Annons

Ta betalt eller ge bort bild?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Är tämligen ny här på sidan och inte hunnit få upp några bilder ännu. Sökfunktionen här i forumet fick jag ett error-meddelande på därför chansar jag nu i denna del av forumet.

Jag tog för någon natt sedan en bild som jag igår lade upp på Facebook i en av grupperna "Du vet att du är från (ortsnamn).. " Nu imorse så kontaktade lokaltidningen mig och sa att dom älskade bilden och ville ha den som omslagsbild på sin Facebook.

Deras motivering var att den skulle få mer spridning.
Så nu till frågan; Ska man låta dom använda den bara eller ska man ta betalt för bilden?

Tacksam för svar,

Mvh / Mårten Karlsson
 

revox

Aktiv medlem
Själv kan jag gärna ge bort bilder till privatpersoner, men inte till vinstdrivande företag.

Du kan ju ställa motfrågan till lokaltidningen om du och dina kompisar kan få gratis prenumerationer, för det gör ju att tidningen får större spridning! :)
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Du kan ju bara själv svara på den frågan. Är fotot bara som hobby för dig så borde du vara glad att din bild syns och kommer att uppskattas av många. Du skal naturligtvis kräva att ditt namn syns tydligt.

Är du proffs så kan du byta ut bilden mot en liten presentation av dig och din verksamhet, typ "bilden tagen av Mårten Karlsson, en lokal proffsfotograf + några ord om dig".

Bilden kan du ju alltid ses som en annons, hur mycket skulle du behöva betala för en annons i samma storlek ?
 

Sven_Sven

Aktiv medlem
Enig med #2. Är det ett vinstdrivande företag så bör dom betala för bilden. Dom är vana vid att betala sina leverantörer, så inget konstigt med det.
 

iSolen.se

Guest
Hej,

Är tämligen ny här på sidan och inte hunnit få upp några bilder ännu. Sökfunktionen här i forumet fick jag ett error-meddelande på därför chansar jag nu i denna del av forumet.

Jag tog för någon natt sedan en bild som jag igår lade upp på Facebook i en av grupperna "Du vet att du är från (ortsnamn).. " Nu imorse så kontaktade lokaltidningen mig och sa att dom älskade bilden och ville ha den som omslagsbild på sin Facebook.

Deras motivering var att den skulle få mer spridning.
Så nu till frågan; Ska man låta dom använda den bara eller ska man ta betalt för bilden?

Tacksam för svar,

Mvh / Mårten Karlsson
Det är som vanligt, de vill få gratis bilder, tricket brukar vara "exponering", "gratis reklam", "få synas", "löften om framtida köp" bla bla.

Bra bilder kostar pengar. Din bild var tydligen bra nog för att intressera dem. Så då får de väl hosta upp ett par tusenlappar. De kan knappast ta en likadan bild själva, det kommer kosta mer och inte bli lika bra.

Du kan säga att nästa gång kan de få rabatt.
 
Det var nyhetschefen på denna tidning som kontaktade mig via Facebook. Jag ställde frågan, hur dom normalt gör när dom vill använda en bild av en annan fotograf.

Tycker att jag fick ett bra och ärligt svar. Hon förklarade i vilka lägen dom betalar för en bild och hur saker fungerar. Men som sagt, dom lockar med större spridning och att dom ska credda fotografen.

Jag tyckte till slut att det var okej, och bad att få maila bilden med en annan vattenstämpel. Delvis för att Facebook förstör kvalitén en del samt för att få dit mitt namn samt Instagramkonto i bilden. Tidningen namngav (givetvis) mig i deras inlägg samt bad folk följa mig på Instagram.

Får väl anse att det är okej ändå, som den amatör/hobbyfotograf man är.

Tack alla för svar med intressanta synvinklar och en bra diskussion.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Knappast!

Själv kan jag gärna ge bort bilder till privatpersoner, men inte till vinstdrivande företag.

Du kan ju ställa motfrågan till lokaltidningen om du och dina kompisar kan få gratis prenumerationer, för det gör ju att tidningen får större spridning! :)
Det finns väl knappast några vinstdrivande tidningar längre! De kämpar för sin överlevnad med näbbar o klor. De behöver alla hjälp och även bild kan hjälpa lite. Se bara till att de lovar att sätt ut ditt namn som fotograf, så får även du lite nytta/reklam.
 

Atrox74

Aktiv medlem
Den största lokaltidningen här i stan sparkade ALLA fotografer, den blaskan skulle inte ens få köpa bilder av mig :D
 

ErlandH

Aktiv medlem
Själv kan jag gärna ge bort bilder till privatpersoner, men inte till vinstdrivande företag.

Du kan ju ställa motfrågan till lokaltidningen om du och dina kompisar kan få gratis prenumerationer, för det gör ju att tidningen får större spridning! :)
Instämmer helt, hade inte kunnat säga det bättre själv.
 

mombasa

Aktiv medlem
1. Du ska ha byline.
2. Du ska ha betalt.
(Även om ersättningen är ringa är den ändå ett kvitto på att ömsesidig respekt har uppnåtts. Längre fram i karriären kan du börja ackordera om pris.)
 

olajor69

Ny medlem
Hej
Du kan också be de skänka till en ideell organisation. Jag ställde det som krav en gång på en reklamfirma att de skulle skänka till barncancerfonden ett rimligt belopp för att få använda två av mina bilder. Kändes riktigt bra!

Bra dag
Ola
 

Lazzeman69

Aktiv medlem
Skulle jag se på det så är nog min syn den här. Ger alla hobbyfotografer bort sina bilder gratis så finns det snart inte några yrkesfotografer kvar. Om de verkligen älskar bilden, ja då är det inte heller mycket begärt att du ska få betalt för den heller. Jag fullkomligt älskar Nikon prylar men jag får nog tusan betala för den om jag vill ha dem, det hjälper inte heller att jag skriver ut att bilden är tagen med Nikon xx och objektivet xx-xxx.
 

AWid

Aktiv medlem
I det här fallet skriver tidningen på sin FB-sida att man fått "låna" bilden av fotografen. Ett innovativt grepp när man inte vill betala för sig. Känt begrepp i "billånarbranschen" men jag har aldrig tidigare hört talas om begreppet i tidningsvärlden:)
Och det är klart - man ska väl inte behöva betala när man bara "lånat". Fotografen kommer ju att få tillbaka bilden när inte tidningen behöver "låna" den längre:)
 
ANNONS