Annons

vill köpa ballong

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
Hej, jag läste om ett företag som gör flygbilder från en liten ballong, med fjärrutlöst kamera, som vinchas upp i det blå.
Är det någon på fotosidan som kan ge mig tips på var jag kan få tag på sådan utrustning och vad det kostar.

Jag gör en hel del bilder av denna typ och det kostar flera skjortor att hyra helikopter.
 

Bilagor

ulltand

Aktiv medlem
Var inne på Attila Gál:s privata sida innan jag såg det här inlägget.
Ganska festligt, och kanske en passande affärsidé för andra här på Fotosidan?! (får jag provision för alla som slår till nu Attila?)


www.aerofoto.se
 

vonD

Aktiv medlem
hehe:)

ulltand skrev:
Var inne på Attila Gál:s privata sida ...
Hej Ulf!

All reklam är reklam, men...jag skickade ett privat mail till Johan nu, för mitt inlägg, med snarlik innehåll är borttagen för det var kommersiell, som jag, till en viss del (!) kan förstå. Misstänker att ditt inlägg går samma öde tillmötes:) Annars går allt att diskutera:)

mvh/Attila
 

Jocce

Aktiv medlem
Verkar juh riktigt coolt det där!

Nån som har koll på vad det kostar att köpa in utrustningen, och att driva den så att säga?

Går det o driva en firma med lönsamhet med enbart en ballong?


/Jocce
 

hornavan

Aktiv medlem
En elegant lösning på mitt problem är en sk Gyro, en minihelikopter där rotorn skapar lyftkraft genom självrotation. Rotorn börjar rotera när farkosten når ca 30 km/ timme. Gyron drivs framåt med en Subarumotor.
Troligen är den tillåten i Sverige och det fina i kråksången är att den bara kostar drygt 200 000 och att den är lätt att flyga.
Även om priset bara motsvarar en mellanklassbil så är det dock mer realistiskt med ballong eller drake. Tack för inläggen.
Har ni fler goda råd så suger jag i mig.
här finns fler flygbilder http://www.arjeplogtimes.com/
 

hornavan

Aktiv medlem
Jocce skrev:
Verkar juh riktigt coolt det där!

Nån som har koll på vad det kostar att köpa in utrustningen, och att driva den så att säga?

Går det o driva en firma med lönsamhet med enbart en ballong?


/Jocce
Min erfarenhet av att driva firma är att det inte är den tekniska utrustningen, utan den som sitter inne i ballo..huvudet, som är avgörande för företaget lönsamhet.
 

müsli

Avslutat medlemskap
Jocce skrev:
Nån som har koll på vad det kostar att köpa in utrustningen, och att driva den så att säga?
En "balong" (blimp) kostar runt 10.000 kr om den ska kunna lyfta 4-5 kg.
Heliumgas verkar riktigt dyrt.

Är det verkligen realistiskt att fylla ballongen varje gång man ska ut och ta några bilder?! Borde kosta några tusen per fyllning, runt 10 kubik, eller?
Alternativt krävs det ett rejält stort släp om man ska frakta runt blimpen fylld med gas. ;)
 

raderad12

Aktiv medlem
Uppfinnarjocke pockar på... ;-)

Varför inte en hemtillverkad varmluftsballong, driven av gasol med en sån där radiostyrning för modellflygplan för att sköta kameran å gasolen. Gör den ännu lite större så att den orkar en dator ansluten till kameran med trådlöst nät till en dator på marken, så att du kan se vad du fotar.

Sen har jag även sett bilder på internet på en radiostyrd modellhelikopter med filmkamera som användes i hollywood för nån känd film, men tyvärr har jag ingen länk.
 

tullmejs

Aktiv medlem
Ja, en radiostyrd helikopter kan mycket väl visa sig vara det sammantaget bästa! De lär vara svåra att manövrera dock.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Jag har just skaffat en modellhelikopter som jag kommer att hänga kameror och videokameror i.
Håller just på att lära mig flyga den. Inga (dyra) krascher hittills.
Det tar ganska många timmars flygning innan man manövrerar den med säkerhet.
Den klarar att lyfta åtminstone ett kilo utan problem.
Den kostade mig komplett ca.14000 kr, men då hade jag som gammal RC-flygare redan startutrustning etc.
Tilläggas bör att modellhelikopter är en avancerad hobby i sig som kräver hängivenhet och stort teknikintresse.
För att kunna sikta krävs en radiolänk (videobild) till marken samt helst vridbar kamera som måste styras av en fotograf med separat radioutrustning.
 
ANNONS