Annons

Canon 24-105mm vs Canon 70D

Produkter
(logga in för att koppla)

nemir.chaudhry

Avslutat medlemskap
Hejsan.

Jag har i nuläget en Canon 450D med 2 objektiv (Canon 50mm, 70-300mm). Jag vet inte vad jag bör investera i härnäst, ett bättre objektiv eller en bättre kamera.

Borde jag köpa Canon 24-105mm L objektiv eller en Canon 70D kamera? (om jag köper 70D så kommer kit-objektivet 18-55mm STM också följa med)

Vad är bäst enligt er, objektiv eller kamera?
 

PMD

Aktiv medlem
Vilka brister upplever du i din nuvarande utrustning? Svaret på den frågan kan ge en ledtråd till vad som bör vara nästa inköp.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Att bara ha teleobjektiv är väldigt begränsande. I ditt läge skulle jag nog skaffa en bra normalzoom, typ Canon 17-55/2,8.
 

nemir.chaudhry

Avslutat medlemskap
Vilka brister upplever du i din nuvarande utrustning? Svaret på den frågan kan ge en ledtråd till vad som bör vara nästa inköp.
Jag har på sistone fotograferat lite mer än bara hobbyfotografering och jag hoppas att inom en snar framtid uppgradera både kameran och objektivet men jag vill göra denna övergång ett steg i taget.
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Sälj 450d och ditt 70-300. Köp en beg 5D mark II som man får till kanonpris nu. Fota på med ditt 50mm (som är perfekt till ett FF-hus) och bygg sedan ut med ett 24-70/2.8 eller ett 24-70/4 IS när du har råd.
 

nemir.chaudhry

Avslutat medlemskap
Sälj 450d och ditt 70-300. Köp en beg 5D mark II som man får till kanonpris nu. Fota på med ditt 50mm (som är perfekt till ett FF-hus) och bygg sedan ut med ett 24-70/2.8 eller ett 24-70/4 IS när du har råd.
Hmm.. Kan nog tänka mig en 5D mark II men är den fortfarande så att säga "värt" att köpa då det finns tex. 6D?
 

xla

Aktiv medlem
Det är klart att det är värt det, 6d är bättre men dyrare. Det är värt att köpa en första generationens 5d fortfarande eftersom att det var en bra och kompetent kamera när den kom och kameror har den fina egenskapen att dom inte blir sämre bara för att dom är äldre. En 5d mk ii är idag lika bra som när den först släpptes. Att köpa en 24-105 till en cropkamera känns som en dålig investering 40-170ish är ett ganska oanvändbart omfång för en normalzoom
 

apersson850

Aktiv medlem
Just EF 24-105 mm f/4L IS USM har jag använt en hel del på 40D och 7D, där båda alltså är APS-C kameror, eller crophus om man så vill. Det brännviddsomfånget är utmärkt för exempelvis sport utomhus på någorlunda nära håll, där en zoom som börjar på 70 mm blir i längsta laget.

Men jag använde en EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM parallellt.
 

PMD

Aktiv medlem
Sälj 450d och ditt 70-300. Köp en beg 5D mark II som man får till kanonpris nu. Fota på med ditt 50mm (som är perfekt till ett FF-hus) och bygg sedan ut med ett 24-70/2.8 eller ett 24-70/4 IS när du har råd.
Det är ett råd i blindo. Det är inte självklart att en småbildskamera är ett bra alternativ. Det beror helt och håller på vad Nemir i första hand vill fotografera.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är värt att köpa en första generationens 5d fortfarande eftersom att det var en bra och kompetent kamera när den kom och kameror har den fina egenskapen att dom inte blir sämre bara för att dom är äldre. En 5d mk ii är idag lika bra som när den först släpptes.
Första generationens EOS 5D hade den utmärkt bra egenskapen att det var en småbildskamera som inte var svindyr. Den stora sensorn gjorde att det blev fina bilder under rätt omständigheter.

Däremot var den redan när den kom tämligen handikappad när det gäller autofokus, så om trådskaparens intresse kräver rapp och säker autofokus är inte en 5D av första generationen ett bra alternativ.
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Det är ett råd i blindo. Det är inte självklart att en småbildskamera är ett bra alternativ. Det beror helt och håller på vad Nemir i första hand vill fotografera.
Det är ett råd i blindo. Det är inte självklart att en småbildskamera är ett bra alternativ. Det beror helt och håller på vad Nemir i första hand vill fotografera.
Har svårt att se att det ska bli fel med en 5d2 och ett 24-70. Om inte ska ägna sig åt något nischat men det antyder knappast inte alternativen han nämnde.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Har svårt att se att det ska bli fel med en 5d2 och ett 24-70. Om inte ska ägna sig åt något nischat men det antyder knappast inte alternativen han nämnde.
Har svårt att se att det ska bli fel med en 450D och ett 17-55/2,8. Om inte TS ska ägna sig åt något nischat, men det antyder knappast alternativen han nämnde.

Att däremot köpa både ett nytt kamerahus, dessutom fullformat, och ett 24-70 är ju inget alternativ för TS, enligt honom själv.
 

xla

Aktiv medlem
Första generationens EOS 5D hade den utmärkt bra egenskapen att det var en småbildskamera som inte var svindyr. Den stora sensorn gjorde att det blev fina bilder under rätt omständigheter.

Däremot var den redan när den kom tämligen handikappad när det gäller autofokus, så om trådskaparens intresse kräver rapp och säker autofokus är inte en 5D av första generationen ett bra alternativ.
Jag har varken rekomenderat en 5D eller en mkii jag talade bara om att det fortfarande var värt att köpa någon av dessa kameror. Om du läser tråden så ser du att TS kan tänka sig att köpa en 5D mk ii men undrar om det fortfarande är värt det när t.ex 6D finns på marknaden..
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Att däremot köpa både ett nytt kamerahus, dessutom fullformat, och ett 24-70 är ju inget alternativ för TS, enligt honom själv.
Han skriver så här:

Jag har på sistone fotograferat lite mer än bara hobbyfotografering och jag hoppas att inom en snar framtid uppgradera både kameran och objektivet men jag vill göra denna övergång ett steg i taget.
Om det är vardagsfotografering han ska ägna sig så är fortfarande mitt råd att börja med huset tillsammans med det 50mm han redan har (=kanonkombo). Sedan adderar han ett 24-70/? när han tar nästa steg.

Man måste inte täcka in alla möjliga brännvidder för att ta bra vardagsbilder, det går utmärkt att zooma med fötterna för detta och man kan bli överraskad av vad en fast brännvidd kan göra för kreativiteten (och bilderna) när man inte behöver fundera så mycket på zoomen.

Ska man däremot ha "rapp och säker autofokus", fota sport i mörka hallar, ägna sig åt fågelfotografering eller något annat nischat så stämmer det ju inte, men kom igen, då hade han nog skrivit det eller gjort ett inlägg och broderat ut det.

Det är ett råd i blindo. Det är inte självklart att en småbildskamera är ett bra alternativ. Det beror helt och håller på vad Nemir i första hand vill fotografera.
De flesta människor har nog inget som de "i första hand vill fotografera" utan vill ha något som fungerar allround. En 35mm-sensor och ett 35mm eller 50mm är ett utmärkt sådant alternativ.

Man måste väl kunna ge ett enkelt och praktiskt råd (för att ge lite idéer) utan att veta exakt vad som ska fotograferas, på vilket avstånd, i vilken väderlek, i vilket ljus och vilken tid på året?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har varken rekomenderat en 5D eller en mkii jag talade bara om att det fortfarande var värt att köpa någon av dessa kameror. Om du läser tråden så ser du att TS kan tänka sig att köpa en 5D mk ii men undrar om det fortfarande är värt det när t.ex 6D finns på marknaden..
Det är nog en hårfin skillnad. I trådens sammanhang är det lätt att tolka "värt att köpa" som en rekommendation.

Jag håller med om att första generationens EOS 5D kan vara ett bra köp, men det beror rätt mycket på omständigheterna.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Vet inte säkert

Vad anser du (och ni andra) är ett bra pris då? För 5d2 respektive 24-105. Eller 24-70 2.8 (gen 1) för den delen.
Jag har ingen koll på hur det ser ut i dagsläget! Äger själv båda så jag har haft ett öga på priserna. Jag har sett kombon för 15 000 och objektivet för drygt 5000, allt oprutat. 14 000 måste du klara och kanske neråt 13 000 med lite tur.
 
ANNONS