Annons

S/v 200 Iso?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mira

Aktiv medlem
Varför finns inte svartvit film i 200 ISO på vanliga ställen? (Finns det alls?)

Är Tri-X skarpare än T-Max?
Den har ju högre kontrast, men enligt Scand. Photo har T-Max "mycket hög skärpa och extremt fint korn" medans Tri-X har "hög skärpa och fint korn"... allting verkar "bättre" på T-Max...?

Hur ser man på neget vilken av dessa två sorter och vilken ISO filmen har?
Det står ju inte...
 

Pentapix

Aktiv medlem
Mig veterligen finns ej 200 ISO sv.v.
T-MAX är den skarpare av dom båda, tack vare sitt T-korn. T-MAX jobbar bäst i ljusa partier, TRI-X är bra i skuggpartier & har hög svärta.
 

leica

Aktiv medlem
Hej!!

Prova tri-x på 200 asa.reducera framkallningen med c.a 10 % recultatet blir finkornigt skarp med skön svärta och fina nyanser i lågdagrarna och bra även i dom högre partierna!Exp. efter hur du vill ha lågdagrarna och framkalla fram hög dagern!!!
Lycka till!!!:) :)
 

leica

Aktiv medlem
ursäkta glömde en sak!!!Det finns två tri-x!!!vanliga tri-x 400 samt tri-x prof. 320!helt olika filmer och jag syftar i mitt tidigare inlägg på vanliga tri-x!!!
 

Mira

Aktiv medlem
Vad blir skillnaden om man kör en 100 till 200 eller en 400 till 200 ? Vilket är bäst?

Ska man ställa in kameran på 200 ISO oxå?

Om man ska reducera framkalln. tiden med 10% för 400 - blir det tvärtom med 100 ?
 

leica

Aktiv medlem
Hej!!

Om du "kör" en 100 till 200 så under exp. du Om du exponerar en 400 till 200 så överexp. du!Man måste anpassa framkallningen efter hur du exp.Det beror okså på hur du mäter ljuset!Att under exp. ett negativ gör att du förlorar en hel del i dom mörka partierna, och det kan du ej kompensera annat än att anv. dig av ett papper som tecknar lågdager bra typ emaks!Läs avancerad svartvitt teknik av Lars Kjellberg!Där han på ett lättfattligt sätt redogör för hur filmen beter sig vid över resp. under exp.!!!

Lycka till!!
 
ANNONS