Annons

ImagePrint och Scandinavian Photo papper

Produkter
(logga in för att koppla)

Cambo

Aktiv medlem
Om du vill kan du skicka papper till Colorbyte och de gör en profil till dig.
Jag gjorde så med Marrutt´s Fine Art. Blev ganska omständligt och jag fick betala frakten till Florida. Kanske ligger det i Fabrikanternas eller återförsäljarnas intresse at få deras papper profilerade av IP?
 

Erik_N

Aktiv medlem
Hej, gammal tråd men jag väcker den till liv för att höra om någon provat Scandinavian Photos matta papper med Imageprint? En säljare sa att han haft bra resultat med att skriva ut det papperet med standardprofilen för Epson Enhanced Matte. Någon som provat den eller någon annan profil för Imageprint med SC:s papper?

hälsn. Erik
 

alfin

Aktiv medlem
Varför köper man ImagePrint för 10000 kr som utskriftshanterare och samtidigt köper billiga Scandinavian Photo papper? Fördelen med att printa själv är väl det stora utbudet av högkvalitativa papper som finns tillgängligt och har man tillgång till en drivrutin som ImagePrint handlar man väl papper i samma klass? För att svara på frågan: nej; printar aldrig på annat än högsta kvalitet på papper och dit hör tyvärr inte Scandinavian Photos papper.
 

Erik_N

Aktiv medlem
Ok, jag förstår poängen, men frågan är väl ändå fri? Jag tittade på papperet i butiken och tyckte det kunde vara bra som ett baspapper i olika sammanhang. Det är inte alltid jag skriver ut bilder som ska överleva i 500 år och då känns det onödigt med ett papper för 25 kr arket. En utskrift på ett sådant papper blir troligen bättre med Imageprint än utan. Sedan skriver jag ut på finare papper också, när det är befogat.

Frågan kvarstår i alla fall. Tips tas annars gärna emot för andra baspapper som funkar. Epson Enhanced matte är ok men gulnar lite för fort, tycker jag.
 

ebarile

Aktiv medlem
Ilford-papper

Erik!
Jag använder just nu Ilfords Smooth Gloss-papper som standard. Köper askar med 250 A4-blad. Kostar 1 890 kronor på Scandinavian Photo, men är något billigare om man köper det från Storbritannien. Image Print har profiler för detta papper. Det är alltså ett blank papper. Om du föredrar matt papper finns Edge som säljs av Molanders (finns även som Glossy och Satin). Prisvärt och ok som alternativ när man inte ställer de högsta kraven. Imageprint har inga profiler för Edge-papper, men det fungerar med att använda profiler för Epsons Archival Matte, Glossy osv. Jag har jämfört med profiler som jag gjort själv för dessa papper och skillnaden blir inte nämnvärt stor.

En annan leverantör som har flera matta papper till hyggliga priser är Permajet. Till deras papper finns det profiler i Imageprint.

Scandinavian Photos papper har jag testat (dock inte alla), men jag har inte fastnat för dem. Även för dessa papper valde jag en "liknande" profil i Imageprint, men gjorde även egna profiler. Observera då att de egna profilerna inte används med Imageprint.

Annars är det som Stefan Ohlsson redan svarat möjligt att skicka papper till Colobytesoftware för att få en profil gjord. Kan dock vara lite "overkill" när det handlar om en enklare baspapper, även om man då också får en Imageprint-profil för svartvita utskrifter.

Om du vill veta mer om mina erfarenheter får du gärna kontakta mig direkt.

/ Enrico
 

Erik_N

Aktiv medlem
Hej, och tack för tipsen. Jag skriver här eftersom jag hoppas att andra kan ha intresse av alla synpunkter och erfarenheter, hoppas det är ok. Jag har använt Permajetpapper, dels Matt proofing som hade passat mina basbehov väldigt bra om det bara hade haft lite djupare svärta. Till skillnad från Epson enhanced matte är det vitt och tycks inte blekna lika fort, men Epsonpapperet har alltså mer svärta. Egentligen vore en kombination av dessa två perfekt bara priset fortfarande är hyfsat lågt. Jag ska kolla upp Edge, jag hittar ingen prislista på Molanders hemsida men de ligger nära där jag bor så jag kan titta förbi någon morgon.

Annars gillar jag Permajet Omega väldigt mycket. Det är inte så dyrt som ett exklusivt konst- eller barytpapper, men vitt, syrafritt och ger bra svärta. Dessutom har Imageprint profiler för Permajet. Det är härligt tjockt, lite i överkant för vissa tillämpningar dock, och kostar lite väl mycket för testutskrifter etc. Å andra sidan är priset lägre på Konstexpo så det kanske får bli det ändå.

Eller så slutar jag med matt papper och börjar med satin/pearl el dyl. Jag har en låda Ilford Smooth pearl 280g som jag tycker om också. Tänkte bara köra slut på förrådet av matt svart bläck först, det kostar så mycket att byta...
 

Cambo

Aktiv medlem
Hej, och tack för tipsen. Jag skriver här eftersom jag hoppas att andra kan ha intresse av alla synpunkter och erfarenheter, hoppas det är ok. Jag har använt Permajetpapper, dels Matt proofing som hade passat mina basbehov väldigt bra om det bara hade haft lite djupare svärta. Till skillnad från Epson enhanced matte är det vitt och tycks inte blekna lika fort, men Epsonpapperet har alltså mer svärta. Egentligen vore en kombination av dessa två perfekt bara priset fortfarande är hyfsat lågt. Jag ska kolla upp Edge, jag hittar ingen prislista på Molanders hemsida men de ligger nära där jag bor så jag kan titta förbi någon morgon.

Annars gillar jag Permajet Omega väldigt mycket. Det är inte så dyrt som ett exklusivt konst- eller barytpapper, men vitt, syrafritt och ger bra svärta. Dessutom har Imageprint profiler för Permajet. Det är härligt tjockt, lite i överkant för vissa tillämpningar dock, och kostar lite väl mycket för testutskrifter etc. Å andra sidan är priset lägre på Konstexpo så det kanske får bli det ändå.

Eller så slutar jag med matt papper och börjar med satin/pearl el dyl. Jag har en låda Ilford Smooth pearl 280g som jag tycker om också. Tänkte bara köra slut på förrådet av matt svart bläck först, det kostar så mycket att byta...
Engelska Marrutt har en del bra papper på ark och rulle. Två har jag fått profilerade genom Colorbytes.
 

Erik_N

Aktiv medlem
Engelska Marrutt har en del bra papper på ark och rulle. Två har jag fått profilerade genom Colorbytes.
Ok, tack. De verkar ha profilerat för min skrivare (Epson R2400) men då är det väl rätt enkelt för dem att fixa det. Går de att köpa i Sverige? Jag hittar inte någon leverantör.
 

stefohl

Aktiv medlem
Scandinavian Photos papper har jag testat (dock inte alla), men jag har inte fastnat för dem. Även för dessa papper valde jag en "liknande" profil i Imageprint, men gjorde även egna profiler. Observera då att de egna profilerna inte används med Imageprint.
Om du vill göra profiler som kan användas i Imageprint kan du kontakta mig, så kan du få instruktioner hur du ska göra. Det är rätt stor skillnad mellan de senaste generationerna av Epsons skrivare och tidigare versioner.

Med vänliga hälsningar

Stefan
 

ebarile

Aktiv medlem
Profiler för Imageprint

Om du vill göra profiler som kan användas i Imageprint kan du kontakta mig, så kan du få instruktioner hur du ska göra. Det är rätt stor skillnad mellan de senaste generationerna av Epsons skrivare och tidigare versioner.
Med vänliga hälsningar
Stefan
Jag har använt egna färgprofiler i Imageprint som jämförelse. Inte för alla papper jag använt eller testat men för ett tiotal. Hittills tycker jag att Imageprints profiler är alldeles utmärkta. Jag uttryckte mig kanske lite oklart när jag skrev inlägget. Menade att jag jämförde att köra ett billigt papper med en närliggande profil mot att köra samma utskrift via Photoshop/Lightroom med en egen profil. Numera skriver jag ut 75 procent svartvitt i större storlekar och då är Imageprints profiler fantastiskt bra. Det var ett par år sedan jag köpte X-rites kalibreringsverktyg. Det finns bättre, men nu när jag är pensionär har investeringsviljan börjat avta något. Jag håller dock Imageprint uppdaterat och köpte nyligen en ny storformatsskrivare. Uj, uj,,uj... Livet är hårt...
 

Erik_N

Aktiv medlem
Ok, tack. De verkar ha profilerat för min skrivare (Epson R2400) men då är det väl rätt enkelt för dem att fixa det. Går de att köpa i Sverige? Jag hittar inte någon leverantör.
Menade förstås att de INTE verkar ha profilerat för min skrivare... om de går att få tag på i Sverige skulle det kunna vara värt för mig att be Colorbyte skapa profiler för R2400 också... Så tänkte jag.
 
ANNONS