge man stannar vid 3x och inte går upp mot 10x).

Vinklingsbar skärm som är bra vid macro och när man ska fota i folkmassor över huvudet på folk.

Något bättre brushantering än 7D

Ska man köpa 6D/5DIII så räcker oftast inte 400/5,6 riktigt till utan man får sätta på en konverter eller köpa längre objektiv.
 

apersson850

Aktiv medlem
Med Canons telekonverter EF 1,4X III monterat på ett EF 400 mm f/5,6L USM får man inte autofokus alls med någon av de här kamerorna. Inte utan tricks och även med sådana, eller snarare på grund av, fungerar det inte sådär jättebra.
 

HÅHÅ

Aktiv medlem
Tack Fredrik och Tony för uttömmande svar.

Själv är jag mycket nöjd med min gamla 50D + EF400 5,6 för fågelfoto mm. Kör mest med 5D III + EF 70-200 2,8 utan IS (ibland även på fåglar inte allför långt bort), och det är nog från dessa bilder hon pratar om det korta “blurriga” skärpedjupet.

Avståndet mellan hennes trädgårdsstol och fågelbordet är c:a 6 - 6,5 mtr. I varje fall fick vi ändra objektivets “närgränsknapp” till 3,5 mtr för att få fokus (med 50D + 400:an)!!

Filmning inte aktuellt, ej heller telekonverter.

Kommer senare att skriva ut svaren från FS-medlemmar och överlämna dessa för ställningstagande. Är rädd att jag vid flera tidigare “kamera-prat” propagerat för mycket för FF och det har påverkat henne för att direkt gå på 6D.
Om det skulle avse 95% fågelfoto och 5% landskap/annat, då vore ju 70D/7D det rätta valet.
HÅHÅ
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Nej

Med Canons telekonverter EF 1,4X III monterat på ett EF 400 mm f/5,6L USM får man inte autofokus alls med någon av de här kamerorna. Inte utan tricks och även med sådana, eller snarare på grund av, fungerar det inte sådär jättebra.
Nej men med kenkos 1,4 dgx får du halvtaskig AF på 70D och mycket bra AF på 6D och 5DII/5DIII.
 

Yeye

Aktiv medlem
Jag har själv en 7D som jag älskar men tyvärr börjar den att bli lite gammal rent tekniskt så jag skulle inte köpa en sån nu. Jag skulle valt en 70D för den kommer att räcka till det som du vill fotografera och lägga resten på en bra glugg istället. 6D tycker jag själv är en kamera som är varken eller men om du absolut vill ha en FF så är det den som du ska köpa.
 
ANNONS