Annons

Polarisationsfilter..

Produkter
(logga in för att koppla)

Clintan

Medlem
Jag funderar på att köpa ett polarisationsfilter till min Canon G1 digitalkamera. Hur effektivt är ett sådant filter? Tar det bort blixt-reflexen i en glasruta?
Jag undrar just om detta för jag sysslar med fotografering av filmaffisher och där är ljus-sättningen den svåraste biten. Glasskivan används för att plana ut och ta bort störande skuggor på affishen och en blixt är smidigast att använda.
 

Pentapix

Aktiv medlem
Om det är en blixt rakt framifrån klarar du aldrig det med polfilter, eller nå´t annat heller för den delen. Finns möjligheten att koppla en extern blixt? Eller att köra utan blixt? Eller att montera affischen på Kapa-platta? (mycke jobb).......
 

pjutsi

Avslutat medlemskap
Polfilter fixar bara ljus som har någon sorts polarisation. En stor del av reflekterat solljus får en viss polarisation [slå upp brewstervinkel och forska på] som ett rätt vridet polfilter kan stänga ute. Samma sak med sidoljuset från himlen. Ljuset från en blixt har inte samma natur [tror jag] men i vissa refletionsvinklar borde det ändå bli polariserat varför ett filter kan ha effekt. Men isf handlar det om helt andra vinklar än då ljuset kommer från en blixt på kameran.

Jag ska läsa på om detta [har trängt bort optikkurserna för tf] om ingen annan har bättre koll inom området.

Jag tycker du ska köpa utrustning så du kan styra en extern blixt som skjuter från sidan så att reflektionen missar objektivet. Telefonsladd eller IR. Eller kör med lampor, lättare att se ch styra ljus och reflektioner på så vis.

/ PJ
 

Clintan

Medlem
Tack för inläggen. Jag har använt lampor, 2 st i 45 graders vinkel, vilket krävs för att få en jämn belysning. Problemet är värmen från dem. Den kan vara mycket jobbig om man ska plåta 25 posters i ett svep.
Jag har läst att om man har ett pol-filter framför blixten också ska vara effektivt. Jag får forska vidare i ämnet.
2 synkade blixtar är den ultimata lösningen men dyr. Canon Speedlite 420 som jag har nu kostar närmare 3000 kr.
 

holmj

Medlem
Polfilter framför ljuskällan är väldigt effektivt när du vill ha full kontroll på "blänken", ett problem (om du kör så klena blixtar som speedlights) är bara att de som vanligt snor ca 2 bländarsteg... Med lite övning så tror jag att du hittat en ny favorit i studion om du pysslar med tex stillife! Filtren köps i ark och ett tips är tex Yfo.
 
ANNONS