Annons

Flatbädsscanner för DIA???

Produkter
(logga in för att koppla)

Dave

Aktiv medlem
Jag är ny på denna fina sida och ny då det gäller inscanning av dia. så ny så jag inte har skaffat mig någon scanner som klarar det ta ännu. Tänkte kolla med er folk här, om ni har några tips osv.
Tittar förnärvarande på en AGFA scanner som heter 52 någonting. den är en flatbädsscanner. Detta då jag tar o framkallar negativ f film med.

Är scanners av denna typ med bakgrundsbelysning i locket något att ha? använder mina bilder till både web och tryck.

Tacksam för lite ideer och svar. Tackar på förhand mina vänner

Dave
www.lust4life.org
www.smp.lust4life.org
 

gunte

Aktiv medlem
Det finns inget alternativ när det gäller dia och negativ,en filmscanner är det bästa.Med en flatbäddscanner med dialock kan du i bästa fall plocka ut någon enstaka % av bilderna som går att scanna .
mvh/gunte..
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
flatbädd funkar ok för webb, dock saknas mycket när det gäller skärpa och lyster. Men om du efterarbetar i Photoshop funkar det för små bilder på webben.

När det gäller tryck så funkar det inte alls. Då är det diascanner som gäller (som naturligtvis även tar vanlig färgfilm och sv/v).

Det finns en sammanställning från Foto över diascannrar.

http://www.fotosidan.se/doc.htm/1257/1005
 

subfive

Guest
Jag använder själv en AGFA SnapScan e50 för inscanning av mina negativ, och det är faktiskt inte något jag skulle rekomendera.
För det första är AGFAs mjukvara ScanWise HELT värdelöst (iallafall för Mac), men det finns ju andra alternativ (VueScan).
För det andra är det mycket svårt att få en bra incanning, skärpan blir aldrig riktigt bra, och inte färgerna heller. Jag får också alltid fula randiga mönster i blåa himlar och högdager, och jag förmodar att det beror på scannern.
Nej, jag skulle råda dig att avstå från denna scanner om det är scanna neg du vill göra, köp nån riktig diascanner istället, det borde jag också gjort:)

MVH
Gunnar
 

Jahnke

Ny medlem
Jag köpten tillsats till min flatbädsscanner, Köpte denfrån Clas Ohlsson. Jag är mycket besviken, hade förväntat mig bättre bilder. Vilka inställningar jag än gjorde så blev bilderna alldeles grådaskiga.. Jag har n skickat tillbaks den. Köp en riktig dia och filmskanner istället
 

ravi

Aktiv medlem
Epson 1640 Photo -klart prisvärd

Jag har använt en Epson 1640 photo under några månader och är rätt nöjd. Skärpan och färgerna blir riktigt bra.
Jag köpte den för att scanna mellanformatsdior och negativ. En riktig filmscanner för mellanformat var tyvärr bortom min budget. En filmscanner för småbild är inte mycket dyrare än en Epson 1640.
Jag får helt ok bilder från mellanformat (37MB). Från småbild är det lite fjuttigt att bara få bilder som är på 10MB. Det räcker inte för tryck. För webbpublicering räcker det dock. Hur bra mina scannade mellanformatsbilder går att använda till tryck är svårt att säga. Hittills har de bara tryckts i dagstidningar, vilket inte kräver så hög kvalitet.

Jag bifogar en bild som jag scannat. Originalet är ett småbildsdia.
 

Bilagor

Maverick

Aktiv medlem
Köpte en dia/neg-scanner av märket Acer som jag hitills är nöjd med, fast jag har inte hunnit testa så mycket då jag har lite problem med min hårddisk. Här finns iaf en demobild som jag skannat från ett småbildsdia.



/Maverick
 

accipiter

Aktiv medlem
Samtliga bilder på sidan
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=497
är scannade med Epson 1640SU:s dialock. Alla är från 135-film utom den sista som är ett 6x6-dia.
Jag har en Polaroid Sprintscan också. Det är en renodlad diascanner men jag föredrar oftast Epsonlocket även till dia, åtminstone när det gäller bilder för webben.
Polaroidscannern är några år och det märks tydligt att utvecklingen gått fort.
Den må vara bättre i skärpa, upplösning och viss färghantering men är irriterande dålig på att hantera snålt exponerade diabilder och det är ju sådana som dominerar hos oss som hållit på ett tag.
Epsonscannern är mycket bättre på att hantera mörka diabilder alltså.
En svaghet jag noterat hos Epson är dess problem med större ytor med små nyansskillnader.
Om man ex studerar 6x6-bilden ser det ut som om man komprimerat för mycket men jag tror att det är en svaghet hos Epsonlocket som är orsaken till denna moireliknande störning.
Epsonscannern köpte jag sedan den fått mycket beröm i tidningen Foto i våras och med reservation för nämnda svaghet är jag nöjd med dialocket och helnöjd med flatbäddsdelen.
 

Dave

Aktiv medlem
Funderar på en AGFA 52 något. Någon som..?

Tackar för den info om dina bilder och du har verkligen fina bilder :)

Som sagt så funderar jag på en AGFA 52, som har en typ av "längre" lampa som ska belysa diorna.

Dave
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag har scannat med en DuoScan (en stor sak med inbyggd diahållare för olika format). Blir ok för små bilder på webben, men skärpa och lyster är relativt dålig. Krävs en del jobb i Photoshop för att lyfta dem.
 

Sumpen

Aktiv medlem
Är det någon som har lagt rabarber på och testat Epson Perfection 2450 Photo ännu? Är intresserad hur den både klarar av småbild och mellanformat och även påsikt. Kanske någon som har lagt upp några bilder scannande med den?

Verkar vara ett budgetval om man vill scanna mellanformat till hyfsad kvalitet. Nu kör jag med jobbets Agfa Duoscan T1200 och scannar endast på 600dpi...

/Erik
 

NixXxoN

Aktiv medlem
AGFA

´Jag har en AGFA snapscan e50 och den väl inte att rekommendera. Den fick kritik i FOTO-tidningen för att vara långsam, Har inget att jämnföra med så jag vet inte men däremot så är programmet scanvise INTE bra. Ifall nån skulle få för sig att köpa.;)
 

Haraldus

Aktiv medlem
Har skannat dia och neg med UMAX Powerlook II med dialock och den ger ett acceptabelt resultat för webben. Newtonringar vill uppkomma mellan filmens baksida och dialockets glas men de försvinner om man lägger en OH-film mellan neg och dialock. OH-filmen ska vara av typen som är avsedd för vattenbaserad OH-penna.
Resultatet kan ej jämföras med det från Poaroid Sprintscan 120 vars starka sida är mörka original. Se test på site: http://www.sfoto.se/f/tester/4_01_skannrar.html
 

objernulf

Aktiv medlem
Min Epson 2450 Photo är mycket bra. Den ger tillräcklig kvalitet från småbild för 13x18-bilder i tryck eller fotokopior via digitala labb. För bläckstråleutskrifter blir A4 helt OK.

Jag har jämfört med Nikon coolscan 4000 och visst är skärpan/upplösningen bättre men inte tonomfånget och förmågan att klara mörka dior.

För webben är det inga problem. Alla mina bilder här på fotosidan är skannade med Epson 2450.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
jimh skrev:
1640 SU Photo tar dock upp till 4x5 tum.
Jaha, ja ja, när jag kom hem och tittade på modellbeteckningen såg jag att den jag har heter Epson 1650, och den mina vänner, tar inte bredare än 48 mm eller däromkring. I övrigt är den riktigt acceptabel.
Us
 
Senast ändrad:

-Susanne-

Avslutat medlemskap
Har nyligen köpt en HP Scanjet 5470c med dialock och tycker att det blir bra resultat med den, både när det gäller dia och negativ. Nackdelen där kanske är att den inte kan scanna dior som är inglasade, det blir visst för tjockt då för hållaren.
 
ANNONS