Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bakgrunder till fotostudio

Produkter
(logga in för att koppla)

wistrom84

Aktiv medlem
Ska i mars starta upp ett mindre fotoföretag med en studio jag hyr. Har ni tips på bakgrunder för bra pris samt upphängning? Prisförslagen jag fått från cyberphoto ligger på ca 4000kr med upphängning och bakgrund på rulle. Det måste ju finnas ngt billigare alternativ?

Själv pappersrullen ligger på 700 och det är helt okej, men sedan upphängningsanordningen för runt 3000 känns på tok för dyrt.

Alla tips mottages!

Johanna
 

GomaD

Aktiv medlem
Ska i mars starta upp ett mindre fotoföretag med en studio jag hyr. Har ni tips på bakgrunder för bra pris samt upphängning? Prisförslagen jag fått från cyberphoto ligger på ca 4000kr med upphängning och bakgrund på rulle. Det måste ju finnas ngt billigare alternativ?

Själv pappersrullen ligger på 700 och det är helt okej, men sedan upphängningsanordningen för runt 3000 känns på tok för dyrt.

Alla tips mottages!

Johanna
http://www.kaffebrus.com/bakgrundsupphangning-195.html

och en

http://www.kaffebrus.com/aluminiumkarna-197.html

och pappersrulle inga 4000:- där inte..

Tomas
 

lasse-p

Aktiv medlem

Minita

Aktiv medlem
Bygghandeln har 50 mm:s PVC-rör för en ringa peng. Jag hittade ett rör som var lite klämt i ena ändan och praktiskt taget fick röret (de skall kunna gå att skarva med varandra) Finns även klämfästen till dessa rören för ca 70.-/st. Fungerar hur bra som helst.

Tittade runt i vårt lokala industriområde. Hade turen att hitta ett företag som säljer alu-profiler. De hade ett 50 mm alurör som fungerar helt perfekt som kärna. Även där gick det att köpa röret väldigt billigt.

Med lite tur och lite egen händighet kan det mesta fungera.
 

LottaJohansson

Aktiv medlem
Tokbillig lösning!

Hejsan!

I vår studio har vi hittat en tokbillig och jättebra lösning.

Om du nu använder papp, eller liknande material på rulle, så stoppar du in cirka 1-meter långa plaströr i varje sida på rullen. Sätt upp två krokar i taket och använd sedan en kedja för att ta runt plaströret och sedan hänga fast i kroken. (Hmm, blev en konstig beskrivning, fattar du? Kan fixa en bild på det annars).

Fördelen är att du kan få upp bakgrunden väldigt högt (vilket är viktigt för oss eftersom vi har lokal i en källare och takhöjden är låg. Nackdelen är att du måste dra ut/veva in bakgrunden manuellt och det är svårt att byta om man är ensam. Men funkar generellt jättebra:).

Lycka till!

MVH
Fotograf Lotta Johansson
www.fotograflottajohansson.wordpress.com
 

lasse-p

Aktiv medlem
Hejsan!

I vår studio har vi hittat en tokbillig och jättebra lösning.

Om du nu använder papp, eller liknande material på rulle, så stoppar du in cirka 1-meter långa plaströr i varje sida på rullen. Sätt upp två krokar i taket och använd sedan en kedja för att ta runt plaströret och sedan hänga fast i kroken. (Hmm, blev en konstig beskrivning, fattar du? Kan fixa en bild på det annars).

Fördelen är att du kan få upp bakgrunden väldigt högt (vilket är viktigt för oss eftersom vi har lokal i en källare och takhöjden är låg. Nackdelen är att du måste dra ut/veva in bakgrunden manuellt och det är svårt att byta om man är ensam. Men funkar generellt jättebra:).

Lycka till!

MVH
Fotograf Lotta Johansson
www.fotograflottajohansson.wordpress.com
Hej Lotta! Använder du vanliga pappersfotobakgrunder på rulle som säljs via de etablerade fotofirmorna ? Typ Lastolite, Colorama, Kaffebrus, Photax osv. ?
Eller har du tips på billigare lösning på bra pappersrulle med?
//Lasse
 

LottaJohansson

Aktiv medlem
Hej Lotta! Använder du vanliga pappersfotobakgrunder på rulle som säljs via de etablerade fotofirmorna ? Typ Lastolite, Colorama, Kaffebrus, Photax osv. ?
Eller har du tips på billigare lösning på bra pappersrulle med?
//Lasse
Hej Lasse!

Min studiokompis hade turen att köpa ett 60-tal pappersbakgrunder av en fotograf i närheten som gick i pension. Tror han gav en tusenlapp för allt! Men antar att det är köpt från etablerade fotofirmor från början.

Under mitt sista gymnasieår hade jag studiofotografering som eget projektarbete och skrev till Lastolite om det. Därefter fick jag det sponsrat, men det kanske kräver att man ska göra något speciellt...hmm. Kolla runt på begagnatmarknaden, annars får man nog tyvärr gilla läget med priset.
Har du förresten kollat något på vinylfilm som bakgrund? Lite dyrare men håller också längre än papp, och går dessutom att skrubba om den blir skitig (vilket den kommer att bli...).
 

felldin

Aktiv medlem
Jag använder mig av 2st vinkeljärn som jag har skruvat fast i taket. Sedan har jag en krok fäst i varje vinkeljärn. Mellan dessa krokar har jag dragit ett snöre som jag har trätt igenom bakgrundsrullen. Det är lätt att rulla ut bakgrunden (bara att dra i pappret). Rulla ihop måste dock ske genom att man manuellt snurrar på rullen.

Jag får allt på plats på ca 30-60 sekunder och får bort allt på ca 2 minuter. Kostnaden kan väl vara runt 40 kr för hela anordningen.
 

lasse-p

Aktiv medlem
Hejsan,
Jag har Ikeas största vita rullgardin och den fungerar bra. Om man vill ha nått billigt så fungerar det bra.

Lägger till två länkar så ser du några av mina bilder med ikeas vita bakgrund.

http://jakkerphoto.blogspot.com/2011/12/produktfoto.html

http://jakkerphoto.blogspot.com/p/familjefotografering.html

Mvh Jakke
Bra Jakke.
Fråga: Är det rullgardinen TUPPLUR som du köpt?
Nyfiken på produktfotot: Har du lagt en plexiglas skiva under leksakerna för att få blänk?
//Lasse
 

jaron74

Ny medlem
Bra Jakke.
Fråga: Är det rullgardinen TUPPLUR som du köpt?
Nyfiken på produktfotot: Har du lagt en plexiglas skiva under leksakerna för att få blänk?
//Lasse
Hejsan Lasse,
Det stämmer med TUPPLUR. :) r nöjd med den så jag tänkte köpa mig nog grå/svart rullgardin också.
Angående produktfoto så hade jag en glasskiva. Hade bara den att tillgå, tog den jag hade på rottingmöbeln.
Men man kan säkert använda sig av plexi också. Värt att provas för den är ju hållbar. Glas måste man ju vara försiktig med. Sen gäller det att placera blixten rätt så att den slår bort glaskanten som kan bli på bilden. Hade en extern blixt sb 600 :)
Hoppas du blev nöjd med svaret. :)
Mvh Jakke
 

Carwil

Aktiv medlem
Den där "Fyndfirman" har jag läst en massa varningar om i div forum. Dom leverar inte varor, svarar inte på frågor etc.
Vissa uttalar sig dock som nöjda kunder så jag vet inte.....
Sen kan man fundera på kvalitétsnivån när priserna är så extremt låga.
Köpte ett bakgrundspaket av dem i somras men kan inte rekommendera det. Ställningen är alldeles för vek. Har man maxbredden 3 meter, så hänger det ner på mitten. Tygerna är väldigt tunna, men det svarta fungerade i alla fall, (fast vi byggde en träställning som vi spände upp det på) Det vita hade någon fläck mitt på och ställningen vi byggt upp lös igenom, så det har jag inte använt.
 

sjobusen

Ny medlem
Nyfiken

Hej Jakke
Här lite nyfiken på hur du ställer in blixten för att inte få kanten mot bakgrunden.
vart ställer du den å hur är den riktad, hur lång är glasskivan och hur långt är det mellan produkten och bakgrunden.



Hejsan Lasse,
Det stämmer med TUPPLUR. :) r nöjd med den så jag tänkte köpa mig nog grå/svart rullgardin också.
Angående produktfoto så hade jag en glasskiva. Hade bara den att tillgå, tog den jag hade på rottingmöbeln.
Men man kan säkert använda sig av plexi också. Värt att provas för den är ju hållbar. Glas måste man ju vara försiktig med. Sen gäller det att placera blixten rätt så att den slår bort glaskanten som kan bli på bilden. Hade en extern blixt sb 600 :)
Hoppas du blev nöjd med svaret. :)
Mvh Jakke
 

krilleflyers

Aktiv medlem
Vill bara informera att hållarna visst passar i pappersröret till bakgrunderna. Hållaren expanderar. Har själv en bakgrundshållare för 3 bakgrunder som är takmonterad.
Ett tips är att längst fram på pappret skruva fast 2 st trälister.
 
ANNONS