Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D810 - samma fel på två kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Hej,

har råkat ut för ett mystiskt problem, får inte till fokus tillräckligt ofta. Har kollat massor med bilder och man kan se att det är bakfokus och när jag mätte själv så visst, det är lite bakfokus men inte så mycket. Fokus missas rejält på många bilder. Har som sagt två kameror och jag har roterat grejerna men inte lyckats reda ut vad felet kan vara. Fotade med D800 och D4 innan utan problem.

Lämnade in kamerorna på service och det visade sig att bägge kamerorna behövde få speglarna justerade (och alla tre objektiven 24-70, 70-200, 200-500). Har haft över 10 hus och har aldrig hört talas om att detta ska behöva göras. Det antyddes yttre påverkan.

Är detta fel vanligt? Är det en svaghet hos D810? De är köpta inom en vecka och har serienummer i närheten av varandra.

Jag har aldrig tappat eller stött till kamerorna, de har mest gått i studio. Det finns inte minsta märke eller repa.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
På din beskrivning (samma fel, nära i serienummer) låter det ju onekligen som fabrikationsfel. Någon gigg i fabriken som varit felinställd eller så. Eller en nybörjare på line som inte fått till handgreppen än. Eller någon robot som slirar.

Men det är bara spekulation från min sida.

Petter...
 

snap01

Aktiv medlem
för mig låter det som ett fel fabrikationsfel eftersom bägge kamerorna har fått det. Jag har smällt i mina D800 en hel del o aldrig fått något liknande problem. Ena har jag nog tagit snart 500000 bilder med. Mina D800 har typ varit felfria det som alltid inte funkar är gummit som släpper men det har det gjort på alla mina Nikon kameror.

Den enda nikon kameror jag haft som jag verkligen hade problem med var D700 där fick jag byta blixtsko enheten minst 4 gånger inte på samma kamera visserligen.

Vad är oddsen att du slagit i bägge kamerorna på exakt samma sätt o skadat kameran?

om det inte ens finns något märke tål dom inte ens en liten smäll enligt Nikon? är det inte pro kameror vi pratar om? jag har tappat canon 1ds mak två från ett stativ på 1,5 meter ett litet märke på kameran men funkade felfritt.

Nej kameran sak hålla användning speciellt om det är från pro segmentet. Just att det är på bägge o inga synliga märken tyder på normal användande o sådant ska en pro kamera hålla. Nikon ska justera det åt dig gratis anser jag . Är du reggad som nps?
 

bomalt

Aktiv medlem
Kan det ha att göra med att spegelhuset på D810 är gjort i plast, men i metall på D800? En tanke bara...
 

iSolen.se

Guest
för mig låter det som ett fel fabrikationsfel eftersom bägge kamerorna har fått det. Jag har smällt i mina D800 en hel del o aldrig fått något liknande problem. Ena har jag nog tagit snart 500000 bilder med. Mina D800 har typ varit felfria det som alltid inte funkar är gummit som släpper men det har det gjort på alla mina Nikon kameror.

Den enda nikon kameror jag haft som jag verkligen hade problem med var D700 där fick jag byta blixtsko enheten minst 4 gånger inte på samma kamera visserligen.

Vad är oddsen att du slagit i bägge kamerorna på exakt samma sätt o skadat kameran?

om det inte ens finns något märke tål dom inte ens en liten smäll enligt Nikon? är det inte pro kameror vi pratar om? jag har tappat canon 1ds mak två från ett stativ på 1,5 meter ett litet märke på kameran men funkade felfritt.

Nej kameran sak hålla användning speciellt om det är från pro segmentet. Just att det är på bägge o inga synliga märken tyder på normal användande o sådant ska en pro kamera hålla. Nikon ska justera det åt dig gratis anser jag . Är du reggad som nps?
Jo jag är NPS.

Tycker också det är mycket märkligt. D800 hade jag också gummisläpp på men dessa D810 har klarat sig trots 40-50000 exponeringar, mest inne men ändå.

Har fotat med ena kameran på axeln och andra i väskan när jag varit ute. I studio ligger den som jag inte använder på ett bord. Kan inte komma någon våldsammare situation än säkerhetskontrollen på en flygplats eller att städerskan stött till den liggande väskan på golvet vid dammsugning, dvs löjligt lite risk. Har aldrig haft inne kamerorna på sensorrengöring och gör inget sådant själv. Brukar vara rädd om mina grejer och när jag efter drygt tre år sålde D800 och D4 såg de nya ut när gummit fixats på D800.

Kan det ha att göra med att spegelhuset på D810 är gjort i plast, men i metall på D800? En tanke bara...
Plast är ett underskattat material som fjädrar, jag tycker det är snarare en fördel.

Men för min del skulle husen kunna vara i frigolit, grejerna har inte fått någon smäll.
 

snap01

Aktiv medlem
när det blir fel på bägge trots ingen utomstående påverkan så innebär det att konstruktionen/eller delarna inte håller måttet. Sedan vad nikon anser att kameran ska hålla är en annan femma. När jag körde canon rasade slutaren på en pro kamera efter 45000 bilder o eftersom kameran var 14 månader gammal så tyckte canons produktchef att jag skulle stå för det själv. Då bytte jag till Nikon istället. Jag har alltid fått bra o snabb service av Nikon betydligt bättre än hos canon. Canon bytte serviceverkstäder med jämnan o du fick aldrig någon personlig kontakt där.
Hur det är hos canon idag vet jag inte men Nikon brukar man kunna prata med så du borde kunna få någon slags hjälp där eftersom det blivit samma med på bägge husen. Mina fel på D700 fanns att läsa på nätet om var flera som råkat ut för har du kollat om det är någon mer som skrivit om det?
 

iSolen.se

Guest
när det blir fel på bägge trots ingen utomstående påverkan så innebär det att konstruktionen/eller delarna inte håller måttet. Sedan vad nikon anser att kameran ska hålla är en annan femma. När jag körde canon rasade slutaren på en pro kamera efter 45000 bilder o eftersom kameran var 14 månader gammal så tyckte canons produktchef att jag skulle stå för det själv. Då bytte jag till Nikon istället. Jag har alltid fått bra o snabb service av Nikon betydligt bättre än hos canon. Canon bytte serviceverkstäder med jämnan o du fick aldrig någon personlig kontakt där.
Hur det är hos canon idag vet jag inte men Nikon brukar man kunna prata med så du borde kunna få någon slags hjälp där eftersom det blivit samma med på bägge husen. Mina fel på D700 fanns att läsa på nätet om var flera som råkat ut för har du kollat om det är någon mer som skrivit om det?
Har alltid fått bra service av Nikon Solna och Kameradoktorn där jag i princip köpt allt.

Har googlat och inte kommit fram till något.

Det finns några scenarion:

- Husen har fått sig en smäll före jag köpt dem, oberoende av varandra.

- Det är ett fel i en batch men få andra har upptäckt det då de fotar mest med mittenpunkterna (i mitten fokuserar de nästan rätt).

- Det är ett slumpmässigt fel men få andra har upptäckt det då de fotar mest med mittenpunkterna (i mitten fokuserar de nästan rätt).

- Det är att fel som uppstår över tid, jag har fotat ovanligt mycket med dessa. Vibrationer (kör mycket bil) eller användning kanske leder till att speglarna ruckas.

- Något har hänt när jag inte varit närvarande. Tex att flygplatspersonalen i säkerhetskontrollen tappat väskan när jag varit upptagen med att bli body-searched.
 

ravi

Aktiv medlem
Jag hade fel på spegelhuset som var utanför spec på min D700 och på min D800e. Jag upptäckte problemet genom att det verkade krävas fokusjustering -21 för mitt 200mm på båda kamerorna. (alla andra objektiv gick att justera in) När jag bytte till D810 klarade jag mig med minimal justering. Efter att jag kollat runt på nätet tycker jag att det verkar som om det är betydligt vanligare med felaktiga spegelhus på D800 än på D810. Jag tror att Nikon har förbättrat kvaliteten när de bytte modell.
 

cardazio

Aktiv medlem
Vad kostar det att lämna in huset för justering av bakfokus och behöver man säga till dem att ställa det nominellt (+/- 0) så att de inte justerar 10 steg eller liknande och nöjer sig där (läste om något liknande i en annan tråd)?

Det ser ut som att jag behöver korrigera min D800 ca -21 eller -22 för ett par av mina objektiv dvs. just nu måste jag använda live view vilket är trist. 2 st klarade sig genom att jag får ställa -20 och ställa fokus där den växlar mellan pil och prick.
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Jag skickade in min D800e och bad att få AF:en inställd mot verkstadens referensobjektiv. De flesta av mina objektiv skulle också behövt -22 till -24 om det funnits.
Fick tillbaka kameran justerad utan kostnad och AF justering ligger på max +/-5 i de fall det behövs öht.
 

cardazio

Aktiv medlem
Jag skickade in min D800e och bad att få AF:en inställd mot verkstadens referensobjektiv. De flesta av mina objektiv skulle också behövt -22 till -24 om det funnits.
Fick tillbaka kameran justerad utan kostnad och AF justering ligger på max +/-5 i de fall det behövs öht.
Ok, misstänker att du hade garanti kvar då - eller gör de sådant pro bono? Skickade en fråga till Nikon nu om detta - undrar om det inte hade varit möjligt att förlänga spannet till +/-30 så hade detta inte varit ett problem. Egentligen kan de justera 20 punkter direkt för då hamnar jag rätt, så det bör inte ta lång tid - har testat med 4 olika objektiv så rätt säker nu :).
 

iSolen.se

Guest
Hur har det gått för TS med kamerorna? Är själv intresserad av D810.
Det gick alldeles utmärkt, kamerorna skickades utomlands för fix och de levererar som de ska nu.

Om felen var ursprungligen eller inte utreddes aldrig men så långt jag kunnat gå tillbaka har jag sett felen. Speglar sneda och ena sensorn var också sned. Dvs stort fel.
 

sears

Aktiv medlem
Det gick alldeles utmärkt, kamerorna skickades utomlands för fix och de levererar som de ska nu.

Om felen var ursprungligen eller inte utreddes aldrig men så långt jag kunnat gå tillbaka har jag sett felen. Speglar sneda och ena sensorn var också sned. Dvs stort fel.
Skönt att höra. Tack för svar.
 

mallisch

Aktiv medlem
Hittade detta inlägg av en slump, och tur var ju det! Har nämligen en D810 med exakt samma problematik som du. Har tänkt att felet legat hos mig själv men ändå tänkt att det var konstigt att det skulle vara så mycket svårare att fokusera med denna än med min gamla D700. Misstänker efter dina inlägg att problemet ligger i min kamera, så dags att lämna in den med andra ord. Vad tog Nikon för att justera problemet?
 

iSolen.se

Guest
Hittade detta inlägg av en slump, och tur var ju det! Har nämligen en D810 med exakt samma problematik som du. Har tänkt att felet legat hos mig själv men ändå tänkt att det var konstigt att det skulle vara så mycket svårare att fokusera med denna än med min gamla D700. Misstänker efter dina inlägg att problemet ligger i min kamera, så dags att lämna in den med andra ord. Vad tog Nikon för att justera problemet?
Räkningen var på drygt 10 men jag slapp betala tack vare gott samarbete med kameradoktorn. Det var därför vi inte behövde reda ut om felet varit där från början eller inte.

Av ren nyfikenhet, kan du sajtmaila mig ditt serienummer?
 

mallisch

Aktiv medlem
Räkningen var på drygt 10 men jag slapp betala tack vare gott samarbete med kameradoktorn. Det var därför vi inte behövde reda ut om felet varit där från början eller inte.

Av ren nyfikenhet, kan du sajtmaila mig ditt serienummer?
Det var inte dåligt, för båda husen alltså? Skickar över min kameras serienummer till dig.
 
ANNONS