Annons

Köpråd - Bildskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Lentzen

Medlem
Hej!

Efter att ha fotograferat i ett par år nu så har man ständigt brottats med sina inköp gällande kvalitet kontra pris, kompromisser m.m. Men inget har varit så svårt som att välja bildskärm.

Jag har långt om länge fastnat för Dell Ultrasharp u2410 som jag tror fyller mina behov och krav. Då dök nästa fråga upp.

u2410 + kalibrator eller den större u2710 och vänta med kalibreringsverktyg till ett senare tillfälle? Är den större skärmytan att föredra framför en profilerad u2410?

Hade varit kul att höra vad ni gjort i samma sits.

Tack på förhand.
 

sebmacahan

Aktiv medlem
jag har en 27a och den är schysst. Däremot är det ju så att man vänjer sig vid det man har. Jag har arbetat länge på en 30" och har 27" på jobbet. Det är påtaglig skillnad när man går ner i storlek. Sedan vill man ju mer eller mindre alltid ha ännu mer skärm så när man kommer upp runt 24 är det mer formatet på skärmen som spelar roll. Jag hade tillgång till en 16:9 24" som gjorde mig vansinnig. Höjden är minst lika viktig som bredden.

Hade jag varit du hade jag köpt den jag anser mig ha "råd" med. Kalibrator kan vänta om du inte akut behöver den. Dina bilder blir inte automatiskt bättre pga kalibrerad skärm.

mina 5 cent.
 

Lindhe94@gmail.com

Avslutat medlemskap
Däremot är det ju så att man vänjer sig vid det man har.
...
Dina bilder blir inte automatiskt bättre pga kalibrerad skärm.
Det är just det som är problemet. Om man har en skärm som inte är korrekt kalibrerad är det sällan så illa att man aldrig vänjer sig, så efter ett tag ser det bra ut när man kollar sina foton på den skärmen. Men om du då färgkorrigerar ett foto på den skärmen kommer färgerna vara något ur fas, varav fotot kommer se konstigt ut på en annan skärm, och på utskrift.
Personligen har jag inget behov av en extern kalibrator (dels för att det på min nivå inte är så viktigt som det är för proffsen, dels för att det brukar gå ganska bra att få en okej kalibrering utan specialhjälpmedel).
 

Przemek

Aktiv medlem
De skärmarna kommer rätt bra kalibrerade från fabrik.

Satsa på den större och vänta med kalibratorn lite om du absolut inte måste ha perfekta färger direkt...

Det blir dyrare att uppgradera från 24" till 27" än om du köper 27" direkt.
Du kommer aldrig gå tillbaka till mindre sen...

Själv har jag en U3011 och verkligen stortrivs med den, men U2711 är inte mycket mindre och väldigt bra att jobba med bilder med, är IPS panel i den som i de andra.

Jag tycker de här dell-skärmarna är prisvärda och håller hög kvalitet!
 
ANNONS