Annons

Handla kamera i USA

Produkter
(logga in för att koppla)

ola

Medlem
Jag undrar om ngn har handlat kamera från USA, såg en Canon EOS30 där på nätet som kostade ca 2000:- mindre än här. Och om det är ngn skillnad på modellen som ju heter ELAN 7E i USA jämfört med våran EOS30.
Mvh Ola
 
Jag har hört att Canon har slopat sin världsgaranti vilket betyder att om kameran är köpt i USA är det där du ska lämna in den om det är något fel på den. Detta ska bero på att många butiker och privatpersoner förut inporterade själva. För att förhindra det slopade man världsgarantin.

Om detta stämmer (vet ej om det är sant) är mitt råd att inte köpa en avancerad kamera utomlands. Däremot objektiv, tillbehör och billigare kameror ska inte vara några problem.
 

pjutsi

Avslutat medlemskap
Jag har handlat från USA ett par gånger. Senast köpte jag ett Canon EOS 3-hus, 28-135 IS-objektivet och 550 EX-blixten plus lite smågrejer och tjänade några tusenlappar. Det vill säga jag handlade på plats där, vilket gör att man kan smita från frakt, svensk moms, tullavgift och så vidare. Om man vill det, jag uppmanar ingen till tvivelaktigheter... Beställer man grejerna via postorder från andra sidan Atlanten så kan det fort bli dyrare än att handla hemma.

Mitt gamla EOS 5-hus var jag dock tvungen att handla i sverige pga att just den modellen skiljer sig lite från den amerikanska. Tror det finns något patent i USA på någon av 5:ans funktioner som tvingar Canon att utelämna den på den amerikanska verisonen. Men alla gluggarna och de andra nyare husen ska vara identiska med de man hittar i Europa.

Vad gäller garantin så har jag bekanta i USA som jag tänker skicka grejerna till om de går sönder. Visst känns det säkrare att ha svensksåld utrustning, men jag chansar på att grejerna håller och har hittills inte haft några problem. Jag tycker att det är så stor prisskillnad på vissa grejer att det är värt risken.

Den största nackdelen med att handla i USA är att man tvingas deala med rubbade jänkare om man gör det via telefon. Jag har ringt runt en hel del och har bara dåliga erfarenheter. De har dålig koll [men tror de vet allt som vanligt], bråttom, säljer på provision och kampanjer vilket gör att de på fullt allvar kan slänga ur sig saker som att "Sigma gör bättre objektiv än Canon själva" och så vidare. Så var förberedd på en massa skitprat och sånt om du ringer.

Dessutom är den grå marknaden ganska stor i USA. Det betyder att många butiker går runt generalagenterna och direktimporterar grejerna direkt från Asien istället. Alltså är risken stor att man råkar köpa piratkopior och sånt till originalpris, varför det är allra bäst att handla över disk. Jag kan rekommendera ett besök på B&H Superstore eller Adorama på Manhattan [måste vara jordens störtsa butiker]. Annars finns en massa småhandlare som ibland håller lägre priser än jättarna, som AAA, Smile, Discovery och så vidare. Men hos dem är också riksen större att bli blåst. Många kör utan originalkartonger och med kopierade manualer, vilket kan få en att fundera på det ena och det andra. I vilket fall kan man köpa alla manualer på svenska från Canon Sverige för ca 300 kr styck.

En jobbig sak om man sitter och kollar priser i amerikanska fototidningsannonser är att majoriteten av alla priser som står gäller för piratverisonen av prylen. Så när man ringer och kollar så får man ofta frågan "vill du köpa originalfabrikatet för 35% mer pengar?"

Jag hoppas att någon har lite hjälp av detta iaf. Maila mig om något verkar skumt eller om mer info är intressant. Sammantaget är mitt råd att bara handla från USA om man kan undvika telefon och postorder över havet, om man inte känner för lite gambling...

/ pj
 

jojje2

Aktiv medlem
tveksam

Patrik Nylin skrev:
Jag har hört att Canon har slopat sin världsgaranti vilket betyder att om kameran är köpt i USA är det där du ska lämna in den om det är något fel på den. Detta ska bero på att många butiker och privatpersoner förut inporterade själva. För att förhindra det slopade man världsgarantin.

Om detta stämmer (vet ej om det är sant) är mitt råd att inte köpa en avancerad kamera utomlands. Däremot objektiv, tillbehör och billigare kameror ska inte vara några problem.

Kan hända att du har rätt Patrik, men isf slopades den internationella garantin nyligen. Jag köpte nämligen ett canon objektiv i japan i slutet av juni och fick en världsgarantisedel med, som de skrev på.
 

ola

Medlem
Har kollat med Canon i Sverige

Kanske ingen som är intresserad, men jag kollade med Canon i Sverige och dom svarade:
Hej,
se till att du får en världsgarantisedel ifylld, "Canon World Wide
Warrenty". Den skall vara ifylld med återförsäljare, köpare, datum och
serienr på kameran. Spara dessutom kvittot då det är en giltig handling i
Sverige.

Vänliga hälsningar
Jeanette Swartz
 
ANNONS