Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tony Nortrup: föreslår Nikon att göra som Sony och andra tillverkare av spegellöst

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Varför skulle en pekskärm vara snabbare än traditionell hantering i menyer?
För att man kan peka direkt på det man vill välja, istället för att klicka sig dit med ett eller flera klick på en eller flera piltangenter och sen klicka på "välj"-knappen.

Jämför med hur man navigerade i menyerna i gamla tiders telefoner med tangenter och hur man gör i nya tiders telefoner med pekskärm.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Lite fakta från NR:

Almost three years after its official announcement, the Nikon D750 DSLR ($1,896.95) was the best selling camera for February for the Japanese retailer Map Camera.

Here is the full list:
1. place: Nikon D750
2. place: Sony α7 II
3. place: Canon EOS 5D Mark IV
4. place: Fuji X-T2
5. place: Fuji X100F
6. place: Canon PowerShot G7 X Mark II
7. place: Olympus OM-D E-M1 Mark II
8. place: Nikon COOLPIX AW130
9. place: Sony RX100 V
10. place: Sony α7R II

The top 10 sold used cameras:
1. place: Canon EOS 5D Mark III
2. place: Olympus OM-D E-M1
3. place: Canon EOS 6D
4. place: Canon EOS M3
5. place: Canon EOS 5D Mark II
6. place: Olympus OM-D E-M5
7. place: Sony α7 II
8. place: Panasonic LUMIX GX7
9. place: Canon EOS 7D Mark II
10. place: Sony α6000
Via DC.Watch
Ja det behöver ju inte vara så konstigt. Längre in i produktcyklarna har priserna ofta dalat en hel del och då upplever folk ett köp prisvärt som man kanske avstått tidigare. Den kostade 2300 U$ när den kom för huset och nu kan man köpa den för knappt 18 000 i Sverige t.ex. hos Cyber.

Den kamera Sony verkar ha sålt mest av i Sverige är gamla A7 som ju är den första generationen A7 och ungefär lika gammal som D750. Den kostade 1700 U$ och hos Cyber kan man få ett ex. för 8490 spänn!! 8500 för en ny FF-kamera tycker säkert en hel del är attraktivt också. Så attraktivt att den säljer mest just nu av Sonys modeller hos Cyber.

Så jag vet inte vad du ville visa med dessa säljsiffror men de kan vara komplexa att analysera även p.g.a. de faktorer jag lyft.

Vill man sammanfatta detta så kan man ju konstatera att folk ofta styrs mer av priser än annat. Inget konstigt i det. En del passar på när tillverkarna säljer ut äldre modeller. Jag har dock svårt att se att detta skulle ha någon bäring på de frågor jag lyfte i denna tråden kring teknikens utveckling.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
En sak jag undrar

Något för Martin Agfors kanske?

Kan det vara så att Nikon passat när det gäller Sonys nyare sensorer för att dessa är byggda för hybrid-AF med alla fasdetekt-AF punkterna på huvudsensorerna. Med deras klassiska DSLR-design så har de ju en dedikerad AF-sensor redan. Det kan ju upplevas som ett problem kanske. Vad jag vet så är det väl AF-sensorer på alla de APS-C och FF-sensorer Sony använder nu.

Sony har dock i A99 II kombinerat AF-sensorerna på huvudsensorn med den dedikerade AF-sensor man haft länge i sina modeller med fast havgenomskinlig spegel med fint resultat men man har ju inte samma huvudproblem som Nikon har med den rörliga traditionella spegeln och den optiska sökarens begränsningar. Nikon kommer ju ha dessa spegelproblem så länge man har kvar den gamla DSLR-designen. Det problemet är ju svårt att komma runt hur man än ser det. Det begränsar även möjligheterna att införa en del av de funktioner som ju TN efterlyste i sin video.
 

iSolen.se

Guest
Säkerhetsuppdateringar brukar väl distribueras i form av en ny version av operativsystemet?
Med nya versioner av operativet menar jag såna som tillför nya funktioner och ser annorlunda ut.

Att de släpper buggfixar räknar inte jag som nya versioner. 4.0.17 till 4.0.23 må vara tekniskt en ny release men jag tror du förstår att jag menar 5.0 som ny version.
 

iSolen.se

Guest
Varför skulle en pekskärm vara snabbare än traditionell hantering i menyer? Jag har ofta problem med min telefon med mina torra fingrar bara som ett exempel. Det blir fel och man får korrigera eller som oftast - det händer ingenting. Det sker aldrig med piltangenterna. Däremot tror jag det funkar fint med videofokus.

Möjligheten att scrolla och paga (verbform av "page)" genom en lista med ikoner istället för att navigera djupt i ett menysystem har alla moderna mobiltillverkare anammat.

Att kunna navigera med pilar kan fortfarande vara möjligt, man har ibland handskar.
 

martinot

Aktiv medlem
Med nya versioner av operativet menar jag såna som tillför nya funktioner och ser annorlunda ut.

Att de släpper buggfixar räknar inte jag som nya versioner. 4.0.17 till 4.0.23 må vara tekniskt en ny release men jag tror du förstår att jag menar 5.0 som ny version.
Japp, är helt med på vad du menar (och håller med om skillnaden).
 

ztenlund

Aktiv medlem
Möjligheten att scrolla och paga (verbform av "page)" genom en lista med ikoner istället för att navigera djupt i ett menysystem har alla moderna mobiltillverkare anammat.

Att kunna navigera med pilar kan fortfarande vara möjligt, man har ibland handskar.
Jag tycker förstås att det är påtagligt mycket menyer i min telefon om jag ska ändra inställningar...
 

PMD

Aktiv medlem
Japp, är helt med på vad du menar (och håller med om skillnaden).
Alla nya "releaser" av ett OS är också nya versioner. I versionsnumret brukar finnas (bl.a.) siffror för "major version", "minor version" och "edit version" (och ibland "build version"). I stort sett alla OS har egna format för det här men principen är densamma.

Även om den bara innehåller buggfixar och säkerhetsuppdateringar (det senare är ett specialfall av det förra) så är det ändå en ny version av OS:et.
Annars hade det ju inte fått ett nytt versionsnummer. :)

Om man vill vara tydlig med att man menar en version som tillför ny funktionalitet så får man påpeka det.

Tydlighet är en dygd. Det sparar en massa onödigt konversation om missförstånd.
 

martinot

Aktiv medlem
Alla nya "releaser" av ett OS är också nya versioner. I versionsnumret brukar finnas (bl.a.) siffror för "major version", "minor version" och "edit version" (och ibland "build version"). I stort sett alla OS har egna format för det här men principen är densamma.

Även om den bara innehåller buggfixar och säkerhetsuppdateringar (det senare är ett specialfall av det förra) så är det ändå en ny version av OS:et.
Annars hade det ju inte fått ett nytt versionsnummer. :)

Om man vill vara tydlig med att man menar en version som tillför ny funktionalitet så får man påpeka det.

Tydlighet är en dygd. Det sparar en massa onödigt konversation om missförstånd.
Per, du har rent tekniskt absolut helt rätt (och håller även med dig på ett principiellt plan), men däremot så förstod jag vad iSolen syftade på ändå, och vad han ville ha sagt. Höll därmed med honom i hans andemening (även om jag vet att han rent strikt definitionsmässigt inte var tekniskt helt korrekt).
 
ANNONS